• 0

Je product in de winkels krijgen?

Ik en mijn collega zijn momenteel bezig met het ontwikkelen van een product. Binnenkort zullen we in de fase komen om dit in te winkels te krijgen. Maar ik heb hier toch wat praktische vragen rond.

 

Winkel-klaar

Om te beginnen, hoe maak ik mijn product "winkel-klaar"? M.a.w. hoe zorg ik er voor dat mijn product aan de specifaties voldoet om in een winkel te worden verkocht. Het design van de verpakking is reeds inorde maar hoe zit het met de streepjescode? Wat moet ik hiermee? Is er nog iets waar ik rekening mee moet houden?

 

Vergadering inkoopdienst

Ik weet als je een product in de winkels wilt krijgen, dat je moet vergaderen met de inkoopdienst van de winkelketen waar je het product wilt laten verkopen. Maar daar stopt mijn kennis over het proces. Met wat moet ik komen in zo'n vergadering? Ik kan mij inbeelden een presentie van het product. Maar wat nog voor de rest? Welke aspecten zijn beslissend voor zo'n aankoopdienst? Misschien andere tips?

 

Winstmarge

Ook heb ik geen flauw idee wat voor winstmarges ik moet geven aan de afnemende winkelketens. Zelf heb ik een winstmarge van 35% dus meer als 15% zou ik liever niet geven. Misschien hebben jullie ook tips om hoe te weten te komen welke marge de concurrenten geven aan de winkelketens?

 

Inkoopproces

Als ik met afnemers werk zoals Free Record Shop, Standaard Boekhandel, AS Adventure & Jet Air Shop, hoe moet ik mij dan het inkoopproces inbeelden? Werken ze met aankoop van grote aantallen of gematigde aantallen verdeelt over meerdere inkopen per jaar? Hier heb ik geen flauw idee over.

 

Alvast bedankt om jullie advies en ervaring te willen delen!

 

MVG,

Jan Loottens

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Verkoopklaar maken - De barcode voor het winkelklaar maken kan je aanvragen bij: www.gs1.nl

Het gaat om een EAN barcode voor europa, voor de andere landen heb je andere codes nodig.

 

Vergadering inkoopdienst - Voor je verkooppraatje kan je op dit forum genoeg informatie vinden, zoek eens onder elevator-pitch.

 

Winstmarge - Een marge van maar 15% is veel te laag voor de winkelier, de laagste marges zitten op zo'n 30% maar meestal zijn deze stukken hoger tot wel 200%.

 

Inkoop proces - Het inkopen van het product is geheel afhankelijk van de korting die je geeft bij grote afnames en uiteraard de vraag naar het product.

 

Het grootste struikelblok is de marge die je de winkelier wil geven, deze is veel te laag.

 

Edit: Bedoel je nu de marge of een korting die je kan geven?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Winstmarge - Een marge van maar 15% is veel te laag voor de winkelier, de laagste marges zitten op zo'n 30% maar meestal zijn deze stukken hoger tot wel 200%.

 

De marge is heel afhankelijk van de producten die je aan gaat bieden. Er zijn winkeliers die blij zouden zijn met meer dan 10%. 30% is volgens mij een redelijk gemiddele voor de meeste producten.

 

@ Welsono

Bedenk ook dat er veel winkelketens zijn waar je je moet "inkopen". Je koopt daar als het ware schapruimte om je product in de winkels te "mogen" neerzetten.

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

Wat verstaat men onder marge?

Verschil tussen inkoopprijs-verkoopprijs als percentage van de verkoopprijs in de winkel?

In dat geval ken ik uit de DHZ-branche (franchise) marges van ca 50% voor een winkelier.

 

10% (zoals vermeld door Astron) lijkt me dus wel erg laag, dan moet het wel een hardloper zijn. Maar misschien in de supermarkt branche wel een normale waarde.

 

Edit :10% Astron quote

Link naar reactie
  • 0

10% lijkt me dus wel erg laag, dan moet het wel een hardloper zijn. Maar misschien in de supermarkt branche wel een normale waarde.

 

Nee hoor, de supermarktbranche werkt ook met hogere marges. Ook zij moeten wat overhouden als logistiek, orderpicking, personeelskosten, winkelkosten op A-locaties, overhead etc. er nog afgaan.

Ook al is het een hardloper, dan nog zijn (minimale) marges van 30% gebruikelijker.

Daarnaast mag de leverancier ook nog eens alles doen, zoals reclame, meebetalen aan aanbiedingen, terugnemen van over-datum-producten, etc. etc.

 

Dit zal voor de overige branches niet anders zijn, en in de mijne al helemaal niet. Kantoorinrichters werken ook met marges (ver) boven de 25-30%, waar ze met pijn en moeite van afwijken als de omzetten maar hoog genoeg zijn en de risico's en arbeid relatief laag. Ergens voor een deel ook wel weer terecht aangezien zij investeren in de klantrelatie, het risico lopen etc.

Link naar reactie
  • 0

 

 

 

 

 

Alvast bedankt voor de reacties tot nog toe. Erg informatief.

 

Met marge bedoel ik inderdaad het verschil tussen inkoopprijs-verkoopprijs als percentage van de verkoopprijs in de winkel.

 

Ik begrijp dat deze marge normaal gezien ongeveer 30% bedraagt. Echter weet ik met 100% zekerheid te stellen dat concurrenten met het zelfde product ook maar 35% marge hebben op de uiteindelijke verkoopsprijs. Ik kan me dus niet inbeelden dat zij daar uiteindelijk 5% aan over houden. Dit wetende, hoeveel procent denk je dat er naar de winkel gaat?

 

@Astron: Als ik schapruimte koop, moet ik dan nog dezelfde winstmarge afdragen? Is het kopen van schapruimte nog wel rendabel of is het een afrader als ze het voorstellen? Enige idee over deze bedragen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je spreekt steeds over een marge en dan ga je uit van je eigen inkoopprijs met jouw winst, dat is dan jouw marge.

De marge van de winkelier gaat daar nog eens bovenop.

 

Als je bij jouw prijs ben uitgegaan van de verkoopprijs in de winkels dan heb je misschien wel het product te duur ingekocht.

 

Als nieuwe leverancier met maar 1 product is het erg moeilijk je product in de winkels te krijgen tenzij de prijs erg concurrerend is.

Link naar reactie
  • 0

Dag René,

 

Marge is misschien niet het juiste woord. Het gaat om de commissie die de winkelier er aan over houdt.

 

Het product goedkoper inkopen gaat in geen geval. Ik ben ook via mijn leverancier te weten gekomen dat ze maar 35% marge hebben op het product dat in de winkel ligt. Maar het is één van de best verkopende producten.

 

Als ik het zo hoor, moet ik blijkbaar het meeste vrezen voor het gesprek met de franchise ketens. Echter is dit de laatste stap in ons proces. Is het niet beter dat we met een prototype in eerste instantie trekken naar de franchise ketens en onze afleverdatum zetten voor juni 2009? Dan weten we al als de afnemers bijten alvorens we er veel tijd en geld insteken?

Link naar reactie
  • 0

 

Als nieuwe leverancier met maar 1 product is het erg moeilijk je product in de winkels te krijgen tenzij de prijs erg concurrerend is.

 

Ja dit klopt. Zou het niet eens goed idee zijn om een soort verkoopsorganisatie op te richten,die voor telkens één branche producten van meerdere leveranciers aanbiedt aan inkopers van winkelketens? Jaren geleden, in de goede oude tijd, heeft ID-NL eens een bijeenkomst georganiseerd voor een stuk of 20 speelgoeduitvinders. Die konden toen in een grote zaal voor 30 inkopers en productontwikkelaars van speelgoedfabrieken hun waar showen. Nu bestaan zulke initiatieven helaas niet meer. Maar wat let Syntens of KVK om zoiets opnieuw te organiseren?

Dus aparte bijeenkomsten voor bijvoorbeeld bouw en doehetzelf, consumentenproducten, electronica, metaalbewerking enz.

Als er een aparte verkoopsorganisatie/cooperatie zou zijn, is het meteen ook mogelijk om meer producten tegelijk van verschillende éénpitters te vertegenwoordigen. Dan is het probleem dat je maar met één product langs gaat opgelost.

 

Paul

Link naar reactie
  • 0

Dag René,

 

Marge is misschien niet het juiste woord. Het gaat om de commissie die de winkelier er aan over houdt.

 

Het product goedkoper inkopen gaat in geen geval. Ik ben ook via mijn leverancier te weten gekomen dat ze maar 35% marge hebben op het product dat in de winkel ligt. Maar het is één van de best verkopende producten.

 

 

Daar zit denk ik het probleem, jouw leverancier heeft 35% marge/winst op zijn verkoopprijs en dan heb jij je winst weer daarop.

De uitdrukking: zo als het in de winkel ligt betekend de kosten van fabricage, verpakking, en transport.

 

Commissie is er alleen als je op commissie basis verkoopt dus bij constignatie verkoop..

Link naar reactie
  • 1

 

Als nieuwe leverancier met maar 1 product is het erg moeilijk je product in de winkels te krijgen tenzij de prijs erg concurrerend is.

 

Ja dit klopt. Zou het niet eens goed idee zijn om een soort verkoopsorganisatie op te richten,die voor telkens één branche producten van meerdere leveranciers aanbiedt aan inkopers van winkelketens? Jaren geleden, in de goede oude tijd, heeft ID-NL eens een bijeenkomst georganiseerd voor een stuk of 20 speelgoeduitvinders. Die konden toen in een grote zaal voor 30 inkopers en productontwikkelaars van speelgoedfabrieken hun waar showen. Nu bestaan zulke initiatieven helaas niet meer. Maar wat let Syntens of KVK om zoiets opnieuw te organiseren?

Dus aparte bijeenkomsten voor bijvoorbeeld bouw en doehetzelf, consumentenproducten, electronica, metaalbewerking enz.

Als er een aparte verkoopsorganisatie/cooperatie zou zijn, is het meteen ook mogelijk om meer producten tegelijk van verschillende éénpitters te vertegenwoordigen. Dan is het probleem dat je maar met één product langs gaat opgelost.

 

Paul

 

Misschien ook wel iets om zelf op poten te zetten.

We kunnen in het nieuwe jaar dit wel eens in de groep gooien en kijken hoe dit commercieel is op te pakken.

Link naar reactie
  • 0

@Solitair, zo is dat inderdaad.

 

Kun je misshien wat beter aangeven voor welke prijs jij het product inkoopt ex btw en voor welke prijs het in de winkel staat incl btw.

Ongetwijfeld zullen er ook nog ergens verzendkosten betaald moeten worden, wat blijft er dan nog over voor jou ?

Link naar reactie
  • 0

10% (zoals vermeld door Astron) lijkt me dus wel erg laag, dan moet het wel een hardloper zijn. Maar misschien in de supermarkt branche wel een normale waarde.

 

10% is in de consumenten electronica en computer wereld tegenwoordig al heel wat.

In de computer spelletjes (heel stoer "games" genoemd) is 20% gemideld op spellen, de spelcomputers komen vaak niet eens boven de 5%.

 

Dit komt vooral vanwege de enorme concurrentie via internet door kleine "bedrijfjes" die geen geld hoeven te verdienen, zo lijkt het. En door groothandelaren die rechtstreeks aan consumenten verkopen.

 

Zag laatst een intervieuw met de oprichter van electrakoopjes punt nl. Zijn marges liggen vaak onder de 10%, dit kan hij door veel te verkopen.

Link naar reactie
  • 0

In je verhaal zeg je dat je samen met een collega een product hebt ontwikkeld, waarom wordt er dan nu zoveel over inkoop en verkoop gepraat?

 

Welke redenen zijn er voor het feit dat je een marge behaalt van 35% voor jezelf? Waarom kun je de prijs niet opschroeven? Zijn er misschien manieren waarop je extra waarde aan het product kan toevoegen de prijs hoger te kunnen zetten en meer marge te realiseren?

 

Of is dit simpelweg gewoon echt niet mogelijk met het product dat je hebt ontwikkeld?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is moeilijk uit te leggen zonder te veel vrij te geven over het project. Ik kan enkel zeggen dat het om een soort cadeaucheque project gaat. En de marge die ik kan afdwingen bij dienstverleners is 35%, dit is standaard bij andere cadeaucheques ook. Als ik meer zou afdwingen zou ik veel minder dienstverleners over houden.

 

Merkava: De prijs waarvoor ik inkoop is €65 (incl. BTW) en de verkoopprijs is €100 (vrij van BTW = is een betaalmiddel). Dus €35 is er te verdelen tussen mij en de winkelketen. Wat is volgens jullie een realistisch percentage voor de winkelketen in dit geval?

Link naar reactie
  • 1

35,00 op 65,00 is geen 35% maar bijna 55%.

 

Was al een tijdje bang dat we de discussie over hoe de percentages te berekenen zouden gaan krijgen.

 

Wat je stelt is correct, uitgaande van een percentage gerelateerd aan de inkoopprijs voor TS.

 

Maar: op basis van die 55% kun je nog geen verdeling maken: immers:

 

Inkoopprijs = 65

Verkoop aan klant = 85

Verkoop aan eindgebruiker = 100

 

Dan heeft TS een marge van 20/65 = 30,7% of 20/85 =23,5% . In beide gevallen gewoon 20,--

Klant heeft een marge van 15/85 = 17,6% of 15/100 =15% . In beide gevallen gewoon 15,--

Het totaal van beide marges is nooit 55% omdat andere getallen als basis worden gebruikt om het percentage te bepalen.

 

Die percentages zijn dus alleen maar verwarrend als je ze niet consequent toepast.

 

Heel simpel gesteld geef je de klant gewoon een korting op de adviesverkoopprijs van laten we zeggen 25%.

TS houdt dan 100-25% = 75 - 65 = 10,-- over en dit is in procenten 10/65 = 15,38% of 10/75 = 13,33%. Blijft gewoon een tientje.

 

Dan weer even ontopic.

Jij koopt kadocheques voor laten we zeggen een glazenwasser in. Die worden verkocht aan Bol.com.

De vraag is wat naast de winst verder de waarde is voor Bol.com. Kunnen ze waarde toevoegen door bijvoorbeeld de verpakking, door een combinatie met andere artikelen, levert het meer klanten op voor producten met meer marge etc, krijgen ze meer adressen in hun bestand voor marketing etc.

 

Oftewel, is er naast die 25% inkoopmarge nog een ander voordeel te behalen. Hoe meer andere voordelen er zijn, hoe minder korting noodzakelijk is, mits je dit aantoonbaar kan maken.

Omgekeerd hetzelfde: Gaan ze actief veel reclame maken dan heb jij die kosten niet, maar wel de opbrengsten. Dan is een hogere korting gerechtvaardigd

 

Ga je je concept pitchen dan zou ik aan bovengenoemde zaken zeker aandacht besteden, en niet alleen aan je eigen product. What's in it for them?

 

Een ander aspect is je eigen kostenstructuur. Wat zijn de kosten per kadocheque? 1 euro of 5 euro.

In het eerste geval kun je ze zo 30% geven en zelf (70-65-1)=4/70 = 5,7% winst overhouden (gerelateerd aan je netto verkoopprijs).

In het andere geval zou heb je met 25% korting (75-65-5)=5/75 = 6,66% gerelateerd aan je netto verkoopprijs.

 

Moraal van het verhaal:

[*] wat is je inkoopprijs

[*] wat zijn alle eigen kosten per verwachte te verkopen kadocheque

[*] wat is naast de winst de toegevoegde waarde voor jouw klanten

[*] weeg bovenstaande af en bepaal een korting voor je klanten. Haal daar eerst 10% vanaf (dus 25% wordt 15%) zodat je in het gesprek nog wat kunt toegeven.

 

Succes

Frans

Link naar reactie
  • 0

Helemaal goed Frans !

 

Ben blij dat ik tussendoor even keek, en dus kon stoppen met typen...! ;D

 

Ook ik heb (iemand geholpen met ) een produkt op de markt te zetten. Het suddert nog steeds, maar ook wij lopen hier tegen aan. Probleem hier speelt voornamelijk dat de eigenaar van het produkt per direct er veel geld aan wil verdienen, terwijl er maar een 500 proto's gemaakt zijn. Ik zie dit nl als investering en daar loopt onze samenwerking momenteel een beetje op stuk. Ben zelfs aan het kijken dat ik produkt en rechten niet kan overnemen.... en voor hoeveel enzo...maar dat is weer een ander verhaal...!)

 

In ons geval zijn de ontwikkelingskosten (cliché's e.d.) en de drukkosten een totaal van (per produkt) ong. 3,00 euro.

Wanneer je hier zelf marge op wilt pakken, en de ondernemer minimaal 25% wilt geven (wat al weinig is...) wordt het produkt verkooptechnisch veel te duur. Wel volop ondersteuning door displays (mooi !), maar ja, daar schiet je niets mee op.

 

Maar waar gaat het ook de winkelier inderdaad om ? Staat men achter het produkt ? Denkt men dit te kunnen verkopen ? Zoja, is men echt wel bereid tegen een wat mindere marge te werken, maar dan moet men wel super enthousiast zijn...!

 

@TS : Je hoeft niet te vrezen voor de grote franchise ketens : je levert wat marge in , maar hoe was het ook al weer ?

 

Liever 10 spijkerboeken van 25 euro verkopen, dan 5 van 40....?

Of zoals een bekende coach hier wel eens tegen mij gezegd heeft : Liever een snel kwartje dan een langzame gulden !

 

(voor de jongelui : dit was een wettig betaalmiddel in het Koninkrijk der Nederlanden alvorens de euro kwam... :P)

 

Dus weinig concrete adviezen, maar meer de nadenkertjes. Wellicht een inslapertje voor vannacht...

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nu het hele marge of beter gezegd provisie gedeelte is opgelost vraag ik me nog af hoe je van plan bent deze bonnen op de markt te zetten.

De consument moet uiteraard wel weten dat deze bonnen er zijn en een reclamecampagne starten kost een hoop geld.

 

Stel iemand koopt bij mij iets voor 10,00 en rekend af met jullie bon dan krijg ik van jullie maar 6,50 uitbetaald, welke winkelier trapt daar in?

 

 

Link naar reactie
  • 0

René,

 

wat denk je dan van de IRIS-cheque ? Voorheen de VVV-bon ? Bij afrekening kost je dit ook 5,1%.....

 

Niet tof, klopt, maar ik zag het toch als een (heel klein) stukje klantenbinding. Ah, gelukkig, HIER kunnen we 'm wel kwijt. En men kocht altijd meer dan de bon waard was, dus qua verrekening met je marge op je artikel ....enzovoorts...

 

Link naar reactie
  • 0

René,

 

wat denk je dan van de IRIS-cheque ? Voorheen de VVV-bon ? Bij afrekening kost je dit ook 5,1%.....

 

Niet tof, klopt, maar ik zag het toch als een (heel klein) stukje klantenbinding. Ah, gelukkig, HIER kunnen we 'm wel kwijt. En men kocht altijd meer dan de bon waard was, dus qua verrekening met je marge op je artikel ....enzovoorts...

 

 

Alle bonnen gingen meteen naar mijn vrouw toe, kon die deze weer uitgeven dus financiele schade was er niet.

 

Link naar reactie
  • 0

Als nieuwe leverancier met maar 1 product is het erg moeilijk je product in de winkels te krijgen tenzij de prijs erg concurrerend is.

 

Die ervaring heb ik ook maar heb er ook wel enigzins respect voor, dit zorgt er voor dat er niet teveel van hetzelfde in de schappen komt te liggen. Als je product echt uniek c.q. onderscheidend is dan is het meestal geen probleem om het in de winkel te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

hallo,

 

ik had even een vraagje, ik vroeg mij namelijk af wat normaal is wanneer je kleding laat maken in bijvoorbeeld thailand en je gaat deze aan winkels verkopen wat normaal is om hiervoor te vragen. Wanneer je bijvoorbeeld een kledingstuk laat maken in thailand voor 20 euro, je verdient er zelf 20 euro, dus dan zit je al op 40 euro, is het dan normaal om als adviesprijs in de winkel ongeveer 80 of 90 euro te geven? of is dit dan te weinig winst voor de winkel ? mijn vraag is eigenlijk hoeveel procent winstmarge normaal is voor kledingwinkels? alvast bedankt!

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Die hele markt van cadeaucheques is nogal in beweging. En wel hierom. Een of andere slimmerik verkoopt een stuk papier dat het recht geeft op een besteding van 100 euro bij leveranciers A*. Retailers hebben echter niet zoveel zin om 65 euro te betalen voor de inkoop van een stuk papier dat ze op voorraad moeten houden; teveel kapitaalbeslag. Is ook helemaal niet nodig. De distributeur kan immers eindeloos veel papier plaatsen, dat pas geactiveerd wordt na aankoop door de consument en zelfs afgerekend na besteding bij leveranciers A*. Kijk maar eens naar GMG Entertainment in de VS.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.