• 0

Gebruik tweede handelsnaam met toevoeging B.V.

Hi HL'ers,

 

Ik heb getracht via bestaande topics op het HL forum en overige online bronnen ( google, kvk, etc........) informatie te verkrijgen omtrent het gebruik van een tweede handelsnaam als toevoeging op de huidige bedrijfsnaam ( statutaire/handelnaam) van een bestaande B.V.

 

Mij is bekend dat bij het gebruik van de tweede handelsnaam er op bepaalde wijze naar de statutaire naam van de B.V. moet worden verwezen of dat de tweede handelsnaam onderdeel uitmaakt van voorgenoemde.

 

Het is mij niet duidelijk geworden of de toevoeging B.V. t.b.v. de tweede handelsnaam gebruikelijk en/of toegestaan is. Wellicht heb ik er overheen gekeken maar ik kan hier zo 1.2.3......... niets over vinden.

 

Alvast bedankt voor eventuele reacties,

 

Ed

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je hebt een bedrijf met statutaire naam "ABC BV" en die kan een handelsnaam "XYZ" hebben. VZIW is het niet nodig in die handelsnaam weer "BV" op te nemen.

 

Je bent verplicht de statutaire naam te vermelden op correspondentie (bron: KvK). Het makkelijkst is om ergens in de kleine letters van je briefpapier de statutaire naam te vermelden, terwijl in de grote gekleurde letters alleen de handelsnaam staat.

 

Deze regel geldt ook voor e-mails (zelfde bron), maar dat is waarschijnlijk de meest-overtreden regel die Nederland rijk is.

Link naar reactie
  • 0

@renep

 

Bedankt voor je reactie. Je geeft aan dat het niet nodig is okay, maar is het uitdrukkelijk niet toegestaan of niet gebruikelijk of niet nodig. Ik ga ervan uit dat als het niet uitdrukkelijk niet is toegestaan je wel B.V. als toevoeging op de handelsnaam mag toevoeging als aanduiding van de rechtsvorm van de onderneming.

 

Goede tip trouwens in de emaillayout ook een vermelding van of verwijzing naar de statutaire naam op te nemen. Bedankt

 

Ed

Link naar reactie
  • 0
Je geeft aan dat het niet nodig is okay, maar is het uitdrukkelijk niet toegestaan of niet gebruikelijk of niet nodig. Ik ga ervan uit dat als het niet uitdrukkelijk niet is toegestaan je wel B.V. als toevoeging op de handelsnaam mag toevoegen

 

Goeie vraag, ik weet het niet. Wat ik weet is dat de naam niet misleidend mag zijn. Maar een BV die een handelsnaam met "BV" voert is niet misleidend. Ik zou dus denken dat het wel mag, maar ik ben er niet zeker van. Iemand?

Link naar reactie
  • 0

 

Goeie vraag, ik weet het niet. Wat ik weet is dat de naam niet misleidend mag zijn. Maar een BV die een handelsnaam met "BV" voert is niet misleidend. Ik zou dus denken dat het wel mag, maar ik ben er niet zeker van. Iemand?

 

@renep

Dat is het dus, ik denk ook dat het mag maar het is nergens omschreven of toegelicht. Ik schrijf anders maar een brief naar de kvk om zekerheid te verkrijgen. Ik laat wel weten wat het antwoord geworden is. Bedankt voor je reactie.

 

Ed

Link naar reactie
  • 0

Zover ik weet kan je niet eens bij een handelsnaam de toevoeging BV registreren.

 

Als je toch graag wil benadrukken dat je een bv bent zet dan op je briefpapier;

 

Handelsnaam is onderdeel van de Besloten Vennootschap B.V.

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

@iwan,

 

ja zo gebruiken we het nu ook op het briefpapier en sinds kort ook onderaan de emailberichten ( thanks to renep)

"................ is handelsnaam van ........................... B.V. "

Ik ga morgen naar de kvk voor de wijziging van de bedrijfsomschijving en toevoeging handelsnaam en zal danwel het nodige vernemen en het antwoord hierna posten.

 

in ieder geval een goed 2009

 

Ed

 

Link naar reactie
  • 0

@iwan,

 

Goeie tip, komt wel overeen met de statuten ( zijn behoorlijk ruim) , maar niet met de bedrijfsomschrijving KVK. Ben ik meteen even gaan wijzigen.

Oja toevoeging B.V. op de handelsnaam(namen) is niet meegenomen op het kantoor waar ik ben geweest, omdat de balie medewerker kon niet aangeven of het nu wel of niet was toegestaan.

 

Mvrgrt Ed

Link naar reactie
  • 0

Je mag net zoveel handelsnamen gebruiken die je wilt

maar je bent verplicht om je statutaire naam er altijd bij te zetten is het maar in kleine letters.

 

Voor de omzetbelasting weet ik het niet.( heb me wel iets van mijn accountant gehoord)

dat het voor de omzetbelasting wel eens moeilijk over kunnen( de fiscus) doen ivm de voorbelasting.

Stel voor je hebt de statutaire naam Papier B.V. ( Statutaire naam)

en je besteld namens envelop ( zonder toevoeging van B.V.)

Bij de Fiscus sta je geregistreerd als Papier B.V.

( Zo dat ik het vernomen heb heb je dan geen recht op de voorbelasting omdat je dan op envelop besteld heb

 

Groeten ut Fryslan.

 

Link naar reactie
  • 0

Schriftelijk antwoord gehad van handelsnaamadvies en deze luidde;

 

Toevoeging van het element "B.V." in de handelsnaam niet toegestaan omdat dan de indruk gewekt zou kunnen worden dat het hier om een aparte rechtspersoon zou gaan terwijl dat feitelijk niet aan de orde is.

 

L8r Ed

Link naar reactie
  • 0

 

Voor de omzetbelasting weet ik het niet.( heb me wel iets van mijn accountant gehoord)

dat het voor de omzetbelasting wel eens moeilijk over kunnen( de fiscus) doen ivm de voorbelasting.

Stel voor je hebt de statutaire naam Papier B.V. ( Statutaire naam)

en je besteld namens envelop ( zonder toevoeging van B.V.)

Bij de Fiscus sta je geregistreerd als Papier B.V.

( Zo dat ik het vernomen heb heb je dan geen recht op de voorbelasting omdat je dan op envelop besteld heb

 

Voor de naam van de afnemer kan ik zo snel niet iets terugvinden, maar de leverancier mag in ieder geval we volstaan met zijn handelsnaam, in combinatie met vestigingsadres (dus niet postbus), mits die handelsnaam ook is ingeschreven bij de KvK.

 

De toevoeging BV mag inderdaad alleen maar bij de statutaire naam.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.