• 0

Leasen, prive kopen en doorbereken? Wat is voordeliger

Goedemorgen,

 

Kan een auto kopen van 6 maanden oud die nieuw 160.000 euro kost, nu 90.000.

 

Dat is een groot prijsverschil, maar de bijtelling blijft uiteraard wel zo hoog. 25 % over 160.000 euro kan ik niet betalen.

 

Is het nu gunstig deze auto prive te kopen en door te berekenen naar de zaak? Voor 0,19 cent per kilometer kom ik niet uit met een verbruik van 1 op 5. Rijd ongeveer 30.000 km per jaar, waarvan zeker 25.000 zakelijk.

 

Wil graag met deze auto rijden, maar het moet me niet mijn beleg kosten ;) Wie weet een goede constructie.

 

Martijn

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je er voor zorgt dat je prive niet meer dan 500 km met deze auto rijd, dan heb je geen bijtelling. Waarschijnlijk heb je dan wel nog een tweede auto nodig, maar die kost waarschijnlijk een stuk minder dan de bijtelling je zou kosten.

 

Overigens klopt het volgens mij niet dat je 25 % over 160 000 euro moet betalen, Die 40 000 euro is de bijtelling, deze wordt gezien als extra inkomsten en daar moet je belasting over betalen. Het blijft dan nog veel, maar het is in ieder geval minder dan die 40 000 euro.

Link naar reactie
  • 0

Maarten,

 

Bedankt voor je reactie. De regels van bijtelling zijn mij bekend, alleen wil ik er ook gewoon prive mee rijden.

 

Je betaalt toch altijd bijtelling over de nieuwwaarde? Dus 25% van 160.000 is 40k. Ik begrijp dat het netto minder is, maar daar ben ik al niet van uit gegaan.

 

Het komt er eigenlijk op neer dat ik zo voordelig mogelijk in de auto wil rijden. De aanschafprijs is namelijk zeer gunstig, maar door de bijtellingregel is hij (voor mij) alsnog te duur... De enige mogelijkheid zal dan zijn prive aanschaffen en de autkosten doorberekenen.

Link naar reactie
  • 0

Mijn inziens moet je niet alleen kijken wat het voordeligste kwa bijtelling is... Als je de auto zakelijk koopt kun je hem opvoeren als kosten. Je koopt de auto dan voor belasting en kunt er op afschrijven.

 

Als je de auto privé koopt, koop je hem na belastingen (nadat er.... 52% af is gegaan?) Je kan tevens niet alle autokosten aftrekken omdat de auto niet op de balans staat en je kan de auto als je hem privé koopt, dacht ik, minder makkelijk op de balans zetten.

 

Als je jezelf meer dan 19 ct de kilometer geeft, wordt dat ook weer belast.

 

Conclusie is volgens mij gewoon zakelijk kopen, afschrijven en zorgen dat de eigen bijdrage evenveel bedraagt als de fiscale bijtelling.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Je betaalt toch altijd bijtelling over de nieuwwaarde? Dus 25% van 160.000 is 40k. Ik begrijp dat het netto minder is, maar daar ben ik al niet van uit gegaan.

 

Je betaald inderdaad bijtelling over de nieuwwaarde, maar het is een bijtelling, niet een bedrag wat je moet betalen. De bijtelling wordt zeg maar als fictief loon bij je salaris opgeteld. Als je in het 52 % tarief zit betaal je dus uiteindelijk 52 % van die 40K, wat net iets meer dan de helft is. Blijft wel veel geld, maar het is al de helft minder :).

 

Op http://www.zibb.nl/Subnavigatie/Tools/Rekenmodules/auto-prive-of-op-bv.htm kun je de kosten berekenen.

Link naar reactie
  • 0

 

Je betaald inderdaad bijtelling over de nieuwwaarde, maar het is een bijtelling, niet een bedrag wat je moet betalen. De bijtelling wordt zeg maar als fictief loon bij je salaris opgeteld. Als je in het 52 % tarief zit betaal je dus uiteindelijk 52 % van die 40K, wat net iets meer dan de helft is. Blijft wel veel geld, maar het is al de helft minder :).

 

Op http://www.zibb.nl/Subnavigatie/Tools/Rekenmodules/auto-prive-of-op-bv.htm kun je de kosten berekenen.

 

Maarten,

 

zoals gezegd, dat is bekend. Het gaat mij erom te bekijken wat de meest voordelige optie is.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat bedoel je hier precies mee?

 

Yannick bedoeld dat je aan je onderneming een eigen bijdrage kunt betalen die gelijk is aan het bedrag van je bijtelling, zodat je bijtelling nihil wordt. Het bedrag wat je moet betalen is echter ook al een keer belast, dus netto geeft dat geen verschil. Lees ook de antwoorden van Joost in de andere topics even door, Joost heeft het met berekeningen erbij uitgelegd.

 

Ik weet dat het vervelend is, iedereen wil onder de bijtelling uit komen, maar de enige manier om dat te doen is je auto prive houden. Je kunt jezelf wel meer dan de 19 cent per kilometer uit keren, maar wat je extra uit keert is allemaal belast.

Link naar reactie
  • 1

Ik lees mijn naam....

 

Goedeavond Martijn,

 

Het gaat linksom of rechtsom. Dus auto zakelijk = bijtelling. Kom je niet onderuit.

Auto privé is 19 cent per km belastingvrij = niet genoeg.

 

Het is wel relevant of je een EMZ hebt of een BV. Ik maak er geen gewoonte van om dit voor te rekenen op HL, maar jouw vraag is erg specifiek en heeft wat aandachtspunten!

 

Eenmanszaak zakelijk:

Heb je een EMZ en houdt je de auto zakelijk dan is de bijtelling nooit hoger dan de werkelijke autokosten.

 

Afschrijving: 90/5 = 18K

Brandstof : 30.000 / 5 x 1,15 = 6.900

Onderhoud, stel: 3K

Verzekering, stel: 2K

Houderschapsbelasting, stel, 1K

 

Totale jaarkosten zijn dan 30,9K. De bijtelling bedraagt dan ook 30,9K (en dus niet 40K). Per saldo vallen alle autokosten dan weg tegen de bijtelling. De auto kost dan netto 30,9K incl. afschrijving.

 

Eenmanszaak privé

Koop je de auto met een EMZ privé, dan kost deze je dus 30,9K. Dan mag er wel nog 19 cent /km af:

25.000 km x 19 cent x 52% IB in mindering (=2.470) zodat de auto netto kost: 30.900 - 2.470 = 28.430.

 

Bij een EMZ dus privé kopen. Auto mag dan voor de BTW wel zakelijk! Zie zoekfunctie van HL.

 

 

BV zakelijk

Voor de BV gaat dit helaas niet op (bijtelling is dus niet max. autokosten)! Wel kun je dan een eigen bijdrage aan de BV invoeren van 40K. Per saldo dus geen bijtelling in de IB. De 40K eigen bijdrage (inkomen voor de BV) kan de BV weer uitkeren als dividend, waarover effectief ongeveer 43% belasting (VPB en box 2) is verschuldigd. Netto dus 22.800 weer terug naar privé.

 

Alle autokosten zitten dan in de BV en privé kost het aan eigen bijdrage (40.000 - 22.800) = 17.200.

De BV is aan kosten kwijt 30,9K min 23% (2009) VPB = 23.793.

 

Samen dus bijna 41K.

 

BV privé

Zelf alle kosten betalen, dus 30,9K.

19 cent per km belastingvrij ontvangen in prive.

25.000 km x 19 cent x 52% IB in mindering (=2.470) zodat de auto in privé netto kost: 30.900 - 2.470 = 28.430

 

De BV mag de 19 cent/km aftrekken voor de VPB ad 23% = - 568

 

Samen 27.862.

 

 

 

In beide gevallen (BV of EMZ) is de aanschaf privé dus voordeliger.

 

Vraag blijft of je de auto dan kan betalen en of je zakelijk wel een dergelijke auto wilt rijden (denk aan reacties cliënten!)?

 

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@ Joost Rietveld: In uw berekening wordt gesproken over 19 ct belastingvrije kilometer vergoeding maar een paar regels verder wel over 52% IB over die vergoeding? Ik ben geen belastingdeskundige ofzo maar klopt dat dan wel? Of wordt een vergoeding die je jezelf uit je zaak geeft op een andere manier bekeken als een vergoeding die een baas aan je zou geven?

 

Ik dacht dat die 19 cent onbelaste onkostenvergoeding was en dat die dus niet bij je inkomsten opgeteld worden, anders kom ik wel aan een heeeeel groot gat tussen werkelijke kosten en vergoeding op deze manier.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik dacht dat die 19 cent onbelaste onkostenvergoeding was en dat die dus niet bij je inkomsten opgeteld worden, anders kom ik wel aan een heeeeel groot gat tussen werkelijke kosten en vergoeding op deze manier.

Die 52% is de belastingbesparing, doordat de 19 cent in de onderneming aftrekbaar is, terwijl deze in privé onbelast is.

Link naar reactie
  • 0

Het komt er eigenlijk op neer dat ik zo voordelig mogelijk in de auto wil rijden. De aanschafprijs is namelijk zeer gunstig, maar door de bijtellingregel is hij (voor mij) alsnog te duur...

 

Je koopt een auto met een cataloguswaarde van 160.000 Euro (!) en je wilt daar zo voordelig mogelijk in rijden omdat de bijtelling te duur is?

 

Nogal tegenstrijdig vind ik dat. Je kunt het ook omdraaien:

Als je voordelig wilt rijden kan je beter een goedkopere auto rijden. Bijvoorbeeld een (energiezuinige) auto met een lagere cat.waarde.

 

Het klinkt alsof de auto boven je normale budget ligt maar omdat de aangeboden prijs dusdanig gunstig is, je toch geneigd bent deze te kopen. Als die prijs echt zo gunstig is, koop deze dan voor 90.000 en verkoop m door voor 150.000! Van die 60.000 boekwinst kan je een zeer degelijke auto kopen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

@ Joost Rietveld: In uw berekening wordt gesproken over 19 ct belastingvrije kilometer vergoeding maar een paar regels verder wel over 52% IB over die vergoeding? Ik ben geen belastingdeskundige ofzo maar klopt dat dan wel? Of wordt een vergoeding die je jezelf uit je zaak geeft op een andere manier bekeken als een vergoeding die een baas aan je zou geven?

 

Ik dacht dat die 19 cent onbelaste onkostenvergoeding was en dat die dus niet bij je inkomsten opgeteld worden, anders kom ik wel aan een heeeeel groot gat tussen werkelijke kosten en vergoeding op deze manier.

 

 

 

 

Zoals Steven al aangeeft: bij een EMZ mag je 19 cent per zakelijke km aftrekken van de winst en is het voordeel dus de besparing van 52% IB.

 

Bij een BV mag de BV 19 cent per km belastingvrij vergoeden. Die 19 cent is voor de BV een aftrekpost. Vandaar dat ik daarna aangeef dat de BV 19 cent per km maal 23 % VPB bespaart.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.