• 0

Elektronisch bankieren

Ha HL-vrinden,

 

Jarenlang ben ik gebruiker geweest van Girotel bij de Postbank,

maar 1 dec. is daar de steker uit getrokken.

(en dan had ik het al weten te rekken)

De vooruitgang heet MijnPostbank.nl

Echter...

vroeger kon ik met 1 programma mijn prive-rek EN mijn zakelijke rek. beheren

en nu kan ik mijn prive en zakelijke rekeningen niet meer in 1 overzicht zetten

(om onduidelijke redenen zegt de Postbank dat dat niet kan),

dus heb ik alle gebruikerscodes, wachtwoorden en TAN-lijsten nu dubbel.

 

Bij Girotel kon ik rekeninggegevens onbeperkt oproepen

en zo kon ik bv het verloop van de verzekeringskosten

van de afgelopen 10 jaar snel en simpel inzichtelijk krijgen.

Met MijnPostbank kan ik net een jaar terugkijken en dus niets vergelijken.

 

Bij Girotel kon ik ook offline-koppelingen realiseren

(adresboek, betaalopdrachten)

maar nu zou ik niet weten hoe ik dat met MijnPostbank kan realiseren.

(alleen incasso opdrachten met ClieOp kom ik tegen)

 

De "vooruitgang" is soms lastig en banken doen wij _zij_ belangrijk vinden

(niemand kan nu de reisverzekeringsaanbiedingen van de bank nog ontgaan).

Hebben jullie nog suggesties om de genoemde knelpunten weg te werken ?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

vroeger kon ik met 1 programma mijn prive-rek EN mijn zakelijke rek. beheren

en nu kan ik mijn prive en zakelijke rekeningen niet meer in 1 overzicht zetten

(om onduidelijke redenen zegt de Postbank dat dat niet kan),

 

Zeker weten? Ze adverteren nu juist fanatiek met de mogelijkheid om rekeningen in 1 account te combineren.

 

zo kon ik bv het verloop van de verzekeringskosten

van de afgelopen 10 jaar snel en simpel inzichtelijk krijgen.

 

Dat zou ik met de boekhouding doen, i.p.v. de bankgegevens.

 

De "vooruitgang" is soms lastig en banken doen wij _zij_ belangrijk vinden

 

Yep. Mijn Postbank lijkt soms meer op een reclamekerstboom dan op een bankiersysteem. Met de integratie ING/Postbank zou het allemaal prachtig moeten worden, maar het zou me niets verbazen als die ict-projecten stranden op de bankencrisis.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt toch gewoon alle informatie een keer per jaar exporteren en opslaan in een spreadsheet, of in een programma als http://www.orov.nl/help/csv/mpb.html? Ik heb zelf toegang tot meerdere rekeningen, dat kun je als je ingelogd bent gewoon aanvragen. Het is nou niet echt een plotseling einde van Girotel, jaren terug is dat al aangekondigd, banken kunnen moeilijk allerlei verouderde systemen online houden.

Link naar reactie
  • 0

vroeger kon ik met 1 programma mijn prive-rek EN mijn zakelijke rek. beheren

en nu kan ik mijn prive en zakelijke rekeningen niet meer in 1 overzicht zetten,

Zeker weten? Ze adverteren nu juist fanatiek met de mogelijkheid om rekeningen in 1 account te combineren.

En daar wordt genoemd dat zakelijke en prive rekeningen te combineren zijn ?

Vorige week nog telef. op 0900-1958 eea nagevraagd en er werd bevestigd dat zakelijk en prive niet te combineren zijn

maar dat na de fusie met de ING-bank alles schitterend zou worden.

 

Zo kon ik bv het verloop van de verzekeringskosten van 10 jaar snel en simpel inzichtelijk krijgen.

Dat zou ik met de boekhouding doen, i.p.v. de bankgegevens.

Kan ik me voorstellen maar voor m'n prive-rekeningen was dat wel het simpelste.

Daarbij.... als je daaraan gewend bent, wil je niet dat iemand het onder het mom van verbetering weer afpakt ;-)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt toch gewoon alle informatie een keer per jaar exporteren en opslaan in een spreadsheet, of in een programma als http://www.orov.nl/help/csv/mpb.html?

Natuurlijk kan ik dat allemaal.

Maar bij Gmail krijg je 8GB gratis, bij YouTube krijg je video-storage gratis.

Als een bank dan online gaat, wat houdt ze dan tegen om de rekening info onbeperkt ter beschikking te stellen ?

Eventueel biedt je je klanten een Plus-pakket.

Overigens is die tip van OROV wel een aardige, daar kan ik idd wat verloren functionaliteit mee terugkrijgem.

 

Ik heb zelf toegang tot meerdere rekeningen,

Ik ook, maar geen mix van prive en zakelijk.

Heb jij de combinatie van een prive-rekening (waarbij je persoonlijk aansprakelijk bent en waarvan het papieren rek.afschfrift een ca. A5-landscape-formaat heeft ) en een zakelijke rekening (waarvoor je gemachtigd bent, zoals een bv, waarvan het papieren rek. afschrift een A4-portret-formaat heeft) ?

 

banken kunnen moeilijk allerlei verouderde systemen online houden.

ik vraag niet om verouderde systemen, ik vraag alleen om het terugkrijgen van 'afgepakte' functionaliteit.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Binnen deze thread past ook de volgende vraag over TAN-codes:

 

Ik ben een oude Girotel-gebruikers (volgens mij al 15 jaar)

en in de begintijd kreeg je een floppy met 100 TAN-codes.

Later kreeg je de TAN-codes op een vies papiertje omdat dat veiliger was.

(het argument was dat er geprint werd via carbon aan de binnenkant van de enveloppe

zodat niemand -ook Postbank of PTT-personeel niet- de codes kon lezen).

Later werd dat weer een normaal gedrukt velletje A4 (blijkbaar was het oude beveiligingsrisico verdwenen)

En nu probeert men uit alle macht je te laten overstappen naar SMS.

(dan hoeft men geheel niets meer te printen).

Toch is dat laatste niet altijd handig (bv als ook je boekhouder of je vrouw rekeningen weleens betalen)

Dan resteert de vraag:

wat belemmert banken om de TAN-codes te laten downloaden, bv op een USB-stick ?

Als je dan een betaalopdracht moet accorderen dan gebruik je bv je PIN-codes (iets wat je weet)

tesamen met de USB-stick met TAN-codes (iets wat je hebt).

 

Mijn gevoel zegt dat ik eigenlijk het antwoord wel weet:

als we vandaag allemaal de SMS-gebruiken voor de TAN-codes,

dan kan morgen de bank 'belangrijke info' , zoals een rente-wijziging, naar onze SMS sturen

en dan kunnen ze overmorgen de aanbieding van de reisverzekering naar onze SMS sturen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

En dan is het nog sterk verbeterd sinds je tenminste voor meerdere rekeningen een tan code per sms kan krijgen. Tot anderhalve maand geleden kon ik prive geen tan codes per sms krijgen omdat je dat niet op hetzelfde toestel voor zowel je zakelijke als je prive rekening kon krijgen.

 

Ik denk dat de organisatiestructuur van de Postbank waarin zakelijke klanten strict gescheiden zijn van prive klanten het onmogelijk voor ze maakt om het bij het internet bankieren te integreren. Niet omdat het technisch niet kan. of omdat het technisch moeilijk is, maar omdat de organisatiestructuur voorschrijft dat het niet kan.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de organisatiestructuur van de Postbank waarin zakelijke klanten strict gescheiden zijn van prive klanten het onmogelijk voor ze maakt om het bij het internet bankieren te integreren. Niet omdat het technisch niet kan. of omdat het technisch moeilijk is, maar omdat de organisatiestructuur voorschrijft dat het niet kan.

Daar kan ik me best iets bij voorstellen.....

echter een maand geleden -bij mijn "oude" Girotel-offline- en bij diezelfde organisatiestructuur werkte het allemaal perfect. ;-)

 

Maar wellicht komen al onze iedeen/indrukken wel samen in het volgende:

ING en Postbank fuseren.

Integratie is altijd lastig.

Er komt een kredietcrisis en de focus van het bedrijf zit ineens elders..

dan komt 1 jan. er toch snel aan en als de ergste aspecten van de kredietcrisis over zijn,

dan moet toch het Integratie-proces weer aandacht krijgen

en worden alle eventuele afleidingen (combineren meerdere rekeningen,

en/of het in productie houden van Girotel-offline) maar gemakshalve afgeschoten.

 

Ik hoorde vandaag ook dat er afgelopen weken diverse betaalopdrachten onterecht zijn geweigerd door de Postbank

(de ING-bank werkt met bankrekeningnummer met de 11-check en de Postbank werkt gewoon met volgnummers).

Wellicht dat er momenteel dus hard gezweten wordt op de ING/Postbank-burelen om te voorkomen

dat het de komende maand nog gekker wordt.

En het vertrouwen in de bankwereld is al zo groot.......

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mocht ING en postbank je niet kunnen bieden wat je graag wil kan je altijd nog overstappen naar Rabobank.

Die biedt al zolang als ik weet deze opties.

 

Ik zit zowel prive als zakelijk bij de Rabo en heb alle rekeningen die ik daar heb lopen gewoon in 1 telebankieren overzichtelijk bijelkaar.

 

Met postbank en ING heb ik geen ervaring...

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Mocht ING en postbank je niet kunnen bieden wat je graag wil kan je altijd nog overstappen naar Rabobank.

Die biedt al zolang als ik weet deze opties.

 

Ik zit zowel prive als zakelijk bij de Rabo en heb alle rekeningen die ik daar heb lopen gewoon in 1 telebankieren overzichtelijk bijelkaar.

 

Met postbank en ING heb ik geen ervaring...

 

Karen

 

Wat goed, jammer dat ik dit niet kan..... Heb je voor je zaken rekening ook het "rabo ondernemers pakket"?

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Ja geloof het wel... (het is alweer een ruim jaar terug dat ik het heb afgesloten..)

Ik heb geen verzekeringen of zo van ze, zakelijk puur de betaal en spaar rekening, maar wel met ideal en incasso opties.

Prive wel het totaalpakket.

 

En zo heb ik 2 spaarrekeningen en 2 betaalrekeningen gewoon in 1 programma waarbij ik heel simpel van de ene rekening naar de andere kan overboeken en natuurlijk alle rekeningen in de gaten houden.

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Precies hetzelfde bij de rabobank:

 

1 zakelijke rekening

1 persoonlijke betaalrekening

1 persoonlijk spaarrekening

1 persoonlijke effectenrekening

1 gezamelijke betaalrekening (met vriendin)

1 gezamelijk spaarrekening (met vriendin)

 

1 keer inloggen, en ik kan allerlei transacties doen vanaf en tussen deze rekeningen.

 

Een minpuntje: ik kan online niet mijn creditcard aankopen zien; ze zijn ermee bezig zeggen ze...

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring is dat het op zakelijk gebied bij alle banken wel wat is.

Zo had ik al een tijdje een zakelijke en privé rekening bij de Postbank.

Eerst krijg je een brief dat het wellicht handig is om je zakelijk en prive samen te voegen tot 1 mijn.postbank inlog.

Zo gezegd zo gedaan.

Heb je net het hele zaakje rond, is een maand later na het inloggen ineens mijn privé rekening verdwenen :-\

 

Na wat heen en weer gebeld te hebben, bleek dat ze beide rekeningen weer losgekoppeld hadden.

Mijn zakelijke inlog bleef bestaan en voor mijn privé inlog moest ik weer een vrije middag nemen om het op te halen bij het postkantoor. Tan codes hadden ze ook maar even geblokkeerd voor me :P

Behoorlijke puinhoop dus.

 

De rabobank lijkt me op dat gebied wat stabieler, maar is absoluut niet handig voor mensen die op meerdere plaatsen wonen/werken. Moet je iets regelen met de bank, dan moet dat perse in de rabobank zijn waar je ingeschreven staat.

Ook moet je altijd die random reader bij je hebben.

En ze schijnen voor elke inlog die je op de site doet een bedrag te rekenen.

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

Na 18 jaar Girotel zet ik nu m'n eerste stapjes Mijn.postbank

 

Ik ontdek nu ook dat het adresboek minder velden heeft gekregen.

In Girotel kun je de betaalmededeling ( bv "Huurbetaling debiteurnr. xyz") ook opnemen in het adresboek,

maar dat zijn we dus kwijt.

 

En als ik nu bij een betaling een betalingskenmerk lnvul, dan verwijnen de mededelingsvelden.

Dat was bij Girotel niet zo (en het interne banksysteem kan dat dus best wel aan),

Enfin, zijn we dus ook kwijt.

 

Als ik tussendoor even een telefoontje krijg of wat anders moet doen en ik probeer verder te gaan

kan ik weer opnieuw inloggen (en jullie weten---ik kan daarbij de gebruikersnaam niet opslaan

omdat ik ben veroordeelt tot 2 accounts).

 

Wat een "vooruitgang" ......

Er is niet veel fantasie nodig om te kunnen zien dat hier iets veel leukers van te maken is

..... maar ja het blijven banken.

 

Overigens kon ik die Girotel database met 18 jaar rek.mutaties vrij simpel

overzetten naar het hier geadviseerde Orov.nl

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoewel ik niet echt ervaring heb met de combinatie van privé en zakelijk binnen mijn huidige bankpakket, vind ik het zeker een verrijking dat ik, ruim voor de crisis, al overgestapt ben naar de Triodos Bank.

Diverse klanten reageren erg positief op deze 'move' omdat ze dat weten te waarderen.

Terugkijkend op het grote graaien van banken en aanverwante kan ik dus alleen maar tevreden omzien en raad ik een ieder aan om eens te zien of banken als ASN of Triodos niet een optie zijn, ook al als signaal naar de rest van de banken.

 

GJ Bramer

 

geen aandelen in beide banken ;- )

Link naar reactie
  • 0

Nu ik toch de verschillen zit te zoeken tussen Girotel en Mijn.Postbank

valt mij op dat allerlei omschrijvingen van rekeninghouders anders zijn.

Vorige maand betaalde ik dus m'n telefoonrek met Girotel

naar een reknr. met als naam "KPN TELECOM GSE BILLING"

en vandaag is de bedrijfsnaam van hetzelfde reknr. ineens "KPN BV EINDHOVEN zijn".

Is dit een specifiek Girotel-Mijn.Postbank overgangsbijverschijnsel

of zien jullie dit ook binnen Mijn.Postbank ?

Dit laatste kan duiden op veel interne conversie werkzaamheden bij Postbank/ING deze maand.

 

Heb ik nog meer "vooruitgang" ontdekt ?

Ja, ik kan niet meer dan 15 betalingen in 1 verzendactie doen....

Allemaal wel overheen te komen maar het blijft allemaal voelen als functionaliteit die is afgepakt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Op hun site staat natuurlijk al veel info, dus daar kan ik niet veel aan toevoegen.

Verder hebben ze een 'gewoon' online bankier pakket waar ik met mate gebruik van maak, tenslotte verwerk ik niet tientallen facturen e.d. Alles gaat online, krijg geen overzichten. Ze werken met een soort calculator (a la ING) voor transacties enzo.

Heb wel meteen een incasso mogelijk gemaakt omdat ik die bij de Postbank ook al gebruikte en het was voor mij een voorwaarde om over te stappen. Verder in het overzicht een exportfunctie die in te lezen is in mijn boekhoudpakket.

Ze hebben een normale bankpas en je betaalt voor je transacties, waar weer rente op je saldo tegenover staat.

Je moet wel kunnen vertellen waarom je bij hen wilt bankieren, tenslotte moet je wel binnen het Triodos-profiel passen. Als wapenhandelaar maak je weinig kans een rekening te openen ;-)

In het kader van verantwoord ondernemen met alles wat daarbij hoort vond ik het echt nodig een statement te maken en daarmee ben ik (vooralsnog........) tevreden.

 

GJ

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.