• 0

belasting betalen bij verkrijgen aandelen

LS,

Ik kan aandelen verkrijgen in het bedrijf waar ik inmiddels ca. 10 jaar werk. Ik krijg 4,9% van de aandelen als een waardering voor wat ik tot nu toe heb bijgedragen in de opbouw van het bedrijf. Daarnaast is het een manier om mij te binden aan het bedrijf.

Over de waarde van de aandelen moet ik inkomstenbelasting betalen, nl. 52% van de waarde van de aandelen, waarbij de waarde van het bedrijf wordt vastgesteld door de belastingdienst. De eigenaar van het bedrijf dient ook nog eens 25% belasting te betalen over de waarde van de aandelen die hij verstrekt. Kortom, bij het 'gratis' verstrekken van aandelen moet 77% van de waarde van de aandelen aan belasting worden betaald!

Indien ik binnen 5 jaar vertrek krijg ik de waarde van de aandelen gedeeltelijk terug (oplopend met de jaren).

 

De hoeveelheid belasting die ik moet betalen over de aandelen is een aanzienlijk geldbedrag.

Graag zou ik horen of bovenstaande allemaal klopt en een advies hierin krijgen.

Alvast bedankt voor de reactie.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

LS,

Ik kan aandelen verkrijgen in het bedrijf waar ik inmiddels ca. 10 jaar werk. Ik krijg 4,9% van de aandelen als een waardering voor wat ik tot nu toe heb bijgedragen in de opbouw van het bedrijf. Daarnaast is het een manier om mij te binden aan het bedrijf.

Over de waarde van de aandelen moet ik inkomstenbelasting betalen, nl. 52% van de waarde van de aandelen, waarbij de waarde van het bedrijf wordt vastgesteld door de belastingdienst.

Als u aandelen krijgt, dan is dat een beloning die met IB belast is. Als u genoeg inkomen hebt, dan kan dat tarief oplopen tot 52%.

De eigenaar van het bedrijf dient ook nog eens 25% belasting te betalen over de waarde van de aandelen die hij verstrekt.

Dat klopt niet helemaal: kennelijk krijgt u 4,9% van de aandelen die momenteel bij de eigenaar in dienst zijn. Hiervoor betaalt u een bedrag x. Als de eigenaar 25% daarover af moet dragen, dan betekent dat dat hij eerst dat bedrag x van zijn BV ontvangt. Het kost de eigenaar dus helemaal niet 25% van x, maar hij ontvangt 75% van x.

 

Overigens kan de eigenaar dit goed voorkomen: in plaats zijn aandelen aan u te verkopen, kan de BV ook nieuwe aandelen uitgeven en die aan u leveren. Het verschil is dat de verkoopopbrengst dan - waarschijnlijk gedeeltelijk in een agio reserve - belastingvrij aan de BV toekomt.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie.

Betreffende de 25% die de huidige eigenaar zou moeten betalen, dit is de inkomstenbelasting die de werkgever betaalt. Aangezien er voor de aandelen niet betaald wordt, moeten de aandelen gezien worden als inkomen, waarover ook de werkgever de normale inkomstenbelasting moet betalen. Of is dit niet zo?

Bij uitgifte van nieuwe aandelen blijft het probleem denk ik hetzelfde: de waarde van de aandelen blijft hetzelfde (dat is natuurlijk de bedoeling) en dus moet er dezelfde hoeveelheid inkomstenbelasting betaald te worden.

Het probleem voor mij is dat de inkomstenbelasting die ik moet betalen bij het verkrijgen van de aandelen te veel is.

Een alternatief zou kunnen zijn dat ik geen aandelen verkrijg, maar het recht op 4,9% van de opbrengst bij verkoop. In dit geval betaal ik echter veel meer inkomstenbelasting, aangezien ik ervan uitga dat de waarde waarvoor het verkocht wordt veel hoger zal zijn.

Dus als iemand een voorstel of alternatief voor mij weet, hoor ik het graag.

Weet iemand trouwens hoeveel belasting ik moet betalen als ik de aandelen in de toekomst verkoop?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Bedankt voor de reactie.

Betreffende de 25% die de huidige eigenaar zou moeten betalen, dit is de inkomstenbelasting die de werkgever betaalt. Aangezien er voor de aandelen niet betaald wordt, moeten de aandelen gezien worden als inkomen, waarover ook de werkgever de normale inkomstenbelasting moet betalen. Of is dit niet zo?

Nee, dat is niet zo, want dan zou er dubbel belast worden. De enige reden waarom er die 25% betaald moet worden, is dat uw werkgever de verkoopopbrengst naar privé haalt. Als de opbrengst in de BV blijft, dan hoeft die 25% niet betaald te worden.

Bij uitgifte van nieuwe aandelen blijft het probleem denk ik hetzelfde: de waarde van de aandelen blijft hetzelfde (dat is natuurlijk de bedoeling) en dus moet er dezelfde hoeveelheid inkomstenbelasting betaald te worden.

Klopt, maar nog steeds enkel door u, de genoemde 52%.

Het probleem voor mij is dat de inkomstenbelasting die ik moet betalen bij het verkrijgen van de aandelen te veel is.

Een alternatief zou kunnen zijn dat ik geen aandelen verkrijg, maar het recht op 4,9% van de opbrengst bij verkoop. In dit geval betaal ik echter veel meer inkomstenbelasting, aangezien ik ervan uitga dat de waarde waarvoor het verkocht wordt veel hoger zal zijn.

Ook bij een optieregeling zal er belasting betaald moeten worden.

Weet iemand trouwens hoeveel belasting ik moet betalen als ik de aandelen in de toekomst verkoop?

Niets.

 

Link naar reactie
  • 0

Zolang het onder de 5% blijft. Wel moet je elk jaar de waarde aangeven in box 3.

Groet

Joost

 

Kleine nuance

Volgens mij (als leek tov Joost) is dat laatste (waarde aangeven in box3) alleen zo als je vermogen (incl. de waarde van je aandelenpakket) boven de algemene vrijstelling komt bij vermogensrendementsheffing.

Als TS de aandelen krijgt dan zal dit al snel zo zijn. Als hij ze koopt en hiervoor een lening aangaat dan zal dit wellicht de eerste jaren nog niet zo zijn, afhankelijk van andere box3 tegoeden en schulden

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Zolang het onder de 5% blijft. Wel moet je elk jaar de waarde aangeven in box 3.

Groet

Joost

 

Kleine nuance

Volgens mij (als leek tov Joost) is dat laatste (waarde aangeven in box3) alleen zo als je vermogen (incl. de waarde van je aandelenpakket) boven de algemene vrijstelling komt bij vermogensrendementsheffing.

Als TS de aandelen krijgt dan zal dit al snel zo zijn. Als hij ze koopt en hiervoor een lening aangaat dan zal dit wellicht de eerste jaren nog niet zo zijn, afhankelijk van andere box3 tegoeden en schulden

 

Frans

 

Heb je gelijk in Frans. Echter, het aangifteprogramma berekent zelf de vrijstelling in box 3, dus om niet te hoeven vragen naar de gezinssituatie (partnervrijstelling, kindervrijstelling) en het overige vermogen beperkte ik me tot het aangeven van de waarde van de aandelen. Het programma bepaalt dan of je onder of boven de vrijstelling komt.

 

Maar idd terecht opgemerkt van je.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    15 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.