• 0

eenmanszaak naar BV- KvK problemen

Hallo,

Sinds een jaar heeft mijn vrouw een eenmanszaak onder haar naam maar heeft er verder niets mee gedaan. Dus ook geen geldstroom of wat dan ook. Nu wil zij de eenmanszaak uitschrijven.

Ik wil dan onder dezelfde bedrijfsnaam inschrijven voor mijj avtiviteiten echter onder mijn naam en die van mijn compagnon als BV.

KvK stelt dat dat niet kan omdat de bedrijfsnaam dan voorlopig (zij stellen 6 maanden) niet mag worden gebruikt. Ik kan het wel via een KvK wijzigingsformlier voor elkaar krijgen door het vakje voortzetting aan te vinken maar ik wil een strikte scheiding houden tussen haar 'naam' en die van mij en dus een nieuwe inschrijving krijgen.

 

Heeft iemand hier ervaring mee? En is het juist wat KvK stelt?

 

ik hoop dat iemand inhoudelijk wil reageren, alvast bedankt

 

met vriendelijke groet, AK Den Haag

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

bedankt voor uw reactie. Ik weet dat uw suggestie kan echter ik wens een nieuwe inschrijving, de reden gaf ik al aan. De KvK moet m.i. dan toch gewoon uitvoeren. Bijv. vandaag uitschrijven en morgen inschrijven.

 

Waarom wil je per se een nieuwe inschrijving ?

Heeft het te maken met het feit dat het op papier niet moet lijken dat jouw bedrijf al een jaar bestaat ?

Link naar reactie
  • 0

Ga je eigenlijk dezelfde activiteit verrichten die je vrouw ook had opgegeven of ga je heel iets anders doen ?

Als de activiteiten niet kunnen leiden tot verwarring dan is er andermaal geen reden om een inschrijving te weigeren.

 

KvK medewerkers zijn ook maar mensen en blijven graag aan de veilige kant bij inschrijvingen om gezeur of erger te voorkomen. Het wil nog wel eens helpen het aan een andere medewerker te vragen.

Link naar reactie
  • 0
vandaag bij KvK haaglanden geweest en daar vertelde men dat ik geen nieuwe inschrijving mag doen onder dezelfde bedrijfsnaam; dat mag pas na 6 maanden weer ...

 

Vreemd. Ik weet niet beter of de KvK adviseert alleen bij potentiële handelsnaamconflicten om de naam niet te gebruiken. Ik heb zo'n advies weleens gehad en de naam toch geregistreerd. De medewerkster vertelde telefonisch dat het advies wordt aangetekend in het dossier, maar verder geen consequenties heeft.

 

Aangezien de handelsnaamwet meer criteria kent dan alleen de naam (er kunnen meerdere "Jansen BV"'s zijn bijvoorbeeld in verschillende branches), kan een inschrijving volgens mij niet geweigerd worden alleen op basis van die naam.

 

Ik vraag me af wat er gebeurt als je de BV gewoon bij de notaris opricht met de gewenste naam. De KvK zal toch neem ik aan het aanmeldformulier van de notaris niet weigeren?

Link naar reactie
  • 0

Bij mijn notaris is dit dus ook onbekend; dus dat KvK bedrijfsnaam kan weigeren op basis van 'gisteren uitgeschreven'. Ik weet eigenlijk nog steeds niet wat wijsheid is.

strategie; ik kan uitschrijven bij een andere KvK locatie en niet melden dat ik de dag erna een Bv opricht op dezelfde naam; risico is dat KvK weigert om in te schrijven op basis van het argument/regels die ik (nog) niet ken(behalve dan de opmerking dat er een 1/2 jaar tussen moet zitten...). ik vraag mij af of dat zomaar kan.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Sofos

 

Negeer de KvK in dit verband en laat jouw notaris doen wat juist is! Het is namelijk onzin dat de naam van een EMZ niet gebruikt mag worden door een BV. De naam verandert dan immers van XYZ naar XYZ BV! Het is niet eens dezelfde rechtsvorm, dus ik denk dat er wat mensen slapen bij de KvK.

 

Dit had de notaris je ook wel mee kunnen delen. Zoals Steven schrijft, daar hebben ze weldegelijk ervaring mee. Overigens maakt het geen zier uit waar je woont en waar de notaris zit. Zij kunnen de BV gewoon inschrijven als zij formulier 11 (inschrijving bestuurders) van jou en jouw compagnon getekend ontvangen hebben!

 

Dus gewoon de verklaring van geen bezwaar aanvragen op de gewenste naam en de notaris opdracht geven tot inschrijving. Als zij dan op problemen stuiten, is het hun taak om de inschrijving voor elkaar te krijgen!

 

Groet

Joost

 

 

 

 

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.