Regelmatig reis ik binnen Europa, als ZZP-er. Hoe boek ik die kosten op de juiste manier?
a) Ik werk vooral op uurtje-factuurtje basis en de meeste onkosten krijg ik 1-op-1 terug van mijn klanten, via aparte "travel&expenses" facturen/declaraties, die ook netjes lopen via hun expenses-systeem. Is dat omzet? Ter verduidelijking: deze reiskosten en maaltijden voer ik (thans) niet op als fiscale onkosten voor mijn omzet, ik boek het als persoonlijke kosten die ik van mijn klant terugkrijg. De argumentatie is dat het geen toegevoegde waarde heeft voor m'n omzet en dat ik er ook geen persoonlijke gebruik aan over houdt. Is dat OK?
b) laatst bezocht ik een conferentie, als mijn directe marketing activiteit, heb me te pletter genetwerkt, is dat opvoerbaar als 73,5% of 100%?
c) de vlucht is niet BTW aftrekbaar (laten we geen politieke discussie starten) en is gewoon 100% onkosten?
d) hotel, huurauto en benzine in Europa -> de BTW is niet terug te halen en de totale kosten zijn gewoon 100% onkosten?
e) Wat betreft zakendiners in het buitenland; kan ik deze avondmaaltijden voor 100% opvoeren als onkosten, of slechts voor 73,5%? Die 73,5% is gebaseerd op "je had ook thuis boterhammen kunnen smeren" en "thuis eet je geen kaviaar op je krentenbol" maar ook al ben ik Hollander, zo ga ik me natuurlijk niet 's ochtends in een hotel gedragen ;-)
f) Is er - nog steeds in het buitenland - een verschil tussen enerzijds een zakendiner als investering in toekomstig werk en anderzijds in je eentje uit eten gaan "omdat je er morgenochtend een zakelijke afspraak hebt"? Vraag me niet hoe ik het voor elkaar heb gekregen, maar ik heb een bonnetje voor een zakendiner-voor-twee van 39 euro en een eenzaam diner van 109 euro... maar de wijn was wel lekker! Zijn beide opvoerbaar als 100% onkosten?
Ter indicatie, ik ga ruim over de 4100 euro drempel heen voor kosten omtrent voeding, representatie en congressen, maar deze zijn verdeeld tussen directe bedrijfsvoeringskosten en uitgaves die ik van klanten terugkrijg.
En los van deze vraag... als hier op het forum meer ZZP-ers rondzwerven die in Europa zaken doen, lijkt me leuk om ervaringen uit te wisselen!
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Aaaaaa
Aaaaaa
Regelmatig reis ik binnen Europa, als ZZP-er. Hoe boek ik die kosten op de juiste manier?
a) Ik werk vooral op uurtje-factuurtje basis en de meeste onkosten krijg ik 1-op-1 terug van mijn klanten, via aparte "travel&expenses" facturen/declaraties, die ook netjes lopen via hun expenses-systeem. Is dat omzet? Ter verduidelijking: deze reiskosten en maaltijden voer ik (thans) niet op als fiscale onkosten voor mijn omzet, ik boek het als persoonlijke kosten die ik van mijn klant terugkrijg. De argumentatie is dat het geen toegevoegde waarde heeft voor m'n omzet en dat ik er ook geen persoonlijke gebruik aan over houdt. Is dat OK?
b) laatst bezocht ik een conferentie, als mijn directe marketing activiteit, heb me te pletter genetwerkt, is dat opvoerbaar als 73,5% of 100%?
c) de vlucht is niet BTW aftrekbaar (laten we geen politieke discussie starten) en is gewoon 100% onkosten?
d) hotel, huurauto en benzine in Europa -> de BTW is niet terug te halen en de totale kosten zijn gewoon 100% onkosten?
e) Wat betreft zakendiners in het buitenland; kan ik deze avondmaaltijden voor 100% opvoeren als onkosten, of slechts voor 73,5%? Die 73,5% is gebaseerd op "je had ook thuis boterhammen kunnen smeren" en "thuis eet je geen kaviaar op je krentenbol" maar ook al ben ik Hollander, zo ga ik me natuurlijk niet 's ochtends in een hotel gedragen ;-)
f) Is er - nog steeds in het buitenland - een verschil tussen enerzijds een zakendiner als investering in toekomstig werk en anderzijds in je eentje uit eten gaan "omdat je er morgenochtend een zakelijke afspraak hebt"? Vraag me niet hoe ik het voor elkaar heb gekregen, maar ik heb een bonnetje voor een zakendiner-voor-twee van 39 euro en een eenzaam diner van 109 euro... maar de wijn was wel lekker! Zijn beide opvoerbaar als 100% onkosten?
Ter indicatie, ik ga ruim over de 4100 euro drempel heen voor kosten omtrent voeding, representatie en congressen, maar deze zijn verdeeld tussen directe bedrijfsvoeringskosten en uitgaves die ik van klanten terugkrijg.
En los van deze vraag... als hier op het forum meer ZZP-ers rondzwerven die in Europa zaken doen, lijkt me leuk om ervaringen uit te wisselen!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/18662-zakenreis-naar-het-buitenland/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
15 antwoorden op deze vraag