• 0

ik krijg een email dat ik foto's op mijn webshop moet verwijderen...help!

???

hallo

ik ben al 1 jaar bezig om een webshop op te richten en ben dus ook het hele jaar bezig geweest om goede en goedkope leveranciers/fabrieken te vinden...na veelvuldig van verschillende bedrijven samples te hebben ontvangen, heb ik 3 leveranciers gevonden waar ik zaken mee wil doen.

Het betreffen leveranciers uit China, Pakistan en Thailand. Mijn doel is ook om tegen een redelijke prijs leuke partykleding en lingerie te verkopen....Na maanden de hele catalogus van de leveranciers op de webshop te plaatsen en er bijna klaar mee te zijn, wilde ik mij per januari'09 gaan inschrijven zodat de webshop definitief kan gaan draaien (de winkelwagen ed. is nog niet in orde)

Ik had ook al wat advertentie's op marktplaats geplaatst om te kijken welke producten ik het beste kan bestellen, sommige kledingstukken had ik al op voorraad door het aankopen van samples... Krijg ik gisteren een bericht van mp dat de advertentie's zijn verwijdert "Wij hebben uw advertentie helaas moeten verwijderen, omdat een eigenaar van intellectuele eigendomsrechten ons in een ondertekende verklaring heeft laten weten dat hiermee inbreuk wordt gemaakt op een auteursrecht, handelsmerk of ander recht." Er stond een emailadres als ik het er niet mee eens was en deze heb ik dan ook direct aangeschreven.

Als antwoord krijg ik terug dat ik 1000 euro moet betalen gebaseerd op inbreuk van hun rechten (??) omdat ik "hun" foto's heb gebruikt en ik moest een aantal foto's verwijderen. De artikelen zijn niet van "hun" bedrijf maar de foto's wel en ik kreeg ook de naam van het bedrijf en ben na wat googlen erachter gekomen dat dit bedrijf in America is gevestigd... Maar ik begrijp er dus helemaal niets van en dat heb ik deze man ook uitgelegd, maar helaas geen begrip. Hij schrijft zelfs: ' je misleid klanten door ze voor te houden of zelfs te liegen over dat het dezelfde kwaliteit heeft als het echte merk. dit is zuiver, volgens wetboek op strafrecht, oplichting. je bent dus moedwillig onze goeie naam en die van andere kwaliteits merken aan het beschadigen uit financieel belang." (letterlijk gekopieerd van mijn email) Ik vroeg deze man ook Misschien kan jij mij vertellen hoe ik kan weten dat het namaakspullen zijn

Zijn antwoord was "als het lijkt op het origineel en is het niet origineel is het namaak.

het lijkt zo enorm op onze spullen die door de Dreamgirl onwerpers is ontworpen dat je zelfs onze foto's gebruikt.

en denk dat je zelf ook wel weet dat er geen lingerie merk uit china komt. en de bewering dat alles uit de zelfde fabriek komt slaat alles"(letterlijk gekopieerd vanuit mijn email...onwerpers ipv ontwerpers)

 

Help! Want ik heb ten 1e niet uit hun naam gehandeld, wist niet eens van hun merk of bedrijf af. Wel had ik een email gekregen van een dame met de vraag waarom ik zo goedkoper was als de andere aanbieders en of de kwaliteit hetzelfde is...Ik heb daarop geantwoord dat ik het rechtstreeks uit de fabriek haal en dat de kwaliteit hetzelfde is....op dat moment wist ik ook helemaal niet dat er dus andere bedrijven blijken te zijn die deze kleding ook verkopen en schijnbaar van een andere kwaliteit...maar dit kan ik niet met zekerheid zeggen, omdat je overal op het internet deze kleding vind en ik dus ook niet wist dat er verschillende kwaliteiten in zijn...

Ik weet dus niet wat ik moet doen...ik heb dus de hoofden van de foto's eraf gehaald, in de hoop dat ik geen problemen krijg en het ondertussen verder kan gaan uitzoeken wat hier mijn rechten zijn.

Vandaag kreeg ik nog een mail van deze man, (ik had hem dus gemaild dat ik echt geen 1000 euro ga betalen als ik niet eens weet dat ik fout ben) en deze schreef dat er geen discussie mogelijk is en als ik het niet betaal dan zeker rond de 6000 euro zou zitten als ik het verder laat gaan tot een rechtzaak en zijn advocaat moet betalen....

Ik begrijp er dus helemaal niets van....kan iemand mij aub helpen, want ik weet het niet en ik begon het juist leuk te vinden dat alles bijna ging draaien vanaf januari'09.

Ik heb al heel wat over auteursrechten ed. gelezen hier op het forum, maar kom er niet uit...

Hopelijk is er iemand die zich op 2e kerstdag verveeld en mij hiermee wil helpen...

Groetjes, Brigitte :'( :'( :'( ??? ???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Als je daadwerkelijk foto's hebt gebruikt zonder toestemming, dan zit je fout. Je kunt dan wel in de verdediging gaan dat je het niet wist, maar juist wanneer het gaat om intellectueel eigendom, dan is dat geen argument. Het is de verantwoordelijkheid van de gebruiker er zeker van de te zijn dat er geen inbreuk wordt gemaakt op de rechten van de derden.

 

Beter is het aan de andere partij je excuses aan te bieden, erop te wijzen dat de foto's direct offline zijn gehaald, aan te geven dat het nooit je bedoeling is geweest mensen te misleiden, aan te geven dat je je leveranciers direct aan zult spreken en alle artikelen die ook maar lijken op ontwerpen van hen uit je assortiment zult halen en daarbij aan te geven dat je geen geld hebt om hen te betalen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

Mogelijk kan je per pm je website even doorgeven zodat ik foto's kan bekijken. ik ken toevallig het bedrijf dreamgirl wel en hun foto's.

Ik neem aan dat je de foto's niet van dreamgirl heb gejat vaan dat je de foto's van je leverancier hebt gebruikt.

 

Helaas is het zo dat in china en vergelijkbare landen de foto's op producenten websites vrijwel altijd gejat zijn. en dat is soms vanaf het bedrijf waarvan ze de lingerie namaken en vaak ook weer vanaf hun concurenten.

 

zo zal je bij bijna elke lingerie leverancier dezelfde foto's tegenkomen.

 

in china en aanverwante landen lezen ze het woord copyright als right to copy...

 

Als je me per pm dus wat meer info kan geven kijk ik er even naar en mogelijk kan ik je nog wat verder helpen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ondertussen even via e-mail contact gehad met de topic starter en het probleem is iets gecompliceerder.

TS heeft spullen (lingerie) gekocht in china welke daar bij vele tientallen leveranciers verkrijgbaar is en heeft de foto's die bij deze leverancier op de website staan met toestemming van de leverancier gebruikt voor haar eigen webshop.

 

De betreffende foto's worden in china door alle leveranciers ook gebruiukt (leverancier is in dit geval dus een soort van groothandel in china.

De naam van de groothandel waar de TS koop lijkt toevallig ook nog zeer veel op de naam van het bedrijf dat hier in nederland klaagt (maar ze had het net zo goed bij andere leveranciers met heel andere namen kunnen kopen).

 

Het bedrijf in nederland dat nu klaagt en claimed dat ze ze hun foto's gebruiken (en dat het namaak lingerie/kleding zou zijn) is een importeur van lingerie van een amerikaans bedrijf en heeft een brief doorgestuurt aan de TS waarin het amerikaanse bedrijf aangeeft dat het bedrijf in nederland de exclusieve verkoop rechten heeft van dat merk.

 

Het is echter zeer waarschijnlijk dat het bedrijf in amerika (waar de klagende nederlandse groothandel dus distributeur is) de lingerie zelf ook gewoon uit China haalt en mogelijk zelfs voor veel producten de foto's van de produccenten gebruikt. alternatief is dat ze in china dus de lingerie van het bedrijf uit amerika nagemaakt hebben en de foto's van de amerikaanse produccent hebben gejat en dat ondertussen dus tientallen chinese bedrijven die lingerie verkopen en de betreffende foto's gebruiken.

 

TS is in elkgeval ter goeder trouw in haar werkzaamheden en valt zo niet te controleren of ze in China hun lingerie nagemaakt hebben en de foto's hebben gejat of dat het Amerikaanse bedrijf dus gewoon in China inkoopt en de foto's van de leverancier gebruiken.

 

TS heeft daar al info over gevraagd maar dreigende nederlandse bedrijf komt niet verder dan het laten zien van een briefje van exclusieve verkoop rechten van het amerikaanse bedrijf en het dreigen met rechtzaken en dat TS strafbare feiten begaat door namaak kleding/lingerie te verkopen van een echt merk.

 

Beetje oncontroleerbaar dus.

 

Mij lijkt het dat de nederlandse leverancier bij de producent in China moet zijn en het daar mee moet uitvechten. TS heeft daar niks mee van doen (ze zou dan namelijk helemaal niks meer uit China kunnen halen omdat elke andere winkel die dat ook verkoopt dan zou kunnen claimen dat het namaak vanaf hun product is.

 

De verpakking is ook niet hetzelfde of wat dan ook.

 

Hoe zou je dit nu het beste verder kunnen benaderen?

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ik wel eens om mij heen zie gebeuren is dat mensen in de positie van de TS niets meer van zich laten horen en verder geen actie ondernemen.

 

Als het bedrijf echt zo graag zijn centen voor inbreuk op hen recht wil, dan komen ze die wel halen. Boze brieven en andere dreigementen laten geen betaalplicht ontstaan.

 

Sowieso de website plat leggen en nog een bevestiging aan het bedrijf sturen dat de site plat ligt en dat jij niet beter wist. Alle actie daarna zou ik negeren tenzij het een dagvaardiging is. Het verschilt per bedrijf of ze deze actie daadwerkelijk ondernemen maar ik acht deze kans klein.

 

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

de website platleggen lijkt me nogal overdreven (gaat zo en zo niet om het hele assortiment maar een aantal producten).

 

Is het in deze situatie niet meer zo dat de eiser moet aantonen dat het om hun foto's gaat?

De TS heeft de foto's simpelweg van hun leverancier.

 

Als je op bais van zo een vage claim die niet wordt aangetoond producten/foto's of zelfs je hele site moet platleggen kan dat leuk worden. Ga ik morgen al mijn concurenten een mail sturen dat de foto's die ze gebruiken mijn eigendom zijn en ze nagemaakte producten verkopen terwijl het in feite bij dezelfde leverancier vandaan komt.

 

In dit geval is dus niet aangetoond door de eiser dat ze daadwerkelijk eigenaar van de foto's zijn en ze die niet ook (via de amerikanse leverancier) vanaf een fabrikant in China hebben en er enkel een leuk doosje omheen gedaan hebben en er een merknaampje (geregistreerd of niet) aan gegeven hebben.

 

Zelfde kan ik doen, inkopen in China, leuk doosje eromheen en merknaampje verzinnen en dan foto's van de leverancier gebruiken en dan andere sommeren te stoppen met gebruik van de foto's omdat ik de rechten zou hebben.

 

Link naar reactie
  • 0
Is het in deze situatie niet meer zo dat de eiser moet aantonen dat het om hun foto's gaat?

 

Voor de rechter zal natuurlijk de vraag aan de orde zijn wie de auteursrechthouder van de foto's is. Maar dan is het voor TS te laat.

 

De TS heeft de foto's simpelweg van hun leverancier.

 

IANAL, maar het lijkt me dat dat niet veel zegt. Het kunnen aangeven van een herkomst vrijwaart je niet van auteursrechtschending.

 

Als je op bais van zo een vage claim die niet wordt aangetoond producten/foto's of zelfs je hele site moet platleggen kan dat leuk worden.

 

Je hoeft niet per se je site plat te leggen, maar je moet wel bereid zijn je tegenover de rechter te verdedigen tegen de claim.

 

Zelfde kan ik doen, inkopen in China, leuk doosje eromheen en merknaampje verzinnen en dan foto's van de leverancier gebruiken en dan andere sommeren te stoppen met gebruik van de foto's omdat ik de rechten zou hebben.

 

Dat kun je doen, maar dan sta je niet in je recht. Je claims falen dan voor de rechter en waarschijnlijk zijn er repercussies.

 

Brigje, is het geen optie om die paar foto's zelf te maken? Ff een freelance fotograaf en model inhuren en klaar ben je.

Link naar reactie
  • 0

de website platleggen lijkt me nogal overdreven (gaat zo en zo niet om het hele assortiment maar een aantal producten).

 

Ok, hoeft ook niet zo lang, maar die foto's moeten er wel zsm af. Nederland heeft wat achterhaalde wetgeving (of jurisprudentie) op het gebied van auteursrechten waar bij publicatie direct een bedrag geclaimed kan worden alsof de Telegraaf ze publiceerd. Vandaar zo'n bedrag als 8000 euro, mini website met 10 bezoekers of niet. Je kunt natuurlijk nog wat verder pushen en ze laten bewijzen dat die foto's echt van hun zijn, maar de kans dat er dan een dagvaarding op de mat valt wordt dan natuurlijk wel erg groot.

 

Copyright binnen China is trouwens een stuk beter geregeld dan met buitenlandse bedrijven. Mocht een Chinees bedrijf een paar duizend euro gestoken hebben in het maken van fatsoenlijke foto's, dan komen die echt niet zomaar op het net te staan. Concurrenten die zo'n foto ook gebruiken worden direct voor het gerecht gesleept.

 

Het lijkt mij dus waarschijnlijk dat TS inderdaad foto's gebruikt van het Amerikaans bedrijf. Vandaar snel verwijderen en ze duidelijk laten weten dat het op een misverstand berust omdat je toestemming had van de leverancier om ze te gebruiken. Natuurlijk weiger je om te betalen. Snel zelf foto's maken en weer verder gaan met starten.

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk moeten de foto's verwijderd worden als deze van het nederlandse (amerikaanse) bedrijf zijn.

Maar op deze manier kan je wekelijks wel zo een brief met claim verwachten als je weer een nieuw product van je chinese leverancier op je website zet met de door die leverancier geleverde foto.

 

Gaat er dus meer om hoe je dit soort vage claims kan controleren aangezien iedereen wel kan claimen dat de foto's van die chinese leverancier eigenlijk van hun zijn.

 

Gezien jouw verhaal over copyright in China is het veel waarschijnlijker dat de betreffende foto's gemaakt zijn door (of in opdracht van) de producent van de lingerie in China en dat die door alle bedrijven die die lingerie in China van die produccent verkopen gebruikt mag worden.

 

Maar goed mijn punt is dus dat dit niet te controleren is en degene die in nederland de copyrights claimed zelf ook niet verder komt met dit aantonen als een vaag briefje met dat ze de rechten van dat merk hebben (dat merk is in de praktijk niet meer als algemeen beschikbare lingerie in een eigen doosje met een naampje erop)

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik zou het volgende doen:

 

1. Foto's verwijderen

2. Importeur melden dat je de foto's hebt verwijderd omdat je op dit moment je geconfronteerd ziet met claims van twee rechthebbenden: de fabrikant in China en de in Nederland vertegenwoordigde fabrikant. Je geeft dan die importeur een termijn van bijvoorbeeld twee weken om aan te tonen dat op deze foto's auteursrecht van de vertegenwoordigde fabrikant rust.

3. Hetzelfde melden ten aanzien van ontwerpen.

 

Geef daarbij aan dat wanneer blijkt dat de claims niet onderbouwd kunnen worden, je de importeur aansprakelijk houdt voor de schade die je lijdt door de goederen - tijdelijk - niet te verkopen.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is TS zelf importeur en koopt de lingerie oa in China bij een leverancier. Deze kan zowel producent als handelaar kan zijn. In China weet je dat nooit zeker tot je er naar toe gaat of iemand laat gaan.

 

Ik vraag me af of iemand die de merkrechten heeft verkregen ook automatisch rechthebbend voor de auteursrechten is van de moedermaatschappij? Neem aan dat dit in de merkovereenkomst staat of hoort te staan.

 

Neem ook aan dat een claim op zijn minst redelijk moet zijn en in enige relatie tot de schade, zeker als je aangeeft onwetend te zijn en meteen meewerkt door de vermeede inbreukmakende foto's te verwijderen om eventuele schade te voorkomen. Nu die schade vrijwel nihil is lijkt een claim niet aan de orde.

 

Dan is er nog de vraag in hoeverre de lingerie, waarvan geclaimd wordt dat die algemeen gangbaar is, voldoende het stempel van de maker draagt om bescherming te genieten volgens het auteursrecht. Iemand die goed ingevoerd is in deze handel kan dat redelijk inschatten lijkt me. Het is goed om hier bij stil te staan omdat de volgende rechthebbende binnenkort op de stoep kan staan.

 

Wellicht maakt het ook nog wat uit, Steven weet jij dit?, dat je nog handelt als particulier.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

voor de duidelijkheid: ik ben niet de TS maar heb wel per e-mail wat meer contact met de TS gehad.

Dit mede omdat deze situatie ook voor mij van belang is aanegzien ik in het verleden zelf ook vergelijkbare producten uit China geimporteerd heb en dat in de toekomst vaker wil doen.

 

TS heeft dus inderdaad zelf een partij kleding/lingerie uit China laten komen die daar is ingekocht bij een produccent/groothandel (zeer waarschijnlijk het laatste). de betreffende kleding/lingerie wordt in china door vrijwel elke producent/groothandel aangeboden en ze gebruiken vrijwel allemaal excat dezelfde foto.

 

Het bedrijf in nederland dat de claim neerlegt is de importeur van een lingerie "merk" uit Amerika.

Het is echter niet waarschijnlijk dat de lingerie van het Amerikaanse "merk" allemaal door hun zelf ontworpen is. Waarschijnlijker is is dat de amerikaanse "merk" houder zelf gewoon bij fabrikanten in China inkoopt (uit dezelfde collecties als waaruit de TS koopt) en dat in Amerika (of rechtstreeks in China) in mooie doosjes laat verpakken en daar een merknaampje aan hangt.

(exact) dezelfde lingerie wordt dus mogelijk wereldwijd onder nog tientallen andere merknamen en merkloos verkocht door honderden zoniet duizenden partijen.

 

De partij die in nederland de rechten claimed heeft deze dus gekregen van een partij in amerika die waarschijnlijk zelf dus ook gewoon in China inkoopt en enkel een doosje eromheen doet.

Rechten zouden dan ook enkel voor de "merknaam" en de verpakking kunnen gelden.

 

De herkomst van de foto's is dus tot op heden vaag, kan dus zijn dat de amerikaanse "merk" houder (een deel van) de foto's voor producten zelf ook gewoon van hun chinese leverancier hebben. Indien dat niet het geval is hebben 1 of meer chinese fabrikanten/groothandels de foto's van het amerikaanse bedrijf overgenomen en hebben alle chinese bedrijven dat vervolgens weer van elkaar gejat.

 

Ik zou de TS wat dat betreft ook adviseren het claimende nederlandse bedrijf te melden dat de foto's (voorlopig) ofline te halen en het bedrijf te verzoeken aan te tonen dat ze het copyright op die betreffende foto's hebben en dat die niet door het amerikaanse bedrijf zelf vanaf de chinese fabrikant zijn overgenomen.

En dat dit aantonen wat meer moet inhouden als een 4 regelig briefje van de amerikaanse "merk" houder dat het nederlandse bedrijf de exclusieve rechten heeft op de verkoop van het merk (dat zegt namelijk nog steeds niks over waar de foto's vandaan komen).

Van betaling van enige schadevergoeding kan dan ook geen sprake zijn aangezien TS ter goeder trouw de foto's met toestemming van haar leverancier gebruikt heeft.

Voor eventuele schade vergoeding zal de nederlandse importeur van dat "merk" dan ook maar contact moeten opnemen met het Chinese bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

We weten toch allemaal dat er volop gekopieerd wordt in Azie!

Ben dan ook wel benieuwd in hoeverre TS enig vooronderzoek heeft gedaan (bezoek China/kwaliteitscontrole etc etc) want vooralsnog klinkt het als een partijtje lingerie scoren op Ebay o.i.d en dat op Marktplaats zetten......

 

 

Is uiteraard niets mee als je zo je centen kunt verdienen, maar het is ook wat risicovoller.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

ik kan in deze laatste vraag natuurlijk niet uit naam van de TS spreken maar wel over hoe ik dat zelf gedaan heb.

Ik heb op o.a. alibaba en verder in google naar lingerie gezocht van produccenten uit o.a. China en heb daarbij dus vele producenten/groothandels met elkaar vergeleken. Zit echter vrij weinig verschil tussen alle chinese bedrijven.

daarna uiteindelijk gewoon rechtstreeks in China (dit geld ook voor de TS) bij de producent/leverancier een test partij besteld (overal 5 a 10 van) om thuis de kwaliteit te bekijken.

En vervolgens dus de producten voorzien van de foto's die van de producent/groothandel kwamen in de webshop geplaatst.

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

allereerst wil ik jullie bedanken voor jullie reactie's en het meedenken. Ik zal ook in het kort uitleggen hoe en wat, hoe ik ook op het idee kwam ed. om wat duidelijkheid te scheppen.

Regelmatig gaan we uit en als er dan een dresscode is en je moet een pakje kopen ben je al snel rond de 60 á 80€ kwijt en dit draag je dan hoogstens 2x. Voor de kleine beurs heel veel geld. Ik wilde dit anders doen. Eerst een groothandel in Duitsland gevonden, een webhost en toen begonnen met het plaatsen van de artikelen op de site. Ondertussen heb ik wat verder zitten googlen en zag dat 99% van de Nederlandse (erotische) webshops, ook precies dezelfde kleding/lingerie verkocht...van de groothandel uit Duitsland. Ik ben toen gestopt met het plaatsen van die artikelen en wilde toch wat anders, ook de verdiensten hierop waren laag...dus ben verder gaan zoeken en kwam toen uit op alibaba en vond hier heel wat artikelen voor een goeie prijs. Ik vertel het in het kort maar ik praat over een tijdsbestek van bijna 1 jaar. Over en weer mailen, prijzen opvragen, samples besteld bij verschillende bedrijven (bleek ook allemaal hetzelfde te zijn dus geen verschil in kwaliteit) Uiteindelijk gekozen voor 3 leveranciers in Azië en daar zou ik dus ook mee in zee gaan.

Omdat ik de prijs laag wil houden heb ik ervoor gekozen om een kleine voorraad te houden en alle artikelen van de groothandel op de site te plaatsen en als ze besteld worden, zou ik ze dan ook bestellen bij de groothandel. (levertijd is 2 weken staat op mijn site)

LET WEL: De webshop is alleen te bezoeken en nog niet open, omdat deze nog niet klaar is en ik mij pas per januari'09 zou gaan inschrijven in de Kvk en zou dan gaan draaien. Er is ook nooit een bestelling geplaatst via mijn site.

Niet wetende dat ik hier zoveel problemen mee zou krijgen, omdat ik het rechtstreeks uit het buitenland laat komen en er geen tussenpersonen tussen zitten en dacht de prijs dan laag kon houden. Ook mocht ik gewoon de foto's gebruiken die de leverancier op zijn site heeft staan en dat heb ik dus gewoon gedaan. Ik dacht eerlijk gezegd dat iedereen het daar haalde...

 

Deze man heb ik dus teruggemaild dat ik de foto's, 9 foto's, heb verwijdert en ik nooit iets van hun heb gestolen, want dat ik het via de leverancier in China heb en ik dit ook kan bewijzen. Daarbij vroeg ik ook om bewijs van de copyright of hij mij dit kon mailen...nou, ik kreeg een hele boze mail terug met "onderstaande schrijven van je is pijnlijk bizar" en "je contact opneemt met een advocaat/jurist om je te laten inlichten over zaken die duidelijk boven je pet gaan." en "Uit je onderstaande tekst maak ik op dat je erkent inbreuk te maken op onze rechten en dat je hiervan bewust bent" en "De rechtszaak kost ongeveer 6.000 euro die geheel op grond van artikel 1019h burgerlijke rechtsvordering volledig op je verhaald zullen worden. dit staat nog los van de uren factuur, schadebedrag en eigen advocaat kosten."

Hierop heb ik dus geantwoord dat hij duidelijk mijn mails niet goed leest, want dat ik helemaal niets erken en dat ik niet eens van hun bestaan af wist. Ik vond hem best wel brutaal, terwijl ik alleen wat vragen stelde, vind ik vrij logisch, ook omdat ik dacht dat er dus niets aan de hand was omdat ik mijn foto's nooit van zijn site heb gehaald en mij echt van geen kwaad bewust ben. Anders zou ik dit toch nooit doen, ik zou toch wel gek zijn als ik weet dat iemand copyrights heeft op foto's om deze dan op mijn site te plaatsen...al mijn energie hier in stop en weet dat ik verkeerd bezig ben....ik begrijp dan ook niet dat hij niet even nuchter kan nadenken hierover.

 

Dus het is niet zo dat ik gewoon "een handeltje" heb gehaald in China om zo even snel te verkopen. De bedoeling is dat ik dit juist intensief ga doen en mij hier fulltime mee bezig ga houden. Thuisparty's, op thema feesten staan, ...

Ik ben een vrouw en vind het te gek om te handelen, zeker sinds ik veel leuke producten uit China heb gevonden waar ik wel brood in zie. Ik wil alles op een legale manier doen en ik hou helemaal niet van gezeur of stelen oid. Ik hoop hier ook gewoon mee door te kunnen gaan en heb ook tevens mijn webhost hierover ingelicht.

 

De desbetreffende man staat niet open voor excuses en heb hem in mijn laatste mail verzocht om alles via post te laten versturen en niet meer via mail. Daarbij heb ik ook verzocht om binnen 7 dagen na dagtekening van vandaag 27 december'08 wat via de post te horen en zoniet, dat ik het dan als afgesloten beschouw.

 

Ik weet niet of ik hier goed aan heb gedaan, maar weet het langs de andere kant ook helemaal niet meer.

 

Groetjes, en fijne feestdagen voor iedereen... :-\ :-[

Link naar reactie
  • 0

Vervelend verhaal om te lezen, vooral als je net vol enthousiasme start.

 

Wel vraag ik me af hoe je zeker weet dat je te maken hebt met iemand die dat amerikaanse bedrijf vertegenwoordigt.

Heeft hij een e-mailadres bij die amerikanen, of heb je iets anders waar dat uit blijkt?

Wellicht handig om voorafgaand aan die hele discussie hem/haar eerst maar eens te laten aantonen dat hij het bedrijf rechtsgeldig vertegenwoordigt.

 

Hij is nederlander, en voordat een amerikaan een nederlander volmachtigt om hem voor dit soort zaken te vertegenwoordigen.....

 

De toonzetting van zijn mailberichten komt op mij als niet-expert ook nogal blufpokerig over, alsof het concurrent is die je van marktplaats probeert te verdrijven

 

Ik zeg niet dat het zo is, maar ik zou zijn adresgegevens opvragen met als reden hiervoor dat je een aangetekende brief wilt sturen waarin je je mailverhaal nogmaals uitlegt, met genoemde deadlines etc. erbij.

 

Geeft hij ze niet dan weet je genoeg. geeft hij ze wel dan weet je wellicht iets beter wat voor vlees je in de kuip hebt.

 

Frans

 

 

Link naar reactie
  • 0

Puntjes om aan te denken:

 

 

[*]Als iemand stelt dat je een inbreuk op rechten maakt, is het aan hen om te bewijzen/aannnemelijk te maken,

[*]Er wordt ontzettend veel geblufd. Zeker via i' net. Laat je niet inpakken.

[*]Asia (in de ruimste zin) is het wilde westen van de internet handel. Neem niets voor waar aan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het auteursrecht van foto's ligt bij de maker. Meestal zal de maker van professionele foto's het auteursrecht niet overdragen maar een vergoeding voor het gebruik vragen. De kans dat de klager in dit topic dus recht van spreken heeft is gering. Maar stel dat hij kan bewijzen dat zijn bedrijf het auteursrecht op de foto's daadwerkelijk in handen heeft, kan hij dan meteen een schadevergoeding eisen?

 

Volgens Arnoud Engelfriet zou dat op basis van jurisprudentie kunnen.

http://www.iusmentis.com/maatschappij/juridisch/bloggen/werkvananderen/#afbeeldingkopieren

http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage.aspx?snelzoeken=true&searchtype=ljn&ljn=AU9504&u_ljn=AU9504

 

Echter in het geciteerde vonnis laat de rechter duidelijk meewegen dat de inbreukpleger moest en kon weten dat hij inbreuk pleegde. Daar is hier geen sprake van.

 

Link naar reactie
  • 0

hallo

en alweer te gek dat jullie meedenken, thanks.

Ik ben ook steeds aan het googlen en kijken wat mijn rechten zijn. Volgens mijns inziens ben ik helemaal niet fout, want ik heb het dus helemaal niet bewust gedaan...maarja...de regels hier in NL ken ik ook niet allemaal en over advocatuur al helemaal niet. De feestdagen waren dus ook niet voor mij weggelegd dit jaar, omdat ik alles aan het uitzoeken ben....maar nog kom ik niet verder...want op enkele site's gebruiken ze zinnen die ik dus niet echt begrijp.

Raden jullie mij aan om een advocaat te nemen? (hoop het niet)

 

Groetjes, Brig :-\

Link naar reactie
  • 0
Raden jullie mij aan om een advocaat te nemen?

 

Ik raad je aan om voor je webwinkel:

 

1. Uit te zoeken welke partij auteursrechthouder is van de foto's en ze pas opnieuw te publiceren als je aantoonbaar toestemming hebt van die partij, óf

 

2. Zelf nieuwe foto's te maken.

 

En wat betreft het conflict over de publicatie die al heeft plaatsgevonden raad ik je aan om:

 

1. Niet meer te mailen, vragen en verzoeken naar en aan die figuur. Dat doet misschien meer kwaad dan goed. Deel gewoon mee dat de winkel nog in ontwikkeling was, dat je toestemming had van een partij waarvan je op goede gronden aannam dat die auteursrechthouder is, dat je de foto's voorlopig hebt weggehaald tot je meer duidelijkheid hebt over de auteursrechten en sluit de communicatie daarmee af.

 

2. Als hij een brief stuurt met een auteursrechtelijke schadevergoedingsclaim (meestal in de vorm van een schikkingsvoorstel) die even te laten bekijken door een jurist. Bij een laag bedrag zou je akkoord kunnen gaan, bij een hoog bedrag laat je het voor de rechter komen (die - als hij tot het oordeel komt dat je de auteursrechten van deze partij geschonden hebt - de vergoeding in een situatie als de jouwe meestal tot het redelijke beperkt).

Link naar reactie
  • 0

Vooral niet vergeten dat de club waar je nu zaken mee doet waarschijnlijk er enkel op uit is om schadevergoedingen binnen te halen. Schrik niet, dat begint een bloeiende bedrijfstak te worden.

 

Deze hebben net zo min als jij zin om naar de rechter te gaan, want dat kost ze namelijk veel te veel tijd en geld. Vandaar dat ze nog even door blijven dreigen en pas als ze merken dat je echt niets gaat betalen (zonder rechterlijke tussenkomst) zullen ze mogelijk afdruipen. Voor die tijd dreigen ze nog even lustig verder.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dit topic doorgelezen en er word meerder malen vermeld dat deze persoon moet bewijzen dat deze het copyright/auteursrecht inderdaad bezit.

 

Nu is mijn vraag, hoe is dit te bewijzen? Als ik een foto maak dan ligt dit auteursrecht bij mij, maar hoe bewijs ik dat?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dit topic doorgelezen en er word meerder malen vermeld dat deze persoon moet bewijzen dat deze het copyright/auteursrecht inderdaad bezit.

 

Dat wordt iets te makkelijk beweerd en komt op mij over als tegenbluf. We denken dat hij bluft, dus we bluffen ook in de hoop dat hij afhaakt. Maar een auteursrechthouder is niets verplicht tegenover zijn schenders.

 

Die partij zal de rechter inderdaad van zijn auteursrecht moeten overtuigen, als het tot een rechtzaak komt. Maar dan is het wel al te laat, want als je (volgens de rechter) een schending hebt begaan dan moet je een (soms forse) vergoeding betalen. Het lijkt me dus niet verstandig om alle claims maar te negeren totdat hij tegenover jou met bewijzen komt.

 

Auteursrechtelijk werkt het omgekeerd: degene die iets hergebruikt moet daarvoor over auteursrechten of een licentie (gebruiksrecht, toestemming) beschikken. Heb je dat niet, dan zit je fout en loop je het risico claims aan je broek te krijgen, je juridisch te moeten verdedigen en uiteindelijk een vergoeding te moeten betalen.

 

Nu is mijn vraag, hoe is dit te bewijzen?

 

Zie het artikel Registreren van auteursrecht.

Link naar reactie
  • 0

Is het niet zo dat het recht pas uiteindelijk zijn conclusie in de rechtszaal krijgt? Mij lijkt het veel te laat om pas met bewijzen te komen tijdens de rechtszaak.

 

Als een partij beschikt over het auteursrecht moet hij dat ten eerste bewijzen tegenover de vermeende inbreukmaker lijkt me. Dat moet hij aannemelijk maken daar schade door te hebben geleden. En pas als de inbreukmaker dan niet mee wil werken is een rechtszaak aan de orde.

 

Voor zover ik weet is nog nooit een websiteeigenaar veroordeeld die onwetend na verzoek of sommatie de foto's heeft verwijderd. Dat zou ook tegen alle regels van redelijkheid en billijkheid ingaan lijkt me.

 

Schikken zou ik pas in overweging nemen als schade vaststaat (en die is er niet of nauwelijks) en een onomstotelijk bewijs van auteursrecht is overlegt. Onderschatten is nooit een goede zaak maar bangmakerij ook niet.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.