• 0

Wat is een redelijke WINST VERDELING ?

Ik heb DRINGEND ??? Advies nodig !!!!!

 

Beste Allen,

 

Ik ben van plan met een toekomstige partner een onderneming te starten in het Buitenland.

De inbreng en inzet van mij en de partner in de onderneming zijn als volgt:

 

A.   INBRENG

Om dit bedrijf op te starten hebben we beide een inbreng van middelen:

1.   Aan financiële middelen brengen wij beiden voor 50-50 % de opstart kosten in en nemen we wat dat betreft gelijke financiële risico’s.

2.   Ik neem een extra risico door op te breken en in dat land te gaan wonen met mijn vrouw en 2 kinderen (2jaar en 6maanden) om de opstart en operatie op gang te zetten. Daarbij neem ik ook in rekening dat ik een baan in Nederland opoffer binnen een familie bedrijf waar ik nu een salaris van ongeveer netto € 3700 opgeef.

 

 

B.   INZET

Om winst uit de onderneming te behalen zullen we beide een bepaalde inzet hebben maar zal de mijne veel meer zijn omdat ik volledig actief zal zijn in dat land en als eerste verantwoordelijke zal optreden. De andere persoon zal aan inzet max 10 uur per week vanuit Nederland inzetten en ik naar verwachting tussen 40 en 60 uur per week.

 

Mijn vraag is wat een redelijke WINSTVERDELING is???

 

Hoe kan ik de verhouding van inbreng tussen mij en partner het best bepalen om zodoende ook een redelijke winst verdelingsverhouding te bepalen?

 

Toekomstige partner kwam met optie dat ik een salaris van rond de € 3700 voor mezelf neem en daarna een 60-40 % verdeling tussen mij en hem.

Is dit een goede deal???

Geschatte jaar omzet komede 3 jaar gemiddeld € 250.000per jaar / winst € 170.000 per jaar

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Toekomstige partner kwam met optie dat ik een salaris van rond de € 3700 voor mezelf neem en daarna een 60-40 % verdeling tussen mij en hem.

Is dit een goede deal???

Geschatte jaar omzet komede 3 jaar gemiddeld € 250.000per jaar / winst € 170.000 per jaar

 

Dat lijkt mij zo op het eerste gezicht een goede verdeling: u krijgt beloond naar de geinvesteerde tijd en een relatief groter deel van de winst.

Link naar reactie
  • 0

Even rekenen.

 

3700 netto is ongeveer 6.000 bruto. Jij mag dus eerst (12,96*6.000) 78K onttrekken en de rest wordt verdeeld 60/40.

 

Op een winst van 170K vang jij dus:

 

(170-78) x 60% + 78 = 133K. Dus 78%.

 

Gezien jouw risico's en de verdeling van werktijd lijkt me dat redelijk. Zorg wel dat duidelijk is dat jouw salaris ad 3700 wel netto is!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Aanvulling op Joost's berekening:

 

- als je jaren uit NL weg bent verlies je meen ik ook over die jaren je recht op AOW. Niet een schokkend bedrag misschien, maar kijk het na op de site van ministerie SZW.

 

- calculeer ook het risico in dat als eea misgaat, en je terug in NL bent, misschien niet of niet snel een baan op hetzelfde salarisniveau terughebt. Ook dat risico moet gedeeld met je zakenpartner. En hoe zit het met het pensioen wat je nu vermoedelijk opbouwt?

 

- check bij de belastingdienst ook wat je rechten en plichten zijn als je voor langere tijd in het buitenland werkzaam bent.

 

Ongevraagd advies: kun je niet beter dat bedrijf alleen starten, en die partner inhuren voor 10u/week?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Aansluitend bij Fred: heb je je afgevraagd of je het niet alleen kunt? Wat is je verwachting omtrent het risico van de onderneming ? Schat je het risico hoog in waardoor je het liever deelt ? Is de inbreng van je partner cruciaal ? Voor de financiele inbreng zijn er vast alternatieve mogelijkheden.

Als je toch besluit om het met samen te doen lijkt mij het voorstel redelijk. Maak goede afspraken ook naar de toekomst toe.

 

 

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

[

quote]geplaatst door: JeroenR geplaatst op: 5 januari 2009, 21:03

Aansluitend bij Fred: heb je je afgevraagd of je het niet alleen kunt? Wat is je verwachting omtrent het risico van de onderneming ? Schat je het risico hoog in waardoor je het liever deelt ? Is de inbreng van je partner cruciaal ? Voor de financiele inbreng zijn er vast alternatieve mogelijkheden.

Als je toch besluit om het met samen te doen lijkt mij het voorstel redelijk. Maak goede afspraken ook naar de toekomst toe.

 

Ik kan het ook alleen doen maar kan de volledige inbreng op dit moment niet alleen ophoesten. In die zin is de inbreng van partner enigermate cruciaal.

De risico's in deze onderneming zijn laag.

Link naar reactie
  • 0
maar kan de volledige inbreng op dit moment niet alleen ophoesten

 

 

Zou je het dan niet als investering kunnen zien en hem voor 10u inhuren (met een kleine extra winstuitkering)? Maw: als ik die 50/100k die je nodig hebt in je bedrijf investeer, wat ben je bereid mij te geven? En wat zou je me extra geven als ik ook nog 10 uur met je ga werken?

 

Andere optie: bank?

 

Ten slotte: ik vind de deal zoals hij er nu ligt een beetje in je nadeel. Jij gaat significant meer risico lopen (wat als je jezelf nog /geen loon kunt betalen, etc.) en je verhuist met je hele familie. Mijns inziens zou de deal meer richting de 70/30 moeten gaan.

Link naar reactie
  • 0

 

Ten slotte: ik vind de deal zoals hij er nu ligt een beetje in je nadeel. Jij gaat significant meer risico lopen (wat als je jezelf nog /geen loon kunt betalen, etc.) en je verhuist met je hele familie. Mijns inziens zou de deal meer richting de 70/30 moeten gaan.

 

Zoals het er nu ligt gaat hij bij lagere opbrengsten nu over die 70% heen. Eerlijkheid krijgt immers eerst 3700 per maand, voordat de medevennoot uberhaupt iets krijgt. Zie ook het rekenvoorbeeld van Joost.

 

Het risico zit dus in het feit dat de winst ook minder dan 3700 per maand kan zijn. Uit een worstcase scenario zou moeten volgen wat het minimum inkomen zou zijn. Nu is dit niet altijd even makkelijk in te schatten, maar dat is zo niet te zeggen. Overigens zou je bij dit soort bedragen ook wel bij een bank terecht moeten kunnen, lijkt me. Is over de grens niet altijd even makkelijk, maar toch.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Klinkt wel een beetje vreemd... je gaat omzet maken van 250K en verwacht 170K winst.

Zoals Joost's berekening laat zien kost je zelf 80K. Heb je verder 0 kosten?

 

En wat is het doel van het bedrijf? Doe je dit voor de rest van je leven, of verkoop je over 5 jaar? Gaat je partner later wel fulltime werken? Zoniet dan lijkt het me niet fijn om een 40% aandeelhouder te hebben die maar 10u/wk werkt op een andere locatie...

30-70 lijkt me daarom een betere verdeling. Vooral omdat jij zoveel risico neemt.

 

Succes iig!

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.