Op dit moment voer ik zijn met mijn vrouw een man/vrouw firma VOF. Daarnaast werk ik nog gewoon in loondienst. De winst wordt verdeeld naar ratio van de gewerkte uren (ca 25/75). De winst is zit nog net niet aan het omslagpunt naar BV.

Vanaf medio volgend jaar ga ik voor mijn huidge werknemer een functie vervullen in Duitsland, waarvoor ik naar Duitsland moet gaan verhuizen (ik ga daar ook officieel wonen). Mijn vrouw en kinderen blijven gewoon in NL wonen.

Plan is om mijn vrouw de VOF te laten runnen en in het weekend haar bij te springen (verdeling in gewerkte uren wordt dan ca 15/85).

Ik voorzie echter een hoop fiscale beren op de weg waar ik zelf niet uitkom. Enerzijds ben ik inwoner van duitsland, werk ik daar en betaal daar ook belasting. Anderzijds heb ik hier inkomsten uit de VOF. Kan natuurlijk moeilijk in twee landen belasting aangifte gaan doen.

Graag advies.

Suscipere et finire

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/18640-inkomsten-in-twee-landen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Je zal zeker in 2 landen aangifte moeten doen. Daar komt nog een interessante discussie bij, namelijk je woonplaats. Je zegt in Duitsland te gaan wonen, alleen blijven vrouw en kinderen hier. Dat betekent dat je hier ook een woning hebt, dus krijg je te maken met een dubbele woonplaats. Fiscaal wordt dan uiteindelijk gekeken naar het centrum van je levensbelangen en normaal komt men dan uit bij je vrouw en kinderen. Dus gewoon Nederland.

Dat betekent dat je naar alle waarschijnlijkheid in Duitsland belasting zal moeten betalen over je looninkomsten, terwijl Nederland over je andere inkomsten belasting zal heffen.

Zitten overigens geen fiscale beren bij, hoor: alleen uitdagingen! ;D

Ik zou overigens je werkgever vragen om met raad en daad bij te springen, hij wil tenslotte ook dat je naar Duitsland gaat. Hij zal vermoedelijk wel een belastingadviseur hebben die hier goed bij kan helpen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar