• 0

Vraagje over de KOR

Geachte experts,

 

Eerst even mijn situatie:

 

3de kwartaal:

-Verschuldigde omzetsbelasting = 84.00 Euro

-Voorbelasting = 2.00 Euro

Betaald in derde kwartaal dus 84.00 - 2.00 Euro = 82.00 Euro

 

4de kwartaal:

-Verschuldigde omzetsbelasting = 103.00 Euro

-Voorbelasting = 80.00 Euro

 

Inmiddels bezig met de BTW aangifte voor het 4de kwartaal, maar ik heb de volgende vragen:

 

1) Ik wil gebruik maken van de KOR. Blijf ver onder de 1345,-. Kan ik nu in het 4de kwartaal 84 + (103.00 - 80.00=) 23 = 107.00 Euro invullen bij het vakje van de KOR?

 

2) In de voorbelasting van het 4de kwartaal neem ik een aanschaf van een laptop mee. Nu bedenk ik mij dat dit niet handig is aangezien ik dan minder via de KOR regeling terug kan vorderen.

 

Is dit juist?

 

Michel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Michel,

 

1. je komt aan € 105 ;) over de twee kwartalen. Dit bedrag mag je inderdaad in het vakje KOR invullen. Je krijgt dan over het 4e kwartaal € 23 - € 105 = € 82 terug.

 

2. je moet de voorbelasting meenemen in het aangifte-kwartaal (of maand) waarin je de factuur hebt ontvangen. Je kan niet zo maar schuiven met kwartalen. Als je het in het 1e kwartaal 2009 in aftrek brengt, dan kan de belastingdienst daar bij controle moeilijk over doen.

 

Overigens mag je de KOR ook per kwartaal toepassen. Zie daarvoor de te downloaden brochure van de Belastingdienst:

http://www.belastingdienst.nl/download/511.html

 

SUcces!

 

groet

Frans

Atlas Administratieservice

http://www.atlas-administratieservice.nl

Link naar reactie
  • 0

Waarom denk je dat?

Ik kom op hetzelfde uit..

 

In je formule staat een fout, die 84 moet volgens mij 82 zijn en dan hou je 105 over om in te vullen in de aangifte...

 

Heb zelf nog wel een vraag over dit stuk:

Je krijgt dan over het 4e kwartaal € 23 - € 105 = € 82 terug.

 

Ik neem aan dat de genoemde 82 euro al in het 3e kwartaal zijn terug gegeven.

Dan krijg je nu toch verder niets meer terug?

 

Karen

Link naar reactie
  • -1

Frans,

 

Volgens mij haal je enkele bedragen door elkaar. Hoe kom je bijvoorbeeld aan deze 105.00 Euro?

 

Bovendien is mijn 2de vraag niet of ik deze kosten kan doorschuiven naar het volgende kwartaal. De vraag is eigenlijk of het voor mijn wel verstandig is om kosten op te geven als voorbelasting? Als ik bijvoorbeeld een laptop koop twv 100,00 aan BTW en deze kosten opgeef als voorbelasting dan worden deze kosten niet uitgekeerd in de KOR regeling. In dat geval dus:

 

Betaalde BTW: 150,- (bijvoorbeeld)

Voorbelasting: 100,- (laptop)

Dan kan ik maar 50.00 euro retour krijgen via de KOR regeling

 

Als ik de laptop niet opgeef als voorbelasting dan krijg ik de volledige BTW via de KOR regeling retour, namelijk 150.00 Euro in mijn voorbeeld..

 

Of begrijp ik deze regeling verkeerd?

 

Alvast bedankt voor je reactie.

 

Link naar reactie
  • 0

klopt ik zie nu ook mijn rekenfout met de 105.00 euro. Dank daarvooor.

 

Ik had begrepen dat je de volledige KOR voor het gehele jaar in het vierde kwartaal kan opvoeren. Vandaar dat ik de 82.00 euro in het 3de kwartaal niet had ingevoerd in het KOR vakje. Dit is toch juist?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Dus toch nog 2 vragen:

 

1) k had begrepen dat je de volledige KOR voor het gehele jaar in het vierde kwartaal kan opvoeren. Vandaar dat ik de 82.00 euro in het 3de kwartaal niet had ingevoerd in het KOR vakje. Dit is toch juist?

 

2) IN MIJN GEVAL TOCH BETER OM BIJVOORBEELD DE LAPTOP KOSTEN NIET ALS VOORBELASTING OP TE GEVEN? DAN WORDT DE BTW VERREKEND EN KRIJG IK DEZE NIET VIA DE KOR TERUG?

 

Alvast bedankt

 

Link naar reactie
  • 0

1. klopt. je mag de kor in het 4e kwartaal ook ineens toepassen. Let wel: de KOR is omzet voor de eenmanszaak.

 

2. doordat de kor omzet is voor de emz, is het nadelig om de 100 voorbelasting op de laptop niet aan te geven. Weliswaar krijg je die 100 wel va de kor terug, maar moet je die 100 dus ook aangeven als omzet die met ib belast is.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Op zich denk ik te snappen hoe de kor werkt, ik zit alleen te twijfelen hoe ik het nu het beste uitreken.

 

Volgens mij moet ik over heel 2008 (dit jaar verder geen kor toegepast) de ontvangen BTW en de voorbelasting van elkaar aftrekken. Afhankelijk van de uitkomst heb je wel of geen recht op de KOR.

 

Maar nu heb ik in de voorgaande kwartalen geld terug gekregen van de belastingdienst omdat ik meer voorbelasting had dan ik btw heb ontvangen.

In dit laatste kwartaal is het andersom en heb ik meer btw ontvangen van klanten dan ik heb betaald aan voorbelasting.

 

Kan ik de KOR dan ook alleen over deze kwartaal cijfers toepassen of moet ik wel naar het hele jaar kijken?

De verschillen zijn immers al verrekend tot en met het 3e kwartaal.

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

1. klopt. je mag de kor in het 4e kwartaal ook ineens toepassen. Let wel: de KOR is omzet voor de eenmanszaak.

 

2. doordat de kor omzet is voor de emz, is het nadelig om de 100 voorbelasting op de laptop niet aan te geven. Weliswaar krijg je die 100 wel va de kor terug, maar moet je die 100 dus ook aangeven als omzet die met ib belast is.

 

groet

Joost

 

Ik denk dat ik punt 2 begrijp maar kan je dit iets verder uitleggen. Wat is dan in mijn geval in bedragen het voordeel om de laptop op te geven als voorbelasting? Dat snap ik nog niet helemaal.

 

Alvast bedankt voor jullie expertise

Link naar reactie
  • 0

Hoi XL

 

Verschuldigde BTW is € 82 (Q3) + € 23 (Q4) = € 105. Na aftrek van de KOR hoef je niets te betalen.

 

Stel je neemt de voorbelasting (100) van de laptop niet mee. Dan bedraagt de verschuldigde BTW € 82 (Q3) en € 123 (Q4). Per saldo dus € 205 afdragen. Ook dit wordt door de KOR verminderd tot nihil.

 

In beide gevallen vermindert de KOR de te betalen BTW tot nihil.

 

Die vermindering moet je echter wel aangeven als 'omzet' in de winst en verliesrekening. Neem je dus de laptop niet mee als voorbelasting, dan bedraagt de kor € 205. Die € 205 is dan belast als winst in box 1.

 

Neem je de laptop voorbelasting wel mee, dan bedraagt de kor € 105 en dus betaal je over die € 100 minder geen IB in box 1.

 

Ik neem aan dat je jouw voorbeeld bedoelt:

 

Betaalde BTW: 150,- (bijvoorbeeld)

Voorbelasting: 100,- (laptop)

Dan kan ik maar 50.00 euro retour krijgen via de KOR regeling

 

Als ik de laptop niet opgeef als voorbelasting dan krijg ik de volledige BTW via de KOR regeling retour, namelijk 150.00 Euro in mijn voorbeeld..

 

Dit is rare vergelijking. De kor zorgt immers voor verlaging van de afdracht BTW net zo goed als de voorbelasting dat doet. Dus linksom (via voorbelasting) of rechtsom (via kor) krijg je die € 100 terug. Rechtsom heeft als nadeel dat die teruggave omzet is in box 1.

 

Zie maar.

Met aftrek voorbelasting:

 

Afdracht BTW: 150

Voorbelasting: 100 (laptop)

Verschuldigd: 50

 

Af KOR: 50 (deze 50 is omzet voor de IB en dus belast tegen 33% of wellicht 42%)

 

Te betalen: 0

 

 

Zonder voor belasting:

Afdracht BTW: 150

Verschuldigd: 150

 

Af KOR: 150 (nu is 150 omzet voor de IB en dus belast tegen 33% of wellicht 42%)

 

te betalen: 0

 

Dus altijd de voorbelasting in de aangifte meenemen!

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo mede ondernemers,

 

Ik heb nog een vraagje over de KOR. Hier eerst even mijn cijfers:

 

Mijn onderneming is in het derde kwartaal gestart.

 

Kwartaal 3:

Verschuldigde omzetsbelasting: 84.00 Euro

Voorbelasting: 2.00 Euro

Betaald voor 3de kwartaal aan de fiscus: 82.00 Euro (Toen niet direct de KOR toegepast op het 3de kwartaal)

 

Kwartaal 4:

Verschuldigde omzetsbelasting: 109.00 Euro

Voorbelasting: 83.00 Euro

 

 

Ik wil de KOR op mijn laatse aangifte voor 2008 toepassen. Dat is toegestaan volgens de belastingdienst. Ik heb dus in het 4de kwartaal de KOR toegepast over geheel 2008. In mijn geval dus:

Kwartaal 3: 82.00 Euro

Kwartaal 4: 26.00 Euro

Vermindering kleine ondernemersregeling: 108.00 Euro

 

Volgens mijn aangifte (via de site) ontvang ik nu 82.00 Euro terug. Dit moet toch gewoon 108.00 Euro zijn? Wanneer krijg ik anders de overige 26.00 Euro terug.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.