• 0

afgestudeerd en dan?

Daar sta je dan. Net afgestudeerd (in de elektrotechniek en product ontwerpen) en dan voor de beslissing staan wat je moet gaan doen.

Ik ben een persoon (23 jaar) die vaak een beslissing in de groep gooit en aan de hand van de meningen van anderen een beslissing neemt. Daarom begin ik ook hier dit topic.

Een mens wil nu eenmaal altijd de beste weg kiezen in zijn leven. Alhoewel geen risico nemen niet bepaald een goede eigenschap is voor een ondernemer :p

 

Het verhaal is als volgt:

 

Als jongetje van 12 begon ik me al te interesseren voor het ondernemerschap. De tijd waarin andere leeftijdsgenoten druk aan het gamen waren, zat ik vaak boeken te lezen over ondernemen, innovatie en marketing.

Al tijdens al mijn bijbaantjes bleef ik mij ergeren aan de organisatie van sommige bedrijven. Het liefste wil je je er mee gaan bemoeien, maar ze zien je al aankomen als kleine jongen :)

Het moge duidelijk zijn dat het werk in loondienst mij vies tegenvalt.

Stiekum leer je tijdens je afstudeerstage ook super veel over het runnen van een bedrijf, maar het liefste wil ik gewoon zelf een succesvol bedrijf gaan opzetten.

 

Het voortzetten van mijn huidige bedrijf (webdesign) zie ik niet zitten, omdat het een enorm verzadigde markt is waarin het per dag moeilijker word om geld te verdienen.

Ik wil niet zeggen dat geld mijn belangrijkste doel is, maar als het iets meer oplevert dan in loondienst werken, dan ben ik allang tevreden.

 

Aan ideeën ontbreekt het ook niet, ik heb in de afgelopen jaren elk idee dat in mij opkwam direct opgeschreven en dat levert me nu een databank op van zo'n 170 ideeën.

 

Als ik zo vlak voor de beslissing de balans moet opmaken, dan zijn dit de plus- en minpunten:

 

+ Omdat ik (nog) geen gezin heb, kan ik nu nog financiële risico's nemen

+ Ideeën genoeg zowel op het gebied van elektrotechniek als product ontwerp

- Ik ben een echte teamplayer. Om het maximale uit mezelf te halen, moet ik echt een bedrijf opzetten te samen met een compagnon die ook in het idee gelooft.

- Niemand in mijn directe omgeving die zich interesseert in mijn vakgebied of in het ondernemerschap.

- Veel levensvatbare ideeën (zoals een zonne-energie idee) vergen een hoop kosten en ontwikkelingstijd. In die tussen tijd moet er wel brood op de plank komen.

- Banken staan niet te springen om leningen te verstrekken

- Na mijn 2 studies heb ik zelf geen financiële inbreng, eerder een fikse studieschuld.

 

Als ik het zelf zo bekijkt, zit ik met 2 problemen.

1: hoe vindt ik een zakenpartner die in mijn idee gelooft?

2: hoe krijg ik het in het huidige klimaat uberhaupt gefinancierd?

 

Ik denk dat veel zakenmensen ooit met het zelfde probleem zaten, dus ben ik benieuwd hoe het bij jullie allemaal is begonnen. Veel van mijn ideeën zijn helaas niet zomaar op een zolderkamertje te starten. We praten hier over productideeën die de eerste 3 jaar geen geld opleveren en ja hoe los je dat financieel op.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een moeilijke keuze. Zeker als product ontwerper is het lastig om zelf iets op poten te zetten. Daarnaast is het voor mij moeilijk te beoordelen wat de haalbaarheid van je eigen ideeen is. Zeker met zo'n hoeveelheid zul je toch ook voor jezelf uit moeten zoeken welke ideeen prioriteit hebben, hoe haalbaar ze zijn en vooral, wat voor investeringen zijn er nodig? Want als ik je zo hoor zou je, als je het geld had, het liefst met je eigen ideeen bezig gaan.

Heb je ook overwogen op een baan te nemen én voor jezelf te beginnen? Of om je webdesign/development aan te houden terwijl je ernaast ook iets ontwikkelt?

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Het voortzetten van mijn huidige bedrijf (webdesign) zie ik niet zitten, omdat het een enorm verzadigde markt is waarin het per dag moeilijker word om geld te verdienen.

Maar juist daar kun je je ondernemersvaardigheden trainen: in een markt waar het niet makkelijk is te verdienen.

 

Kun je niet dit bedrijf gebruiken om je nieuwe activiteiten te financieren?

Link naar reactie
  • 1

Misschien is de optie parttime werken voor een baas en de rest voor jezelf een oplossing. Uiteraard moet je dit wel kenbaar maken als je bij een baas gaat werken, vanwege concurrentie clausule in een contract.

 

Een andere opties is pak je beste idee en ga er voor en probeer er wat van te maken, ook als je zelf geen geld hebt is er een weg.

Link naar reactie
  • 0

Mijn huidige bedrijfje is altijd iets wat naast mijn studie heeft gedraaid.

Meer als 600 euro winst in de maand heb ik daar nooit uit gehaald.

Als je een bedrijf begint moet je er ook echt voor de volle 100% voor gaan.

Echter is het wel heel erg leerzaam geweest.

 

Het hele wereldje van webdesign is me wel vies tegengevallen.

Daar kan ik uren over klagen als ik dat zou willen :P, maar het gaat er mij om dat ik voor een nieuwe uitdaging sta.

Natuurlijk kan ik gaan werken, maar waarom altijd de makkelijke weg kiezen als het ook veel mooier kan.

Ik wil echt iets gaan doen waarvan mijn gevoel zegt dat ik dit minimaal de komende 20 jaar nog wil doen en dat is helaas geen webdesign ;)

 

Een andere opties is pak je beste idee en ga er voor en probeer er wat van te maken, ook als je zelf geen geld hebt is er een weg.

 

Dat klinkt me heel ok in de oren.

Kun je hier wat dieper op in gaan?

Het idee zoals het programma dragons den lijkt me wel wat, maar dan niet op tv.

Je loopt dan simpelweg het risico dat zij het toevallig geen goed idee vinden en dan vinden de meeste andere investeerder dat ook. Nee dan liever gewoon bij investeerders je idee presenteren, vindt de ene investeerder het niks, dan naar de volgende.

 

Maarja zie je mij al aankomen, benodigde investering 3 ton en zelf geen geld inbrengen omdat ik dat simpelweg niet heb.

 

 

Link naar reactie
  • 0

@ruben: Allereerst mijn complimenten voor je motiverende blog.

 

De methode die je omschrijft verschilt natuurlijk nogal per ondernemeningsplan.

Mijn eerste bedrijfje in webdesign heb ik eigenlijk ook opgezet op die manier.

Eerst is dure software een struikelblok om te beginnen, maar dan ontdek je ineens gratis open source pakketten.

Uiteindelijk heb je met die software genoeg verdient en kun je commerciële software gaan kopen.

Klein beginnen en dan opbouwen.

 

Maar met de ideeën die ik nu heb, is dat toch lastiger.

We praten dan over de productie van zonnecellen/panelen, maar dan op een andere manier dan ze nu in bijv duitsland doen.

Als ik heel erg eerlijk ben, dan denk ik dat ik niet de persoon ben die dit op kan zetten, maar aan de andere kant is er heel erg de drang om het tegendeel te bewijzen.

 

Kun je bijvoorbeeld een idee ook middels een licentie door een ander bedrijf laten maken en een 10 tal jaar later besluiten om het zelf te gaan produceren en het contract te beëindigen?

Ik weet niet goed of dit in de praktijk gedaan word.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste freshstart,

 

Ikzelf herken me helemaal in deze situatie. Op de dag dat ik begon met studeren ben ik begonnen met een web-development bedrijfje om mijn studie Wiskunde te financieren. Na enkele jaren studeren en het bedrijf runnen, merk ik dat ik niet de rest van mijn leven een web-development bedrijfje wil hebben. Wat nu?

 

Ik heb onlangs besloten me voorlopig nog verbonden te houden aan de universiteit. Dat betekent blijven studeren (wellicht als de mogelijkheid bestaat zelfs promoveren) en daarnaast blijven ondernemen. Naast web development wil ik me gaan richten op wat andere zaken, zodat ik meer ervaring om kan doen met het ondernemen in het algemeen.

 

Wanneer ik via mijn studie voldoende vertrouwen en kennis heb om echt te beginnen met een bedrijf waar ik in geloof, zal ik echt beginnen. De link met de universiteit geeft me de kans om mezelf zowel academisch als in de praktijk te ontwikkelen. Daarnaast is een spin-off vanuit de universiteit een mogelijkheid die enkele problemen (zoals financiering) op kan lossen.

 

Als leeftijdsgenoot met niet veel meer ervaring dan jij zal hebben, kan ik je niet echt advies geven, maar alleen mijn visie op de situatie geven. Mocht je zin hebben hier eens face-2-face over te praten, graag, stuur me maar een PM.

 

Groet,

 

Frank

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.