• 0

Eenmanszaak, BV en Internet Spaarrekening voor IB

Dag allen,

 

Graag jullie advies over het volgende. Sinds 1 januari 2008 ben ik zelfstandig aan het ondernemen. Ik heb weinig tot geen verstand van boekhouden, maar heb als eerstejaars een zeer goede omzet en winst behaald. Nu het fiscale jaar snel tot een einde komt, heb ik een belastingtechnische vraag.

 

Ik heb een een actieve eenmanszaak en een slapende BV, ieder met een eigen rekening courant en spaarfaciliteit. Financiering vond aanvankelijk plaats via de Internet Spaarrekening. Tussentijds heb ik de opbrengsten uit de eenmanszaak goeddeels overgezet naar de Internet Spaarrekening, om zo een hogere rente te genieten, voordat de fiscus haar (rechtmatige) deel opeist.

 

Mijn vraag betreft het volgende:

 

In maart / april volgt de IB opgave. Hierin wordt normaliter gevraagd naar de balans van persoonlijke rekeningen per 1 januari 2008 en 31 december 2008 i.v.m. vermogensbelasting. De Internet Spaarrekening is aanzienlijk gegroeid, maar bevat bedrijfselementen, zoals nog niet afgedragen omzetbelasting en inkomstenbelasting.

 

Is het raadzaam om de betreffende bedragen terug te boeken naar de bankrekening van de eenmanszaak, om de belastingdruk te verlagen, of hoe werkt dit in de praktijk?

 

Wellicht een super naieve vraag.

Een serieus advies wordt niettemin zeer op prijs gesteld.

 

Beste groet,

 

Frank

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

OK, je kunt dus niet zomaar geld switchen tussen prive- en bedrijfsrekeningen, tenzij je grote investeringsplannen gaat uitvoeren. Maar niet alles is eigen vermogen, aangezien een deel nog te betalen OB en IB betreft. Gaat de BD daadwerkelijk controleren? En maakt het uberhaupt iets uit in termen van belastingdruk?

Link naar reactie
  • 0

Een privé spaarrekening (die over het algemeen meer rente oplevert dan een zakelijke spaarrekening) kun je voor een eenmanszaak prima als zakelijk opvoeren door deze consequent op de balans te zetten. Privé onttrekkingen boek je dan over naar een (andere) privé spaarrekening. Zo kun je reserveringen OB en andere benodigde liquiditeiten toch tegen een aardige rente wegzetten. Nadeel is wel dat de ontvangen rente progressief belast is in de eenmanszaak.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Dag Aka, hartelijk dank voor je reactie.

 

Alle relevante transacties worden weergegeven op de balans van de eenmanszaak. Maar de fiscus vraagt ook om inzicht in de priverekeningen, een gemiddelde tussen 1 jan. 2008 en 31 dec. 2008, waarover belasting wordt geheven, 4% van 30% van het gemiddelde, als ik me niet vergis. Het gemiddelde saldo op de prive spaarrekening wordt aanzienlijk verhoogd door de aanwezigheid van nog niet betaalde OB en IB. Moet ik deze, voor 31 december, terugstorten in de bedrijfsrekening, of maakt dit niet uit voor het fiscale saldo?

 

Beste groet,

 

Frank

 

 

Link naar reactie
  • 0

Van het vermogen mag je schulden, het deel dat uitkomt boven de drempel van € 2.800 aftrekken. Echter, hoe doen ze het, belastingschulden en schulden premie volksverzekeringen zijn hiervan uitgesloten!

 

Ik denk zelf dat het terugstorten van de OB geen probleem kan zijn omdat in mijn ogen niet als onzakelijk gezien kan worden, omdat het bedrijf de OB toch dient te voldoen. De vraag reist hoe het kan dat de OB zo hoog is dat deze over een jaarlijkse periode (dat neem ik aan) betaald moet worden ipv de dan gebruikelijke kwartaal.

 

Is het niet verstandigere in het vervolg, om de toch al slapende BV te gebruiken om daar het kapitaal te parkeren, als je het geld toch niet prive nodig hebt?

Link naar reactie
  • 1

Hoi fklomp

 

Over dit onderwerp (boxhoppen) is al meer geschreven op HL. Ik doe het nog een keer uit de doeken omdat het de feestdagen zijn:

 

Beslissend voor de kwalificatie of iets een zakelijke of privé rekening is, is of de rekening voorkomt op de balans van de onderneming. Heb je die keuze eenmaal gemaakt (bij openen rekening!), dan blijft dat zo! Gaat er geld van een rekening die op de balans voorkomt naar een rekening die er niet op voorkomt, dan is dat een privé opname en valt het saldo per dan in box 3.

 

Om te voorkomen dat mensen gaan boxhoppen met privé geld (box 3) naar de onderneming (box 1) om zo het saldo niet toe te hoeven voegen aan box 3 per einde jaar (en begin jaar erna) kent de IB wet een fictie. Die kent twee delen:

 

Indien je geld verhuist van privé naar de onderneming en weer terug binnen 3 maanden voor of na 31-12 dan behoort dat geld alsnog (en per definitie, dus welk zakelijk argument je ook hebt!) tot de grondslag van box 3 EN is de rente over de periode dat het in box 1 stond belast als ondernemingsomzet. Dus ja, dubbele heffing!

 

Doe je dit binnen 6 tot 3 maanden voor en na 31-12 dan kun je bewijs leveren dat het overboeken van privé naar de onderneming en weer terug berustte op zakelijke grondslag (bijv. een investeringskans die afketste). Dat moet dan wel bewijs zijn en geen aannemelijk maken.

 

Daarnaast heeft de fiscus altijd de optie om overtollige liquide middelen in een onderneming als privé aan te merken als die middelen geen zakelijk doel dienen in de onderneming. Dan zijn uiteraard de renteinkomsten niet in box 1 belast.

 

Het geld dat je dus op de internet spaarrekening hebt staan, behoort wellicht gewoon tot box 3 op basis van vorenstaande (ook al staat er geld tussen met een zakelijke bestemming, overigens is inkomstenbelasting een privé bestemming!).

 

Wat doet de BV overigens in dit verhaal? Het gaat toch niet om een rekening op naam van de BV (please?).

 

Groet en een goed 2009

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Leden van Higherlevel,

 

Ik heb een korte vraag:

 

Ondernemer, eenmanszaak, vorig jaar ruim 150K aan ondernemersvermogen weggezet in IJsland.

Dit bedrag is eerst naar een privé rekening geboekt en vervolgens doorgeboekt naar IJsland.

We weten allemaal hoe dat is afgelopen en nu zitten we met een strop van 50K.

 

Kan deze 50K als verlies worden opnemen als zijnde afwaardering bedrijfsvermogen?

 

Wij kunnen tegenover de inspecteur van de belasting onderbouwen dat er geen sprake is van overtollige liquide middelen.

 

 

Ik stel het op prijs als u een antwoord kunt geven op mijn vraag.

 

Alvast bedankt.

 

Met vriendelijke groet,

 

Johan

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Johan,

 

Zie ook bovenstaande berichten over vernogen.

 

Dit bedrag is eerst naar een privé rekening geboekt en vervolgens doorgeboekt naar IJsland.

 

Hiermee is het dus de onderneming uit gegaan. Daardoor lijkt mij dat je het verlies niet in de zaak kan boeken. Je maakte het geld over om een betere fiscale positie te hebben doordat de rente niet belast werd in box 1, maar het vermogen in box 3. Ik zou wel het vermogen per ultimo december verlagen tot die 100K omdat je de rest waarschijnlijk wel kwijt bent.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.