• 0

bedrijf uitbreiden

Hallo,

 

 

16 jaar geleden heb ik een persoonlijke holding opgericht, met daaronder een bedrijfs holding(naam bedrijf holding), deze heeft op zijn beurt een dochterbedrijf(naam bedrijf nederland).

 

 

Dit bedrijf doet het zeer goed in nederland, en krijgt steeds meer orders uit belgie en duitsland.

 

Nu ben ik van plan deze orders onder te brengen in een aparte rechtsvorm.

 

Alleen twijfel ik over de vraag of ik een nederlandse bv daar voor moet oprichten(naam bedrijf duitsland bv) of een bedrijf in duitsland moet opricht?

 

 

Wat is wijsheid?

 

Alvast bedankt

 

met vriendelijke groet

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Deze materie is ontzettend breed. Je hebt hier de variabelen vestigingsplaats, locatie bestuurshandelingen, belastingrecht, deelnemingsvrijstelling, intercompany transacties, eventueel voorkoming dubbele belasting en de verdragen met beide landen spelen ook een rol.

 

Dus iedere keuze die je maakt voor een van de hiervoor genoemde onderwerpen kan een fiscaal gunstig/ongunstig effect hebben. Persoonlijk denk ik dat je hier beter een adviseur voor moet inhuren want dan kan je jouw voorkeuren bundelen met hun expertise om een gunstige structuur te vormen.

 

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Afhankelijk in de industrie waar je in zit.

 

Praat je over orders/producten die je eerst vanuit niet-Europese landen inkoopt waarna je deze doorstuurt naar Belgie/Duitsland, of zijn het diensten/producten die een Nederlandse oorsprong hebben?

 

Ik hoor het graag.

 

Mvrgr,

Pierre

The missing link between distributor- and freightforwarder.

Wij adviseren m.n. startende importeurs op gebied van transport- en logistiek op internationaal gebied.

Link naar reactie
  • 0

Op zich heb je vrije keuze wat dat betreft, ieder land kent wel een met de Nederlandse BV vergelijkbare rechtspersoon. In Duitsland is dat de GmbH. Vestigingsplaats is op zich niet eens zo interessant, je kunt een in Nederland gevestigde GmbH hebben, maar ook een in Duitsland gevestigde BV.

 

Bij de keuze zou ik mee in eerste instantie laten leiden door wat handig is voor de markt waarin je zit. Ik ken bijvoorbeeld Duitse ondernemers die buiten Duitsland perse met een locale vennootschap willen ondernemen en daarom in Nederland een BV hebben opgericht en in België een BVBA. Misschien willen je potentiële klanten alleen maar met een GmbH werken.

 

Pas daarna komt dan de vraag waar je op moet letten bij de betreffende rechtsvorm. Voor GmbH's zou ik niet weten hoe dit zit, daar is op dit forum ook weinig over.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.