• 0

Tegen vergoeding klanten doorgespeeld krijgen via concullega: hoe verrekenen

Hallo,

 

Ik heb een klantenbestand overgenomen. Ik ben glazenwasser en het andere bedrijf wil mij de adressenlijst plus afspraken met hen (particulieren) uitlenen tegen een vergoeding. DIt alles, geheel ongebruikelijk in de glazenwasbranche volledig wit (niet zwart dus). Dit zou ik per maand moeten betalen. Wat voor contract moet ik hiervoor opstellen. En een vraag voor een andere rubriek misschien: Betaal ik hierover BTW, en kan ik de kosten aftrekken ivm inkomstenbelasting=

 

Micha Tirion

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Micha

 

Het is hoogst bizar dat je periodiek voor een lijst met klantnamen moet betalen. Normaliter regel je dat met een bedrag ineens (goodwill). Ik kan me indenken dat de lijst per maand makkelijker te betalen is voor je.

 

Zorg voor een (huur)overeenkomst waarin je een aantal voorbehouden opneemt:

- bij een X omzet uit de klantenlijst betaal je een X (procentuele) vergoeding (dus geen vast bedrag afspreken!);

- blijkt de klantenlijst waardeloos, dan mag je ontbinden binnen 2 maanden zonder kosten;

- beding na een jaar het recht om de lijst te kopen ipv te huren.

- etc.

 

Je kunt hier zo veel opties in opnemen om je in te dekken. Juridisch advies is echt vereist!

 

Overigens, waarom moet jij de overeenkomst opstellen? Zou logisch zijn als zij dat doen.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

...

En een vraag voor een andere rubriek misschien: Betaal ik hierover BTW, en kan ik de kosten aftrekken ivm inkomstenbelasting=

 

Micha Tirion

 

Ja, BTW moet betaald (en kun je terugvorderen), en de kosten kun je aftrekken. Let wel op de grenzen, als die kosten boven de EUR 450 uitkomen, zijn het investeringen en moet je die afschrijven over 5 jaar.

 

Voor de rest: huur je nou die lijst, of koop je die? Dt is niet duidelijk uit je 1e post.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

 

 

Voor de rest: huur je nou die lijst, of koop je die? Dt is niet duidelijk uit je 1e post.

 

Antwoord: ja ik ga de lijst huren. Hoewel normaal gesproken ongebruikelijk is dat iets dat heel veel voorkomt in de glazenwassersbranche. Zelf noemen ze het pachten, maar dat lijkt me geen goede term.

 

 

Micha

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.