• 0

Zakenreis naar het buitenland

Regelmatig reis ik binnen Europa, als ZZP-er. Hoe boek ik die kosten op de juiste manier?

 

a) Ik werk vooral op uurtje-factuurtje basis en de meeste onkosten krijg ik 1-op-1 terug van mijn klanten, via aparte "travel&expenses" facturen/declaraties, die ook netjes lopen via hun expenses-systeem. Is dat omzet? Ter verduidelijking: deze reiskosten en maaltijden voer ik (thans) niet op als fiscale onkosten voor mijn omzet, ik boek het als persoonlijke kosten die ik van mijn klant terugkrijg. De argumentatie is dat het geen toegevoegde waarde heeft voor m'n omzet en dat ik er ook geen persoonlijke gebruik aan over houdt. Is dat OK?

 

b) laatst bezocht ik een conferentie, als mijn directe marketing activiteit, heb me te pletter genetwerkt, is dat opvoerbaar als 73,5% of 100%?

 

c) de vlucht is niet BTW aftrekbaar (laten we geen politieke discussie starten) en is gewoon 100% onkosten?

 

d) hotel, huurauto en benzine in Europa -> de BTW is niet terug te halen en de totale kosten zijn gewoon 100% onkosten?

 

e) Wat betreft zakendiners in het buitenland; kan ik deze avondmaaltijden voor 100% opvoeren als onkosten, of slechts voor 73,5%? Die 73,5% is gebaseerd op "je had ook thuis boterhammen kunnen smeren" en "thuis eet je geen kaviaar op je krentenbol" maar ook al ben ik Hollander, zo ga ik me natuurlijk niet 's ochtends in een hotel gedragen ;-)

 

f) Is er - nog steeds in het buitenland - een verschil tussen enerzijds een zakendiner als investering in toekomstig werk en anderzijds in je eentje uit eten gaan "omdat je er morgenochtend een zakelijke afspraak hebt"? Vraag me niet hoe ik het voor elkaar heb gekregen, maar ik heb een bonnetje voor een zakendiner-voor-twee van 39 euro en een eenzaam diner van 109 euro... maar de wijn was wel lekker! Zijn beide opvoerbaar als 100% onkosten?

 

Ter indicatie, ik ga ruim over de 4100 euro drempel heen voor kosten omtrent voeding, representatie en congressen, maar deze zijn verdeeld tussen directe bedrijfsvoeringskosten en uitgaves die ik van klanten terugkrijg.

 

 

En los van deze vraag... als hier op het forum meer ZZP-ers rondzwerven die in Europa zaken doen, lijkt me leuk om ervaringen uit te wisselen!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou zo het antwoord niet weten eigenlijk maar ben wel heel nieuwsgierig naar de reacties van andere reizende HL'ers.

Wat betreft je declaratie aan klanten zou ik zeggen dat het omzet is.. maar misschien mag jou redenatie ook wel.

 

Op het moment draait mijn bedrijf vooral in NL met een enkele klant in Belgie maar er komen wel interessante buitenlandse beursen e.d. aan waar ik zakelijk heen wil.

 

Karen

Link naar reactie
  • 1

Ik zag er een beetje tegenop om een cursusje beperkt aftrekbare kosten te geven. Dat staat immers ook in het handboek ondernemen van de fiscus. Maar omdat het de feestdagen zijn:

 

a] Om de admin op orde te houden, boek je de kosten weldegelijk als doorbelaste omzet. De werkelijke kosten trek je af van de winst. Zo klopt namelijk ook de BTW stroom!

 

b] reiskosten, verblijfskosten en toegangskosten voor conferenties vallen onder de aftrekbeperking van 26,5% of € 4.200.

 

c] inderdaad zijn zakelijke vluchten 100% aftrekbaar en hoef je met de BTW niets te doen. Is de vlucht voor een conferentie, dan geldt hetzelfde als onder b]

 

d] BTW hierop kun je weldegelijk terughalen via de buitenlandse fiscus. Doe je dat niet, dan is idd 100% van de kosten aftrekbaar, tenzij b]. Verkeersboetes in het buitenland zijn wel 100% aftrekbaar.

 

e] deze kostenbeperking kent geen uitzondering voor kosten in het buitenland. Dus ook corrigeren met 26,5%.

 

f] beide vallen dus onder de aftrekbeperking van 26,5%.

 

Als je ruim over de € 4.100 (=2007, 2008 = € 4.200) heengaat, dan mag je de aftrekbeperking laten staan op € 4.200.

 

groet en fijne jaarwisseling

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Begrijp ik hier goed uit dat als je zakendiners in het buitenland hebt voor een klant en deze doorbelast aan de klant je deze kosten niet volledig kan aftrekken?

 

Is dat niet krom? Dan betaal je bijvoorbeeld € 100,= voor een diner en belast je deze door voor € 100. Dan mag je deze kosten toch maar voor € 76,50 aftrekken?

 

Met vriendelijke groet,

 

Joost de Haan

Link naar reactie
  • 0

Voor de belastingdienst zijn dit twee verschillende zaken.

 

[*] Wat op je factuur staat valt gewoon onder omzet. Het maakt de belastingdienst niet uit hoe je dat bedrag verantwoordt naar je klant - time, material, expenses, payTV in je hotel - wat onder de streep staat telt.

[*] Eten met een klant valt onder representatiekosten. Dat is gedeeltelijk aftrekbaar, voor 73.5% (vergeet ook de voorbelasting niet). De rest is inderdaad prive.

 

Als je met die 26,5% in je maag zit, letterlijk en figuurlijkl, de volgende 'oplossingen' ben ik tegengekomen:

[*] Er zijn bedrijven die voor expenses 110% factureren. FInancieel begrijpelijk, ook al klopt het sommetje niet, maar ik vind dat een beetje zielig. Eerst ben je gul door een lunch/dinner te betalen... en later vraag je daar extra geld voor!

[*] Zorg ervoor dat de rekening van je hotel direct naar de klant gaat. Veel multinationals hebben daar gewoon standaard procedures voor. Betaal dinners dan om de beurt, jij "gul" alles binnen het hotel-restaurant, jouw klant alles erbuiten.

[*] Reken een all-in bedrag voor je verblijfskosten. Financieel maakt dit natuurlijk niks uit, maar het verhult de pijn. Bovendien kan je zo makkelijk uitgaven verrekenen die je misschien niet wilt laten zien aan je klant.

[*] Verzamel bonnetjes van anderen. Niet slim. Een collega van me deed dat altijd... de klant heeft het er nog steeds over.

[*] Zorg dat je reistijd kunt factureren "tegen kostprijs". Ik neem aan dat je uurtarief hoger is dan de extra kosten voor een dinner.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nog een vraagje over zakenreis naar het butenland. Als ik de hotelkosten in het buitenland zelf heb betaald en deze doorfactureer aan de client, dient er over deze doorbelaste kosten geen BTW te worden berekend/gefactureerd?

Link naar reactie
  • 0

Alles wat je verkoopt als toegevoegde waarde voor jouw product/dienst, dus ook onkosten, daar moet je BTW over rekenen.

 

Bij de belastingdienst wordt niet gekeken naar de specificatie van de factuur, daar mogen ze zich niet eens mee bemoeien, als je consultancy doet en je vindt dat er Playmobil gefactureerd moet worden (of een bezoek aan dames van lichte zeden) dan mag dat gewoon. Er wordt slechts gekeken naar het totaalbedrag... en over elk totaalbedrag op je factuur moet je BTW heffen.

 

Dus als je in de UK een hotel hebt van (omgerekend) 1000 euro, dan factureer je gewoon 1190 euro aan je klant.

 

Een tijdje later kan je trouwens de 20% VAT = 200 euro nog terugvragen ;-)

Link naar reactie
  • 0

Alles wat je verkoopt als toegevoegde waarde voor jouw product/dienst, dus ook onkosten, daar moet je BTW over rekenen.

 

Bij de belastingdienst wordt niet gekeken naar de specificatie van de factuur, daar mogen ze zich niet eens mee bemoeien, als je consultancy doet en je vindt dat er Playmobil gefactureerd moet worden (of een bezoek aan dames van lichte zeden) dan mag dat gewoon. Er wordt slechts gekeken naar het totaalbedrag... en over elk totaalbedrag op je factuur moet je BTW heffen.

 

Dus als je in de UK een hotel hebt van (omgerekend) 1000 euro, dan factureer je gewoon 1190 euro aan je klant.

 

Een tijdje later kan je trouwens de 20% VAT = 200 euro nog terugvragen ;-)

 

Is dat eigenlijk wel zo? Ik begreep juist dat je de productomschrijving duidelijk en eenduidig moet zijn - ook wel zo netjes naar de klant toe zodat hij of zij het kan verantwoorden tegenover de fiscus.

Link naar reactie
  • 0

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_btw/ondernemen_btw-14.html

 

Natuurlijk moet de factuur gespecificeerd zijn, zie bovenstaande link, maar als het gaat om onkostendeclaraties dan hoef je natuurlijk niet elk boutje/moertje en frietje/mayo/frikandel te specificeren. Dat doe je in je eigen admin, in je factuur volstaat een verzamelpost. Voor sommige klanten is dat voldoende, andere willen alle bonnetjes zien (vooraf om goed te keuren) om in hun eigen admin/declaratieproces te verwerken.

 

Link naar reactie
  • 0

Voor de omzetbelasting is het vooral van belang wanneer een dienst of levering heeft plaatsgevonden en dat duidelijk is wel tarief van toepassing is (6% of 19% en dan laat ik verlegd, marge en 0% etc even buiten beschouwing). Maar er zijn verder wel degelijk eisne waaraan een faktuur moet voldoen.

de "bijkomende kosten", zoals verpakking, verzendkosten, maar ook doorbelaste onkosten, "volgen" vervolgens het tarief van de levering of dienst. Dus zelfs over inkopen die vrij van btw zijn (postzegels) moet bij fakturatie aan de (eind) gebruiker omzetbelasting in rekening worden gebracht.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Hallo, ik ben nieuw op deze site en op zoek naar een antwoord wat ik hoop hier te vinden. Ik ga namelijk een training volgen in Londen en betaal daar voor mijn hotel BTW. Ik bereken niets door aan klanten, maar wil wel graag die BTW terugvragen. Nu zou dat hier in NL niet kunnen omdat het BTW is die betaald is in het buitenland, dus hoe moet ik dat dan regelen?

 

Alvast bedankt, Jolanda

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.