• 0

Tweede bedrijf starten

Beste allen,

 

Op dit moment heb ik een v.o.f. Die ca. 40000 euro winst maakt per vennoot. Mijn vriendin wil graag haar eigen eenmanszaakje starten. Echter het komende jaar is het voor haar vanwege priveredenen niet haalbaar om al voor de belastingdienst al te starten als ondernemen. We denken nu aan het volgende:

 

1. Ik richt naast de vof nog een nieuw bedrijfje op en regel KvK, belastingen etc. De werkzaamheden starten dan onder mijn naam.

2. Over een 0,5 - 1 jaar moet er iets veranderen. De werkzaamheden moeten dan verder gaan onder haar naam.

 

Het is niet de verwachting dat het nieuwe bedrijfje het eerste jaar veel winst zal maken. Waarschijnlijk zal de omzet ergens tussen 2500-10000 euro liggen met een winst van max. 5000 euro. Deze winst zal o.a. in voorraden en verkoop zitten.

 

Hoe zouden we dit het best vorm kunnen geven? Het zou jammer zijn dat wanneer ik de werkzaamheden aan haar wil doorschuiven dat er dan allerlei belastingen betaald moeten worden.

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn vriendin wil graag haar eigen eenmanszaakje starten. Echter het komende jaar is het voor haar vanwege priveredenen niet haalbaar om al voor de belastingdienst al te starten als ondernemen.

 

Ik wil mijn neus niet steken in zaken waar hij niet thuis hoort maar waarom kan je vriendin wel werkzaamheden verrichten voor een eenmanszaak maar deze niet zelf op te richten?

 

Het kan wel wanneer jij hem in jouw naam opricht maar waarom help je haar dan niet en zet je het onder haar naam?

 

Voor het aanpassen van belastingplicht van de eenmanszaak onder jouw naam naar haar naam komen redelijk wat handelingen kijken. Zo moet jij alles oprichten maar ook opdoeken. Jij hebt een onderneming opgebouwd en je vriendin zal deze over moeten kopen of iets dergelijks. Dus gebroken boekjaren, meerdere financiele stukken. Redelijk wat handelingen waar een adviseur uren op kan boeken.

 

Waarom wil je niet even wachten totdat zij het wel zelf kan oprichten?

 

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Hoi ondernemer 1100

 

Ik gok even op een probleempje van financiële redenen dat zij niet voor zichzelf kan beginnen (wsnp ofzo).

 

Waarom neem je haar niet in loondienst van de vof? Of verschilt hetgeen zij wil doen daar wezenlijk van?

 

Anders kun je inderdaad zelf een andere EMZ opzetten, haar in loondienst nemen en na 3 jaar de onderneming belastingvrij naar haar doorschuiven. Mocht deze onderneming geen stakingswinst bevatten over bijv. 1 jaar, dan kun je ook dan de onderneming aan haar verkopen. Stakingswinst = stille reserves, FOR, desinvesteringsbijtelling zijn dan wel bij jou belast.

 

Als de EMZ dus over 1 jaar wat inventaris heeft en wellicht wat voorraden, dan moet je die dus voor een zakelijke prijs aan haar overdragen. Als die zakelijk prijs hoger is dan de boekwaarde, dan ontstaat stakingswinst (stille reserves). Eventueel kun je bij haar onderneming daar een lijfrente voor bedingen.

 

Zolang je geen FOR opbouwt in de EMZ en geen investeringsaftrek claimt, heb je van de rest bij staking geen last.

 

Wellicht goed om dit fiscaal te laten begeleiden!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost, Ryan,

 

Bedankt voor jullie opmerkingen. Ik denk dat we het gaan uitstellen tot zij dit zelf op eigen kracht kan starten. Het is zonde om de beperkte winst die verwacht wordt te gebruiken om een adviseur in te schakelen. We gaan de extra tijd gebruiken om alles nog beter voor te bereiden.

 

Ik heb ooit ergens gelezen dat je spullen de gekocht worden voor de start van het bedrijf ook kan meenemen zolang de bonnen niet ouder zijn dan 6 maanden. Klopt dit? Waar kan ik dit vinden?

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.