• 0

Verkoopprijs berekenen... ben ik dom bezig?

Goede nacht deze nacht,

 

Op de een of andere manier ben ik de laatste dagen opeens vreselijk gaan twijfelen met hoe ik mn verkoopprijzen bereken.

 

Ik doe nu: (fictief voorbeeld)

 

Inkoopprijs excl. BTW: 25 euro

Inkoopprijs incl. BTW: 30 euro

Marge 5% = 30*1,05 = 31,5 euro

19 % BTW op 31,5 euro = 6,14 euro

Verkooprijs incl BTW: 31,5+6,14 = 37,64 euro

 

Maar ik ben enorm gaan twijfelen, ik doe nu dus marge berekenen op m'n inkoopprijs incl. BTW, maar moet dat? Of moet ik de marge berekenen op de inkoopprijs excl. BTW?

 

Mijn gedachten was dat ik nu een soort van dubbel btw bereken.. Wie helpt me uit deze twijfels?

 

Groetjes,

 

Geert

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ha Geert, ik ben ook geen expert, maar heb wel vaker gewerkt met marge.

 

Om te beginnen wordt marge standaard berekend over de VERKOOPPRIJS. De formule is "(verkoop minus inkoop) gedeeld door verkoop". Even als voorbeeld: je koopt iets voor € 50,- en verkoopt het voor € 100,- dan is de marge formeel 50% en geen 100%. Als geheugensteuntje, de marge kan nooit hoger zijn dan 100%.

 

Wat betreft de BTW, het maakt geen ruk uit of je de berekening met btw doet of zonder. Het is wel zo, dat als je de inkoop neemt zonder btw, je de verkoop ook neemt zonder btw.

 

Trouwens, als je klanten bedrijven zijn, is het gebruikelijk om de BTW weg te laten uit al je berekeningen en pas aan het eind toe te voegen op je factuur aan de klant.

 

By the way: een marge van 5%? Is dan niet heeeeel erg weinig? Loop je debiteuren risico? Ik ben wel benieuwd in wat voor soort handel je zit.

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Inkoopprijs excl. BTW: 25 euro

Inkoopprijs incl. BTW: 30 euro

Marge 5% = 30*1,05 = 31,5 euro

19 % BTW op 31,5 euro = 6,14 euro

Verkooprijs incl BTW: 31,5+6,14 = 37,64 euro

 

Geert,

 

Je rekent op deze manier niet met 5%, maar met bijna 25%! Je berekent namelijk BTW over de inkoop inclusief BTW... dat is dubbelop!

 

Om in je voorbeeld te blijven zou er de volgende verkoopprijs uit moeten komen:

 

Inkoop incl. BTW: EUR 30.00

BTW: 19%

Marge: 5%

 

Inkoop excl. BTW: EUR 25.21

Verkoopprijs excl. BTW: 26.47

Verkoopprijs incl. BTW: 31.50

 

Overigens ben ik ook van mening dat 5% marge erg weinig is... Als het een winstopslag is, is het uiteraard wel prettig, maar vergeet dan niet alle kosten die je maakt ook toe te rekenen aan de producten... denk aan tijd, overhead, transport, opslag... enz... of zit dat allemaal in die 5%!?!?

 

Succes!

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Hoi!

Het schijnt dat ik als jurist wel een expert zou moeten zijn, dus doe ik ook maar een gooi.

 

BTW staat voor 'belasting toegevoegde waarde'. Dat houdt in dat je als ondernemer belasting moet betalen over de waarde die je toevoegt. Om een hoop rekenwerk te voorkomen mag je de reeds betaalde btw terugvorderen en dan over je totale verkoop alle btw berekenen (blabla).

 

Rekenkundig samengevat komt het allemaal goed met de btw als je het volgende doet:

((Inkoopprijs * marge) + kosten ) * btw

 

Dus inkoop 30 + marge 5% (30,00*0,05 = 1,50) + eventuele kosten en dan die lastige 19% erbij.

 

Je kunt ook over je kosten een marge berekenen:

((inkoopprijs + kosten) * marge) * btw

Dat maakt wel het product duurder, want jij en de fiscus schrapen meer binnen.

 

Je boekt de btw natuurlijk wel op 'af te dragen btw'.

Vergeet niet om daarnaast de btw die je hebt betaald te boeken op de post 'te vorderen btw'.

 

Maar 5% marge? Is dat niet wat weinig?

 

hmmm..... ja, volgens mij moet dit kloppen.

 

Succes ermee!

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
  • 0

Olaf,

 

Je beschrijving klopt helemaal, alleen haal je bij je voorbeeld (30 euro inkoop) net even het verkeerde bedrag aan uit het voorbeeld... dit was het inkoopbedrag inclusief BTW, waar je vervolgens nog een keer BTW over berekent... dezelfde fout als ik in mijn vorige post aangegeven heb...

 

Als je op die plaats 25 euro leest, klopt het volgens mij helemaal!

 

groetjes,

 

Marcel

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.