• 0

Eindejaarsperikelen Eenmanszaak

Beste hulptroepen,

 

Na enig zoekwerk op dit forum heb ik nog geen eenduidig antwoord kunnen vinden op de vraag: hoe in een eenmanszaak de eigen vergoeding te boeken. Ik heb 2 mogelijkheden gevonden.

 

1   – gedurende het jaar privé opnamen boeken als bijv.:

 

Privé   

A/ Kas

 

- vervolgens aan het einde van het jaar het totaal van je privé opnamen boeken als:

 

Ondernemersbeloning (W/V)

A/ Privé

 

 

2   -privé opnamen boeken als

 

Privé

A/ Kas

 

 

In de voorgaande 2 jaren van mijn bedrijf heb ik eigenlijk geen privé opnamen gedaan, eigelijk alleen maar geïnvesteerd. Ik heb hierbij methode 2 steeds gehanteerd.

Nu ben ik eraan toe mijzelf uit de onderneming te belonen en zie dat methode 2 het EV vermindert, dit zou ook negatief kunnen worden. Is methode 1 een goede optie? En dan in de Belastingaangifte het bedrag wat bij ondernemersbeloning staat boeken als privé opname?

 

Andere oplossingen/methodes zijn ook van harte welkom!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste Tom,

 

Dit is een lood om oud ijzer verhaal. Er is geen enkele reden om een geforceerd onderscheid te maken tussen privé- en zakelijk vermogen. dus je kunt jezelf wel een ondernemersvergoeding toekennen maar als de bedrijfswinst over enig boekjaar het niet toelaat zul je toch moeten constateren dat de onderneming heeft gefaald door een verlies te presenteren.

 

Het is m.i. veel eenvoudiger om in de loop van enig boekjaar op te nemen datgene dat je nodig hebt om te leven zoals je wenst te leven. Als de onderneming dit financieel kan dragen (dus dat de opnamen niet ten koste gaan van een gezonde financiering van de onderneming) dan doe je het goed.

 

De fiscus zal het bij een eenmanszaak een worst zijn wat er met de gelden gebeurd zolang de winst maar netjes wordt opgegeven.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.