• 0

Opgenomen in EVA-bestand van de banken, belemmert ondernemerschapsactiviteiten

Beste mensen,

 

 

Sinds kort ben ik er dus achter gekomen dat ik in het EVA bestand sta opgenomen. voor de mensen die niet weten wat een EVA bestand is, http://www.nvb.nl/index.php?p=17969#Incidentenwaarschuwingssysteem_EVA

 

Vijf jaar geleden is er poging gedaan tot fraude met mijn Easy blue rekening. Om meteen maar even de schuine ogen recht te zetten. Er is een groot politie onderzoek geweest, de daders zijn achterhaald(andere kant van de wereld) en ik werd vrijgesproken van betrokkenheid.

 

Zodoende kon ik opnieuw een rekening aanvragen en ik ben nu drie jaar tevreden klant bij de Postbank. Roodstaan en kleine (studie)leningkjes zijn nooit een probleem geweest.

 

Na een succesvolle studie ben ik klaar om het ondernemersleven in te gaan. De meeste financiële instellingen willen mij graag een krediet verstrekken(ook in deze tijden) maar worden allemaal tegengehouden door een onbekende factor. Na een half jaar uitzoeken wat deze factor is, ben ik er dus achter gekomen dat de Postbank mij in 2004 wel bij het EVA-bestand heeft aangemeld!! Zonder mij maar iets te laten weten.

 

Veel boze brieven maar Postbank kan niets voor mij doen. Ookal ben ik niet betrokken geweest moeten zij banken behouden voor mensen zoals ik ,die nalatig omgaan met persoonlijke gegevens(16 jaar, had net internet en wist niet wat trojans waren)??? Uiterst belachelijk en ik laat het er natuurlijk niet mijn ondernemersleven door verpesten.

 

Wat de Postbank nu dus doet is een schande en een ongelooflijk vieze manier van concurrentie voeren. zij dwingen mij een klant van de Postbank te blijven voor nog eens vier jaar en gooien roet in het eten van al mijn mooie toekomst plannen etc.

 

Graag zou ik jullie mening willen weten, zou ik er iets tegen kunnen beginnen of is dit een verloren zaak??

 

Is het aanmelden bij een eva-bestand zodat ik geen klant kan worden bij andere banken, maar mij wel klant bij hun laten worden niet uiterst smerig?!?! Hoe zal een rechter daar tegen aan kijken??

 

 

Ik hoor het graag,

 

 

Rick

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Veel boze brieven maar Postbank kan niets voor mij doen.

 

Volgens artikel 10.4 van het protocol “Incidentenwaarschuwingssysteem financiële instellingen” moet dat met redenen omkleed. Als jij jouw redenen hebt gegeven (niet betrokken, vrijgesproken etc.), welke redenen stelt Postbank daar dan tegenover om jouw gegevens niet te verwijderen?

 

De volgende stap is dat je je wendt tot de Geschillencommissie Bankzaken (artikel 11.1 van het protocol).

 

En daarna tot het College Bescherming Persoonsgegevens.

 

Is het aanmelden bij een eva-bestand zodat ik geen klant kan worden bij andere banken, maar mij wel klant bij hun laten worden niet uiterst smerig?!?!

 

Nee, dat vind ik niet. Dit soort registers leggen alleen gegevens vast. Elke bank beslist zelf of het je diensten wil verlenen. Dat de Postbank dat wel wil is haar niet te verwijten, integendeel, dat is een complimentje waard.

Link naar reactie
  • 0

 

Nee, dat vind ik niet. Dit soort registers leggen alleen gegevens vast. Elke bank beslist zelf of het je diensten wil verlenen. Dat de Postbank dat wel wil is haar niet te verwijten, integendeel, dat is een complimentje waard.

 

Het is namelijk zo dat er een belletje gaat rinkelen wanneer ik een aanvraag doe tot klant worden. Om privacy redenen kunnen bank medewerkers niet zien waarom, maar moeten mij afwijzen. De Postbank is de enige die op de hoogte is van mijn onschuld/gang van zaken en doe hier hun voordeel mee. Ik blijf het msselijk vinden, maargoed.

 

Bedankt voor de link jongens! (had ik mischien zelf ook wel even kunnen zoeken)

 

Edit,

 

De postbank geeft als rede mij niet te verwijderen, dat ik te nalatig ben geweest met persoonsgegevens en dit nogmaals kan voorkomen. ik ben dus een dreiging voor banken ::)

 

Link naar reactie
  • 0

Het is namelijk zo dat er een belletje gaat rinkelen wanneer ik een aanvraag doe tot klant worden. Om privacy redenen kunnen bank medewerkers niet zien waarom, maar moeten mij afwijzen.

 

In artikel 3.2 van het protocol staat dat het heel anders moet gaan: "In geval van een ‘hit’ dient de bevrager

te allen tijde de eigen veiligheidsafdeling respectievelijk de geautoriseerde functionaris te raadplegen;

deze raadpleegt vervolgens de veiligheidsafdeling respectievelijk de geautoriseerde functionaris van

de (primaire) bron. [...] Dit om te voorkomen dat alleen wordt gekeken of

iemand ergens voorkomt, zonder bij de veiligheidsafdeling of daartoe geautoriseerde functionaris te

verifiëren wat de reden voor opname is."

 

De postbank geeft als rede mij niet te verwijderen, dat ik te nalatig ben geweest met persoonsgegevens en dit nogmaals kan voorkomen.

 

Op zich klinkt dat niet onredelijk. Geheimhouding van gegevens is een standaardonderdeel van allerlei overeenkomsten met banken. Maar misschien is het wel onredelijk als het om een 'kinderrekening' gaat van een 16-jarige, die niet schuldig was aan de fraude en die vele jaren later als volwassene nog last heeft van de registratie.

 

Dat soort argumenten kun je inbrengen bij de Postbank, de geschillencommissie en het CPB.

 

En verder zou ik zeker opvoeren dat de banken zich niet aan het protocol houden, als dat inderdaad zo is (je bent niet geïnformeerd over de opname, andere banken zien de redenen van de registratie niet).

Link naar reactie
  • 0

Trouwens ook interessant dat het CBP zich over het EVA-protocol heeft gebogen. Op zich is het in orde bevonden, maar:

Het CBP benadrukte wel dat de werkwijze, zoals in het protocol omschreven, geconcretiseerd moest worden in werkprocessen om de werkwijze in de organisatie te implementeren. Met name de procedures voor de informatievoorziening aan de betrokkenen en de omgang met de rechten van de betrokkenen moesten nog nader worden uitgewerkt. De naleving van de werkinstructies moet bovendien worden gevolgd.

 

Misschien is het CBP wel geïnteresseerd in een goed onderbouwde klacht waaruit blijkt dat het juist met deze dingen in de praktijk mis gaat.

Link naar reactie
  • 0

Ik lees het inderdaad in het artikel 3.2.

 

Binckbank heeft mij verteld dat ik aangemeld ben, zij konden mij geen rede vertellen alleen de aangever, Postbank dus.

Ik denk dat Binckbank best de redenen had kunnen bekijken als ik het protocol zo lees, maar geen tijd daarvoor heeft genomen.

 

Het ging inderdaad om een kinderrekening(easy blue) die nauwelijks werd gebruikt. Dat ik nalatig ben geweest gebeurd mij nooit meer, een gewaarschuwd persoon telt voor twee!! Ik ben met dat betreft nu voorzichtiger dan menig internet bankierder. of Girotel gebruiker. Ik vind de kans op herhaling juist kleiner, na de elende die ik heb meegemaakt.

 

Allemaal goede argumenten voor een mooie brief, ik ga ermee aan de slag!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Bleutooth,

 

wat ik mij afvraag: heeft ouder/voogd of beheerder van die voormalige kinderrekening geen last van een soortgelijke registratie? En kunnen minderjarigen zelf verantwoordelijk worden gehouden voor bancair handelen? Geen idee hoe banken en overheid daar mee om gaan.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik lees het inderdaad in het artikel 3.2.

 

Binckbank heeft mij verteld dat ik aangemeld ben, zij konden mij geen rede vertellen alleen de aangever, Postbank dus.

Ik denk dat Binckbank best de redenen had kunnen bekijken als ik het protocol zo lees, maar geen tijd daarvoor heeft genomen.

 

Het ging inderdaad om een kinderrekening(easy blue) die nauwelijks werd gebruikt. Dat ik nalatig ben geweest gebeurd mij nooit meer, een gewaarschuwd persoon telt voor twee!! Ik ben met dat betreft nu voorzichtiger dan menig internet bankierder. of Girotel gebruiker. Ik vind de kans op herhaling juist kleiner, na de elende die ik heb meegemaakt.

 

Allemaal goede argumenten voor een mooie brief, ik ga ermee aan de slag!

 

Net zoals bij de BKR in Tiel kan alleen de registrerende partij zien wat wanneer geregistreerd is geworden, en dat is maar goed ook.

Ik zou zeggen maak gebruik van de mogelijkheden die het protocol aan geeft en laat ons weten hoe het afgelopen is.

 

succes

Link naar reactie
  • 0

beste mensen,

 

acht jaar geleden is er geprobeerd om fraude te plegen met mijn rekening nummer. alleen ik heb geen flauw idee door wie en of er idd sprake is geweest vn fraude of een fout van de bank.

ik had op dat moment geen flauw idee dat er zo iets gebeurd was,todat ik naar me bank ging om geld te pinnen en uit grote verbazing zag ik dat me rekening geblokeerd was.

op dat moment wist ik niet wat er aan de hand was todat ik de bank zelf binnen liep en kreeg te horen dat er geld gestort was op mijn rekening.

ik heb ze verteld dat ik daar niks van wist en dat ik daar niks mee te maken heb.

ik moest geld opnemen wat ik nog op me bank had en ben weggestuurd om het zo maar te zeggen.

er is geen aangifte gedaan en er is geen onderzoek gekomen naar hoe het gebeurd is.

ik had zelf een rekening bij de abn amro, en 2 weken geleden wou ik bij ing een rekening openen.

in eerste instantie dacht ik dat ik gewoon een rekening kon openen. ik kreeg een tijdelijke pas mee pin codes en dat soort dingen mee naar huis.

toen ik thuis kwam wou ik internet bankieren en zag dat me rekeing weer geblokt was.

ben weer terug naaar de bank gegaan en er werd mij verteld dat ik in de eva bestand sta.

ik wil nu graag een rekening openen om mijn dingen te kunnen betalen en zo maar helaas lukt het niet

 

heeft iemand enig idee ho eik hieruit kan komen????

 

 

ik hoor het graag van u.

 

 

bijvoorbaat mijn dank alvast

Link naar reactie
  • 0

Wat heb jij met de bovenstaande aanwijzigingen (die aan de originele Topic Starter werden gegeven) gedaan?

 

Hieronde voor de duidelijkheid artikel 11

11 Overige regels

11.1 Geschillen

Bij geschillen over de rechtmatigheid en juistheid van de individuele vastleggingen kan men zich

wenden tot het bestuur/de directie van de betreffende deelnemer.

Indien deze stap niet leidt tot een oplossing van het geschil kan men zich wenden tot:

- de Geschillencommissie Bankzaken, indien het een geschil betreft met een lid van de

Nederlandse Vereniging van Banken;

- de Stichting Klachteninstituut Verzekeringen indien het een geschil betreft met een lid van het

Verbond van Verzekeraars;

- de Klachtencommissie van de Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland

indien het een geschil betreft met een lid van de Vereniging van Financieringsondernemingen

in Nederland of

- de Geschillencommissie Hypothecaire Financieringen, indien het een consumentengeschil

betreft ontstaan uit een af te sluiten of inmiddels afgesloten hypotheek en de financier

aangesloten is bij het Contactorgaan Hypothecaire Financieringen (CHF).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.