• 0

[Sitecheck] vormgeving/huisstijl website over outdoor (vakantie)fietsen

Nadat we 5 jaar met de zelfgebrouwen vormgeving hebben gewerkt, hebben we iets nieuws laten maken.

 

Dus een vormgever gezocht en de volgende opdracht gegeven:

- Nieuw logo

- Uitstraling verbeteren (minder saai, avontuurlijker en minder anoniem) Aansluitend op de doelgroep.

- Indeling grotendeels behouden van de oude website. Die was voor de meeste mensen wel duidelijk.

Vervolgens de vormgeving ingebouwd in de shop.

 

 

http://www.bike4travel.nl

 

 

Graag hoor ik jullie meningen en verbeterpunten.

 

 

Marco

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Beste Marcow, goed initiatief om iets nieuws te laten maken door een vormgever, op het eerste gezicht ziet het er netjes en verzorgd uit. Een aantal puntjes van positieve kritiek om eens naar te kijken :

 

- Het beeld is een beetje grauw van kleur, zou iets warmer over mogen komen om het minder op een steengroeve of

kalkfabrieksterrein te laten lijken. Een tikje minder monochrome of meer geel door de vormgever aan laten passen zal de

oplossing kunnen zijn.

 

- Je NAW gegevens zijn lastig leesbaar rechts, laat het beeld wat donkerder maken, vooral je bedrijfsnaam + adres zijn lastig

te lezen. Het beeld een tikje donkerder en alles is goed leesbaar...

 

- Dat nummer dat er staat "010- etc." zou ik zelf nog Tel. of Telefoon voor zetten, want het kan nu net zo goed een faxnummer

zijn. Dit om het monkeyproof te houden voor je consumenten.

 

- De tekst "Outdoor vakantiefietsen, tandems" zou ik rechts van je logo plaatsen, het staat er nu erg gepropt. Je hebt namelijk

rechts van je logo echt een zee aan ruimte. Dit ziet er nu echt ook uit als een gat in het beeld....

 

- Je logo is niet erg handig gekozen, het is nu opgemaakt in 3 kleuren (zwart, wit en een zandkleur). Wit is eigenlijk geen

kleur, maar reproductie op andere huisstijldragers maakt het lastig. Het logo is te verweven met het beeld, zou apart

moeten zijn, omdat je nu uitgaat van een ideale situatie dat er altijd beeld is als achtergrond. Maar stel dat je pennen of

een fietssticker/embleem wil drukken in zeefdruk, dan gaat dat je ongelooflijk veel geld kosten. Even afgezien of het beeld

er netjes uit komt te zien. Een goed logo is reproduceerbaar van full colour, 2 kleuren naar 1 kleur.

 

Laat je vormgever nog eens naar het logo kijken en er een goede 2 kleuren versie van maken die ook in 1 kleur om te

vormen valt (zonder gebruik van een achtergrond beeld, gewoon simpelweg op een witte of een donkere ondergrond,

zodoende loop je niet vast bij het gebruik voor je toekomstige plannen. (Zie ook mijn bijlage plaatje ter verduidelijking)

 

Hopelijk heb je hier wat aan. Succes...

logo_vervoeging.thumb.jpg.5bbdcb2a3f317caaa3cad6c8339c9c54.jpg

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

mooi verzorgd hoewel ik me kan vinden in de kleine hierboven genoemde punten.

 

Mijn belangrijkste punt is de kwaliteit van de kleine foto's. Probeer die te verbeteren want ik kan soms niet goed zien wat het zijn. De grotere foto's zijn wel weer duidelijk.

 

Verder hebben de foto's een witte achtergrond. Wellicht zou je die in Photoshop eens transparant kunnen maken, wellicht dat dat mooier overkomt omdat het wit vervangen wordt door de achtergrondkleur van je site.

 

Zie bijlage

 

Verder een verzorgde site, complimenten

 

hollowtech.thumb.png.e4f056769a7bc71fae23b72915d17baf.png

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de tips.

 

De grauwe kleur is wel een beetje de huis-kleur van de vormgever. En is ook erg afhankelijk van de monitor.

Ik ga de tips eens voorleggen, en de kleine dingen zelf veranderen.

 

Ontwerpen voor (2 kleuren) stickers en 1 kleur stickers heb ik ook laten maken, en de stickers zien er erg goed uit.

Lukte me trouwens niet om dit zelf te doen aan de hand van dit aangeleverde logo.

 

De kleine plaatjes op de website staan allemaal in jpg. Ik ga even experimenteren om er transparante gifs van te maken. (Hopelijk worden ze dan niet te groot)

Maar als het goed is, is de achtergrond ook wit. (of ben ik ergens nog wat vergeten?)

 

De lettertypen heb ik iets allemaal iets groter gemaakt, dan dat ik van de vormgever heb gekregen. Om het allemaal iets duidelijker te maken.

Zijn ze nu niet te groot of schreeuwerig?

 

En dan ook iets verzinnen om de keurmerk logootjes netjes op de pagina te zetten ipv onderaan.

 

Marco

spatbordsticker.jpg.497f6b9e59c1de723d5cefaad1c6737b.jpg

Link naar reactie
  • 0

- Je NAW gegevens zijn lastig leesbaar rechts, laat het beeld wat donkerder maken, vooral je bedrijfsnaam + adres zijn lastig

te lezen. Het beeld een tikje donkerder en alles is goed leesbaar...

Het kan natuurlijk al aangepast zijn maar de NAW gegevens zijn hier uitstekend leesbaar op verschillende (gekalibreerde) schermen.

Link naar reactie
  • 0

Weergave hangt nooit af van schermgrootte maar wel van de kwaliteit en mogelijke instellingen van het scherm. Juist fabrieksinstellingen zijn meestal niet te vertrouwen, met name bij goedkopere schermen. Voor een juiste indicatie zal je je scherm moeten kalibreren/ ijken met een hardware kalibrator.

Het is onmogelijk om rekening te houden met allerlei (vaak verkeerd) ingestelde beeldschermen. Dus de tip van Tjeng geeft werkelijk geen enkel houvast aangezien topicstarter niet kan weten wat kwaliteit en instellingen van Tjeng zijn beeldscherm is, als referentiepunt is het dus waardeloos.

 

Link naar reactie
  • 0

Met weergave bedoel ik niet kleurweergave maar of de letters fatsoenlijk leesbaar zijn.

Tuurlijk hangt dit erg af van de kleurinstellingen maar op mijn 15" scherm ligt de tekst met de NAW gegevens gewoon boven een veel lichter stuk van de foto waardoor deze lastiger leesbaar is, dit zal met het ene scherm vast anders zijn dan met het andere maar je kunt er zeker wel rekening mee houden door er gewoon voor te zorgen dat, wat de schermresolutie ook is, de kleur van de tekst altijd genoeg verschilt met de kleur van het onderliggende vlak.

 

Groeten,

 

hwjd

Makkelijk en snel online boodschappen bestellen? Dat kan bij Thijl!

Twitter | Facebook

Link naar reactie
  • 0

Het is onmogelijk om rekening te houden met allerlei (vaak verkeerd) ingestelde beeldschermen. Dus de tip van Tjeng geeft werkelijk geen enkel houvast aangezien topicstarter niet kan weten wat kwaliteit en instellingen van Tjeng zijn beeldscherm is, als referentiepunt is het dus waardeloos.

 

Sidartha, juist omdat de topicstarter niet weet wat de kwaliteit en instellingen zijn kan er wel voor gezorgd worden dat het contrast groot genoeg is, waardoor het leesbaarder wordt. Uiteraard hou je altijd een klein groepje mensen waarbij de instellingen of de houdbaarheid van de monitor zo afwijken dat het daar lastiger wordt. Maar het contrast tussen achtergrond en letterkleur is nu dicht bijelkaar, vandaar mijn opmerking om de achtergrond wat donkerder te maken, zodat de witte letters er beter uit komen. Daarom is o.a. het doormeten van kleuren in je ontwerp altijd belangrijk om te zien of het daadwerkelijk contrastrijk genoeg is.

 

Met weergave bedoel ik niet kleurweergave maar of de letters fatsoenlijk leesbaar zijn.

Maar je kunt er zeker wel rekening mee houden door er gewoon voor te zorgen dat, wat de schermresolutie ook is, de kleur van de tekst altijd genoeg verschilt met de kleur van het onderliggende vlak

 

HJWD, hier sluit ik mij bij aan.

Link naar reactie
  • 0

 

De lettertypen heb ik iets allemaal iets groter gemaakt, dan dat ik van de vormgever heb gekregen. Om het allemaal iets duidelijker te maken.

Marco

 

Marco, graag gedaan. Mijn advies zou zijn om met je vormgever te praten om hem de logo's op een degelijke manier uit te werken, zodat je de volgende logo's hebt:

 

logo voor 1-kleuren gebruik.

logo voor 2-kleuren gebruik.

logo voor full colour gebruik

 

En alle bovenstaande logo's voor scherm/internet gebruik

 

Zomaar het logo aanpassen is inbreuk op auteursrecht, als deze niet afgekocht zijn. Ik weet natuurlijk niet de afspraken die je hebt gemaakt met de betreffende persoon. Praat met hem, leg je ideeen voor, wellicht brengt de vormgever je nog op andere ideeen. Zonder goede afspraken een logo veranderen is niet verstandig.

 

Heeft jouw vormgever een site? Dan kunnen we wellicht zien met wat voor persoon of bedrijf je te maken hebt, om meer inzicht in jouw situatie te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Met weergave bedoel ik niet kleurweergave maar of de letters fatsoenlijk leesbaar zijn.

Tuurlijk hangt dit erg af van de kleurinstellingen maar op mijn 15" scherm ligt de tekst met de NAW gegevens gewoon boven een veel lichter stuk van de foto waardoor deze lastiger leesbaar is, dit zal met het ene scherm vast anders zijn dan met het andere maar je kunt er zeker wel rekening mee houden door er gewoon voor te zorgen dat, wat de schermresolutie ook is, de kleur van de tekst altijd genoeg verschilt met de kleur van het onderliggende vlak.

hwjd

 

En hoe wil jij me dan duidelijk maken dat de foto op jouw scherm dan exact zoals het door de ontwerper wordt bedoeld wordt weergegeven?

In de broncode zie je dat de tekst van de NAW gegevens HTML is en in de stylesheet zie dat de kleur van de tekst wit is. Elk beeldscherm geeft , mits gekalibreerd, wit als wit weer, dus het weergaveprobleem zit in de foto oftewel hoe de foto wordt weergegeven op jullie beeldscherm, de tekst staat daar los van. Het zou anders zijn als de tekst in de graphic was gezet, het enige referentiepunt in deze is dus het beeldscherm van de ontwerper en niet dat van een willekeurige gebruiker zoals jij.

Je geeft zelf al aan dat je op twee verschillende beeldschermer een verschillend resultaat krijgt en klaagt dat op je 15" scherm de letters boven een licht stuk van de foto hangen. Waarom is dat stuk dan niet licht op je andere scherm? Wat is nu het ijkpunt?

 

 

Sidartha, juist omdat de topicstarter niet weet wat de kwaliteit en instellingen zijn kan er wel voor gezorgd worden dat het contrast groot genoeg is, waardoor het leesbaarder wordt. Uiteraard hou je altijd een klein groepje mensen waarbij de instellingen of de houdbaarheid van de monitor zo afwijken dat het daar lastiger wordt. Maar het contrast tussen achtergrond en letterkleur is nu dicht bijelkaar, vandaar mijn opmerking om de achtergrond wat donkerder te maken, zodat de witte letters er beter uit komen. Daarom is o.a. het doormeten van kleuren in je ontwerp altijd belangrijk om te zien of het daadwerkelijk contrastrijk genoeg is.

 

Als het contrast tussen achtergrondkleur en letters echt zo dicht bij elkaar ligt dat je het niet kan lezen zou ik toch eens een keer zeer kritisch naar het scherm kijken.

Doormeten van kleuren heb ik, en ook Google, in grafisch ontwerp of webdesign echt nog nooit van gehoord, wat bedoel je hiermee?

 

 

Heeft jouw vormgever een site? Dan kunnen we wellicht zien met wat voor persoon of bedrijf je te maken hebt, om meer inzicht in jouw situatie te krijgen.

 

Met alle respect hoor, maar wat heeft de website van de vormgever hier mee te maken? En hoe zou je dan meer inzicht in marcow zijn situatie krijgen?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je geeft zelf al aan dat je op twee verschillende beeldschermer een verschillend resultaat krijgt en klaagt dat op je 15" scherm de letters boven een licht stuk van de foto hangen. Waarom is dat stuk dan niet licht op je andere scherm? Wat is nu het ijkpunt?

 

Als je de website voor je neemt en je maakt je browservenster smaller dan zie je dat de tekst meeschuift naar links en dat deze boven een ander deel van de foto komt te staan, in het geval van mijn 15" scherm is dat een lichter deel van de foto. Het zijn dus verschillende delen foto waar de tekst boven staat. Dus afhankelijk van de schermresolutie staat de tekst boven een lichter of donkerder deel van de foto.

 

Groeten,

 

hwjd

Makkelijk en snel online boodschappen bestellen? Dat kan bij Thijl!

Twitter | Facebook

Link naar reactie
  • 0

Kleuren doormeten

Sidartha, bedankt voor je reactie - ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest dat het doormeten van kleuren bedoeld is voor de web-bouwer of vormgever. Het doormeten van kleuren is een term die aangeeft dat er 2 of meer kleuren met elkaar vergeleken worden op basis van feitelijke waarden. Elke kleur heeft zo zijn digitale waarden. Een graficus of bouwer met veel ervaring kan aan de hand van die waarden een beoordeling/inschatting maken of dat een tekst contrastrijk genoeg op een kleurenvlak of beeld staat. Dit gebeurd zowel bij drukwerk als bij websites e.d.

 

Ik weet niet wat voor achtergrond jij zelf hebt, maar ik kom van origine uit het reclame/creatieve vak. Het doormeten van kleuren is een onderdeel van beeldbewerking. (d.m.v. die handeling kan een beeldbewerker een inschatting maken hoe het beeld er in het drukwerk, web e.d. uit komt te zien - uiteraard schermverschillen daargelaten).

 

Vormgever

De reden dat ik de website van de vormgever erbij haal is om meer inzicht te verkrijgen in wat voor type vormgever we hier te maken hebben. Een hobbyist, beginner/semi- of doorgewinterde professional. Zelf heb ik namelijk het idee, aan de hand van de resultaten die op tafel liggen, dat de topicstarter met een beginnende vormgever te maken heeft.

 

Gezien de topicstarter advies wil op zijn website is het voor ons forumgebruikers belangrijk om te weten wat het vertrekpunt is (de basis) voor deze website. Zodoende kan het commentaar daarop aangepast worden om geen dubbele of onnodige berichten hier te posten die geen meerwaarde voor de topicstarter hebben.

 

Hiermee wil ik niet iemand onderuit halen of iets dergelijks in de negatieve geest. Ik wil enkel de topicstarter helpen en laten zien waar hij nu zelf staat. Wat hij mist of juist niet mist. Zodoende kan de topicstarter lering trekken uit zijn huidige ervaring voor deze site aan de hand van dit forum.

 

Een professional houdt namelijk sowieso rekening mee met het feit dat een logo in zowel full colour als in 1 kleur te vervoegen is. Dat is nou juist de kracht van een logo. In het proces van het maken van een logo is de vormgever bezig met het zoeken van de ideale balans tussen creativiteit en communicatie. (Tekst/"beeld" verhouding). Beeld is dit geval geen plaatje, maar kan een beeldmerk of het beeld van het woord 'an sich' zijn.

 

Het maken of laten maken van een logo is al eens een discussiepunt hier geweest. Voor sommigen is het goed genoeg om zelf wat in elkaar te zetten op hun computer, voor anderen is het een must om een externe partij in te schakelen om zo hun identiteit te kunnen verwezelijken. Het ligt bij velen aan de basis van zaken doen - hoeveel waarde hecht je aan wat. In het algemeen wordt de kracht van een huisstijl en de expertise van een graficus onderschat. Mede door de komst van de computer en in het bereik liggen van de grafische software wordt er veel zelf gedaan.

 

Als ik dan zelf zie dat het logo op een bepaalde manier is opgemaakt en de Topicstarter er zelf ook nog mee aan de slag is gegaan - dan is er kennelijk iets mis gegaan. Onvoldoende communicatie of onvoldoende kennis/ervaring vanuit de vormgever, zo zijn er nog wel meerdere factoren te noemen, maar dit zou mogelijk de oorzaak kunnen zijn. De topicstarter zelf kan ons hierin enkel duidelijkheid in verschaffen.

 

Link naar reactie
  • 1

Als je de website voor je neemt en je maakt je browservenster smaller dan zie je dat de tekst meeschuift naar links en dat deze boven een ander deel van de foto komt te staan, in het geval van mijn 15" scherm is dat een lichter deel van de foto. Het zijn dus verschillende delen foto waar de tekst boven staat. Dus afhankelijk van de schermresolutie staat de tekst boven een lichter of donkerder deel van de foto.

Groeten,

hwjd

 

Ondanks je onderschrift :-) Ook het schuiven met de tekst maakt hier niets uit, op beide gekalibreerde schermen is de tekst over de gehele breedte goed leesbaar (uiteraard niet wanneer ik de tekst boven het logo plaats).

 

Kleuren doormeten

 

Dag tjeng, dank je voor de uitgebreide toelichting.

Ik ben dagelijks met beeld/beeldbewerking bezig en wij maken een duidelijke scheiding wat betreft colormanagement tussen druk en web. Contrastbeoordeling voor web wordt nooit "doorgemeten" maar beoordeeld aan de hand van weergave op gekalibreerde professionele beeldschermen. De waarde gemeten met een digitale kleurmeter waar je het over hebt is namelijk ook relatief, hetzelfde beeld kan zelfs in sommige gevallen op kwalitatief verschillende schermen een verschillende waarde aangeven, en dan wordt er nog niet gesproken over browsers die wel of geen geen kleurprofielen ondersteunen.

 

 

Vormgever

 

Helder en duidelijk, dank je.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Sidartha, helemaal mee eens. Voor WEB is het niet gangbaar dat het wordt doorgemeten, maar het kan wel een houvast zijn als men niet in het bezit is van de betreffende gekalibreerde apparatuur of kennis. Ben het met je eens dat het beoordelen op gekalibreerde schermen een betere houvast geeft voor de professional.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties.

 

Ik had aangegeven dat ik de tekst groter had gemaakt. Dit had betrekking tot de tekst in de rest van de website en niet de tekst in het logo. Aan de header heb ik niet aan gesleuteld.

 

De foto op de achtergrond heb ik van de ontwerper meegekregen. Het is de bedoeling dat daar eens in de zoveel tijd een andere voor komt. Deze zal ik dan zelf moeten maken. De tips voor een kleiner "gat" in het midden, en meer contrast voor de NAW gegevens zal ik er zeker in verwerken.

 

Voor de geinteresseerden: site van de vormgever

 

Maar al met al ben ik zeer tevreden over het ontwerp.

Nu ook de rest van de site onderhanden nemen. (oa de kwaliteit van de kleine foto's)

 

Marco

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.