• 0

Eenmanszaak: aansprakelijkheid gezamenlijk huis afdekken

Hoi

 

Mijn vriendin heeft een eenmanszaak. We hebben een samenlevingscontract en een koopwoning. Allebei zijn we voor de helft eigenaar van het huis. Er is te weinig omzet om er een bv van te maken.

 

Vraag:

Is het handig, om het huis op mijn naam te laten zetten, zodat e.v.t schuldeisers daaraan niet aan kunnen komen.

 

Graag jullie advies :)

 

 

Ps: Het loopt redelijk met de eenmanszaak en er zijn geen schuldeisers.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hoi

 

Mijn vriendin heeft een eenmanszaak. We hebben een samenlevingscontract en een koopwoning. Allebei zijn we voor de helft eigenaar van het huis. Er is te weinig omzet om er een bv van te maken.

Omzet is zeker niet de enige reden om een onderneming in een BV onder te brengen.

Vraag:

Is het handig, om het huis op mijn naam te laten zetten, zodat e.v.t schuldeisers daaraan niet aan kunnen komen.

Nee, tenzij u ook alle lasten draagt *en* u niet alleen het huis op uw naam zet, maar ook daadwerkelijk die helft van haar overneemt, tegen een reële prijs.

Link naar reactie
  • 0
Nee, tenzij u ook alle lasten draagt *en* u niet alleen het huis op uw naam zet, maar ook daadwerkelijk die helft van haar overneemt, tegen een reële prijs.

 

Alle lasten dragen voor het huis, dat gaat wel. Helaas heb ik onvoldoende geld om een redelijke prijs te geven aan mijn vriendin.

 

:)

 

Wat is dan de oplossing?

Link naar reactie
  • 0

Hi Mac

 

Alle lasten dragen, betekent ook dat dat strikt gescheiden moet bijven. Er mag immers geen enkel vermoeden opkomen dat ook zij meebetaalt aan de woninglasten (hypotheek, verzekeringen, OZB, onderhoud etc.).

 

Daarnaast is 6% overdrachtsbelasting verschuldigd over jouw deel als je dat aan haar verkoopt. En tot slot: denk je eens in wat er gebeurt als zij er om wat voor reden vandoor gaat. Zit zij met 100% eigendom van het huis en maar 50% van de schuld en jij met 50% van de hypotheekschuld zonder onderpand. Geen beste deal.

 

Lijkt me beter dat je gewoon zorgt dat haar onderneming financieel goed gerund wordt. Stel zonodig voor dat jij je daarmee bemoeit.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.