• 0

voorraad, kostprijs en omzet systeem omgooien

Hallo allemaal,

 

Ik verkoop allerlei dierbenodigdheden voor diverse diersoorten.

Toen ik een ruim jaar geleden mijn bedrijf starte leek het me handig om per diersoort de verschillende geldstromen in kaart te hebben zodat je een idee hebt hoe je per diersoort omzet en of ik misschien een bepaalde groep beter kan laten vallen of meer aandacht zou moeten geven.

 

In mijn boekhoud cursus is me geleerd dat elke omzet rekening ook een bijbehorende kostprijs rekening en voorraad rekening heeft..

Dus ik boek braaf voor elke omzet groep ook de binnenkomende voorraad en kostprijs apart.

In de praktijk is dit echter niet handig en kost het me veel meer tijd dan ik er voordeel van heb.

 

Nu vroeg ik me af of ik per 1-1-2009 veranderingen aan mag brengen in het gekozen systeem?

En mag ik dan gewoon de voorraad en kostprijs op 1 rekening boeken maar de omzet wel per diergroep?

 

Dit systeem zou voor mij veel makkelijker zijn maar ik twijfel of dat boekhoudkundig ook mag...

 

Karen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij is dit geen probleem mits je aansluiting tussen de boekjaren maar duidelijk is. Ik neem aan dat op alle omzet hetzelfde BTW percentage van toepassing is?

Overigens lijkt het me inderdaad een omslachtige methode, waarom werk je niet gewoon met kostenplaatsen per artikelgroep en kostendragers?

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk mag je je administratie indelen zoals je zelf wilt. Je mag dus elke detaillering aanbrengen of weglaten die je goeddunkt. Welk systeem je ook kiest, het zal als het goed is altijd leiden tot hetzelfde resultaat in een boekjaar. Je verkrijgt uitsluitend meer of minder detailinformatie of informatie naar bepaalde gezichtspunten door een bepaalde wijze van splitsen te kiezen.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Hi Karen

 

Zolang je aan de methode van waardering (fifo, lifo, harde kern voorraad, inkoopprijs) niets wijzigt (goedkoopmansgebruik icm bestendige gedragslijn) is er niets aan de hand. Hoe je het in de boekhouding verwerkt maakt niet zoveel uit, zolang het maar duidelijk is wat je verkocht hebt, wat daar de inkoopprijs van was en wat de voorraad is.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.