• 0

parkeer ontheffing

Hallo,

 

Probleem met de gemeente en ze dreigen met een rechtzaak. Het gaat om het volgende.

 

Voor ons bedrijf hebben wij aan de balie van de gemeente gevraagd, of wij ook in aanmerking komen voor een parkeer ontheffing voor onze klanten, nadat de baliemedewerker heeft overlegd met haar collega, heeft ze ons een parkeerontheffing verleend en wij hebben daarvoor betaald. Na 1 dag werden wij gebeld door hoofd gemeentezaken dat er een fout is gemaakt en dat wij de ontheffing weer moeten inleveren omdat wij met ons bedrijf net niet in het goede gebied vallen voor ontheffing.

 

Wat zijn nu mijn rechten hierin? Moet ik de ontheffing weer inleveren en krijg ik mijn geld terug of is verkocht is verkocht.

Ik zie het net zoals een schoenenwinkel, het zou wat zijn als die een dag later beld dat er een fout is gemaakt en ik de schoenen weer moet inleveren.

 

Iemand raad in deze situatie?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Staat er verdere tekst op de verklaring? Heeft de gemeente een duidelijk geschreven beleid op papier of op een website?

 

Ik heb een sterk vermoeden dat men zich wel heeft voorbereid op dit soort situaties.

Ho ho ho, het gaat hier wel om een gemeente. Het zou me verbazen als ze dit goed hebben geregeld.

Link naar reactie
  • 2

Fiscaal kennen we een bewuste standpuntsbepaling van de fiscus waar ze niet op terug kunnen komen (na inzage in de relevante feiten en stukken).

 

Ik weet alleen niet of dit ook voor Gemeentes geldt. Je zou in jouw reactie het volgende kunnen opnemen:

 

"Geachte gemeente,

 

D.d. X maand Y 2008 hebben wij van u een ontheffing ontvangen voor het parkeren door onze cliënten aan de X laan. Deze ontheffing is door u toegekend, terwijl u van alle regels, omstandigheden en feiten op de hoogte was.

 

Dit is een besluit waarbij uw medewerker op voorhand volledig op de hoogte was omtrent de van toepassing zijnde regels, afkaderingen en feiten. Uw besluit berust op een bewuste standpuntsbepaling en is derhalve niet herroepbaar in het kader van de Algemene Beginselen van Behoorlijk Bestuur, te weten het vertrouwensbeginsel (specifiek artikel 3:35 BW), zoals vastgelegd in de Algemene Bestuurs Wet en de uitvoerige jurisprudentie hieromtrent. Ik heb het recht om te vertrouwen op uitlatingen door uw medewerkers indien zij op de hoogte zijn van alle relevante feiten.

 

Ik ga er dan ook van uit dat uw verzoek tot inlevering van de ontheffing geen stand kan houden.

 

Indien u meent dat zulks niet het geval is, verzoek ik u mij te voorzien van de relevante wettelijke bepaling die erin voorzien dat u in onderhavig geval niet gehouden bent aan het vertrouwensbeginsel, artikel 3:35 BW in het bijzonder, of de Algemene Beginselen van Behoorlijk Bestuur.

 

Tot die tijd vezoek ik u om alle juridische maatregelen aan te houden in afwachting van uw beslissing, toezending van uw bewijsstukken en mij daarin een reactietermijn te gunnen van twee weken.

 

Hoogachtend

ravie"

 

Succes

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hallo,

 

Probleem met de gemeente en ze dreigen met een rechtzaak. Het gaat om het volgende.

 

Voor ons bedrijf hebben wij aan de balie van de gemeente gevraagd, of wij ook in aanmerking komen voor een parkeer ontheffing voor onze klanten, nadat de baliemedewerker heeft overlegd met haar collega, heeft ze ons een parkeerontheffing verleend en wij hebben daarvoor betaald. Na 1 dag werden wij gebeld door hoofd gemeentezaken dat er een fout is gemaakt en dat wij de ontheffing weer moeten inleveren omdat wij met ons bedrijf net niet in het goede gebied vallen voor ontheffing.

Staat dat al op papier?

Wat zijn nu mijn rechten hierin? Moet ik de ontheffing weer inleveren en krijg ik mijn geld terug of is verkocht is verkocht.

Ik zie het net zoals een schoenenwinkel, het zou wat zijn als die een dag later beld dat er een fout is gemaakt en ik de schoenen weer moet inleveren.

Zie boven: ik zou de gemeente verzoeken eerst maar eens schriftelijk een standpunt vast te leggen. Dan staat er beroep & bezwaar open.

Link naar reactie
  • 0

Ik wilde weten of ik niet aan iets begin terwijl ik geen poot heb om op te staan.

Ik krijg de indruk na het lezen van jullie reacties dat het niet zo makkelijk is zoals de gemeente wil laten blijken in hun brief. En ik dit dus zeker zal gaan beargumenteren in brief gericht aan hun.

 

Dank voor de reacties.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik wilde weten of ik niet aan iets begin terwijl ik geen poot heb om op te staan.

Ik krijg de indruk na het lezen van jullie reacties dat het niet zo makkelijk is zoals de gemeente wil laten blijken in hun brief.

Er is dus wel een brief? Wat staat er in die brief?

Link naar reactie
  • 0

In hun brief staat in het kort vermeld:

 

Er is een fout gemaakt en dat volgens de legesvorderingen van de gemeente de ontheffing niet verkocht had mogen worden omdat ons bedrijf daar niet voor in aanmerking komt (zitten net 5 meter buiten het gebied, die wel in aanmerking komen). En dat we ze nu moeten inleveren en het geld terug krijgen.

 

Er staat voor het gemak niets over vermeld, dat ze zelf (na overleg en ze wisten waar wij zaten met het bedrijf ) besloten hebben de ontheffing te verlenen en er dus zelf bewust voor hebben gekozen de ontheffing te verstrekken .

 

Bij geen gehoor wordt er een juridische procedure gestart.

 

veel meer staat er niet in.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.