• 0

VOF stopt, nieuwe BV start

Hallo,

 

M.i.v. 1 januari staak ik mijn v.o.f. met mijn vrouw. Gezien ik een aantal jaren geleden in de zware problemen ben gekomen was het onzeker of we ons huisje konden blijven wonen. Na hard werken en veel geluk, ben ik eruit gekomen. Nu had ik ook al eerder een BV opgericht, maar die zaak liep uit tot niks. Deze stond los van de v.o.f.

 

Nu heb ik de naam van de BV statutair laten aanpassen, en wil ik alles uit de v.o.f. in deze BV stoppen. Deze BV hangt onder een Holding en daar ben ik enig aandeelhouder in.

 

Nu zijn er een aantal vragen waar ik mee zit.

 

In de v.o.f. hebben wij als vennoot beide een negatief eigen vermogen. Ik had gedacht om de schuld die 1 vennoot heeft kwijt te schelden mits deze afstand doet van de v.o.f. Kan dit zomaar, en wat zijn daar de gevolgen van ???

 

Nu heeft de v.o.f. ook een kleine schuld aan deze BV. Gedacht werd aan het overnemen van de inventaris/goederen door de BV van de v.o.f. voor een relatief klein prijsje om de schuld te vereffenen. Is dit haalbaar ???

 

Wat is verstandiger... als directeur op de loonlijst in de WM of loon laten betalen uit de Holding. Wat voor voor-en nadelen zitten aan deze opties ?

 

Graag ontvang ik enig reactie.

 

Mvg,

Pizzaman

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit zijn allemaal zaken die veel belastingtechnische gevolgen kunnen hebben, dus mijn tip zou zijn om contact op te nemen met een accountant om dit allemaal goed te laten regelen en niet via dit forum op basis van summiere informatie. Je schrijft dat je de BV al opgericht hebt, heb je momenteel dan geen accountant die je hiermee kan helpen?

Link naar reactie
  • 0

Geachte heer Bakker,

 

Voorddat ik in de problemen kwam ben ik een bedrijfje ernaast begonnen. Mijn huidige onderneming liep als een speer en had ik tijd over om een inernetwinkel ernaast te doen. Just voor fun. Echter kwamen de problemen ong. 3 maanden later doordat mijn klant een ander bedrijf had overgenomen. Echter kregen die de touwtjes in handen en werd bijna het voltallige persooneel (incl. directie) verwijderd. Dit is verder nog een lang verhaal. Bottumline is dat door de grote problemen waar ik in verkeerde, en de toekomst zeer onzeker was, heb ik het andere bedrijfje groter opgezet. Echter zag ik mijn huidige bedrijf verder afglijden. Heb toen per direct dit gestopt en al mijn energie in mijn huidige onderneming gestopt (blijf bij je leest ... ) De BV bloede dood en bleef leeg achter. Nu ik de vof weer op poten heb gekregen, en ik niet nog een keer in dezelfde situatie wil komen, gaat deze bv dus alle inverntaris etc. overnemen.

 

Mijn boekhouder heeft nog een andere diensbetrekking, waar hij ontzettend druk mee is. Daarnaast zorgt hij voor mijn admin. Echter zijn de antwoorden die ik nodig heb, niet erg duidelijk. Vandaar dat ik het via deze (onpersoonlijke) weg wat meer informatie hoop in te winnen.

 

Misschien dat een fiscalist mij meer kan helpen.

 

Thanks anyway.

 

Link naar reactie
  • 1

Hoi Pizzaman,

 

Ik geef Jeroen wel gelijk. Het is een casus die om een persoonlijke aanpak vraagt. Op HL kun je eigenlijk alleen wat algemene tips krijgen. Met name de cijfers van de vof spelen een grote rol. Mijn vijf cent:

 

Zonder aanleiding kun je geen schulden kwijtschelden van de vof. Dat zou alleen kunnen als je privé niet en nooit meer die schuld kunt betalen aan de vof. Zeker als je voornemens bent om de vof in te brengen in de BV is kwijtschelden in het zicht van die transactie onhaalbaar (fiscus gaat nooit akkoord!).

 

Als je de vof wilt verkopen aan de dochter BV dan kan dat met een active/passica transactie. De verkoopprijs moet dan wel zakelijk zijn. De schuld van de vof aan de BV mag daarbij verrekend worden. Als de BV nog geen 2 jaar bestaat, dan moet een accountant verklaren dat de verkoopprijs van de vof aan de BV zakelijk is, oftwel de vof waarderen (zgn. nachgrundungsverklaring).

 

Directie svp op loonlijst van de holding. Daarover staat al erg veel info op HL. Gebruik de zoekfunctie even of lees hier:

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=50;action=display;threadid=19898

 

Denk ook aan goodwill! Als je een onderneming aan de BV overdraagt, dan kan de fiscus stellen dat er sprake is van goodwill. Dat verhoogt de stakingswinst en kost zonder maatregelen extra IB. Overigens kan jij dit ook stellen en dan een stakingslijfrente bij de BV bedingen. Voordeel is dat de BV de goodwill koopt en erover mag afschrijven en dat de BV de lijfrente jaarlijks mag verhogen (oprente) wat tot een aftrekpost leidt. De lijfrente voorkomt dat je IB betaalt over de goodwill (goodwill is IB belast, lijfrente is IB aftrekbaar).

 

Groet

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.