• 0

loondienst naast eigen onderneming, BV beginnen? Partner ook DGA?

Ik begin binnenkort een eigen onderneming naast mijn baan in loondienst. Ik ga van 40 uur naar 24 uur in loondienst, daarnaast start ik het bedrijf (uren). Ik heb een aantal vragen daarover:

 

Ik verwacht in de onderneming meer dan 100.000 euro te verdienen, deels vanuit de eigen onderneming, deels vanuit een werkmaatschappij (bv) van een partner. Is het dan verstandig voor mij om een bv op te richten?

 

Mijn vrouw (we zijn getrouwd in gemeenschap van goederen) gaat een deel van de administratie doen. Ik kan de helft van de aandelen op haar naam zetten en haar ook bestuurder maken, zodat zij ook dga is (zij werkt daarnaast 20 uur in loondienst met een brutojaarsalaris van 33.000 euro). Is dat verstandig?

 

Zal de fiscus mij als ondernemer zien (in loondienst verdien ik ongeveer hetzelfde bedrag), ik zal wel meer dan de 1225 uren in de bv maken?

 

alvast bedankt!

 

 

titel aangepast, MOD

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

De fiscus zal de winsten van je holding en werkmaatschappij belasten via de vennootschapsbelasting en het dividend wat jij laat uitkeren aan jezelf of je vrouw in box 2 belasten. Je word aangemerkt als een natuurlijk persoon met een aanmerkelijk belang in een vennootschap.

 

Het geld wat jij uit loondienst ontvangt wordt belast in box 1 als inkomen uit loondienst.

 

Het kan verstandig zijn om een houdstermaatschappij BV op te richten zodat je uitgekeerde dividenden via de deelnemingsvrijstelling onder bepaalde voorwaarden kan oppotten in je BV. Wanneer je ieder jaar het uit laat keren moet je 25% box 2 belasting betalen. Dus je kan belastingheffing via de holding uitstellen.

 

Het 50-50 verdelen van aandelen is mijns inziens niet perse gunstig. Je bent dan ieder voor de helft eigenaar van de onderneming, wil je dit wel? Voor fiscale gevolgen zal het niet veel uitmaken want de uitgekeerde dividenden worden tegen 1 percentage belast namelijk 25% dus daar haal je geen voordeel.

 

Excuses voor het warrige antwoord maar jouw vragen zijn mij niet helemaal duidelijk. Kan je iets met dit antwoord?

 

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Jawel, het helpt, maar roept ook nieuwe vragen op.

 

In mijn ogen ga ik in dienst bij de bv, dus heb ik feitelijk twee loondienstverbanden. In principe is het dan verstandig om mijn inkomen zo laag mogelijk te houden omdat ik anders behalve dividendbelasting ook nog eens 52 procent IB moet betalen, of niet?

 

Ter toelichting nog even: Uiteindelijk wil ik de bv als een beheer bv gebruiken en mijn werkzaamheden via de werkmaatschappij van mijn partner laten lopen.

Link naar reactie
  • 0

Nee, de inkomens die je opgeeft in box 1 en box 2 verschillen en worden niet dubbel belast.

 

Heel beknopt voorbeeld;

 

Bedrijf draait een omzet van 200

Jij ontvangt uit dienstverband 100 loon.

 

Stel dat het belastbare winst bedrag 100 is en in de VPB tegen 25% is belast. Jouw bedrijf heeft dan een netto winst gedraaid van 75. Deze 75 kan zij aan jou uitkeren als dividend zijnde.

 

Gevolgen;

 

Box 1 belast 100 tegen een tarief wat oploopt naar 52% en netto hou jij zon 50K over.

 

Box 2 belast de dividenduitkering van 75 tegen nogmaals 25% en hou jij 56,25K netto over.

 

In totaal ontvang je 106,25K netto en de rest is opgegaan in VPB, IB en dividendbelasting.

 

Hoe laag jouw loon mag zijn is moeilijk te bepalen omdat het branche- en situatie gebonden is. Daar zijn ook adviseurs voor om het concreet uit te zoeken.

 

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Hi Hendrikus

 

Ik zie er zeker wel voordelen in om bij 100K winst en een partner met een BV een gezamenlijke dochter BV op te richten, waarin de aandeelhouders een holding voor jou en de bestaande BV van jouw zakenpartner zijn.

 

Zo kunnen jullie de winst uit de dochter BV via een managementfee uitkeren aan ieders holding BV en dat vervolgens per holding besteden aan zaken als salaris, pensioen, auto, etc. Daarnaast kun je in de toekomst de aandelen in de dochter BV belastingvrij overdragen (deelnemingsvrijstelling) als je wilt stoppen.

 

Let er wel op dat je niet zomaar een laag salaris kunt nemen uit de BV. Dat salaris moet minimaal 40K zijn, of indien meer, 70% van wat in de markt gebruikelijk is voor een vergelijkbare functie zonder DGA-schap.

 

(@Ryan, deze miste ik in jouw prima betoog) Maak je jouw vrouw ook DGA, dan heeft ook zij met deze regel van doen. Zou ik dus beslist afraden! Neem haar gewoon in loondienst zonder aandeelhouder te zijn, dan ben je redelijk vrij om haar een X salaris toe te kennen. Gezien haar inkomen van 33K, zou ik dat salaris niet hoger laten zijn dan 20K. Elke euro daarboven valt in de 52% IB.

 

Verder lijkt het mij raadzaam om een adviseur in te schakelen.

- 1.225 uur in de BV doet er niets toe. Dat is een criterium voor een eenmanszaak of vof;

- wellicht kun je jouw werk in loondienst ook via de BV gaan voeren.

- samengaan in BV vorm met een zakenpartner vereist fiscaal en juridisch advies.

 

Lees in dat verband ook mijn column:

 

https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/98

 

Groet en vraag gerust verder

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost, dank voor je antwoord.

Ik heb eigenlijk nog maar twee vragen:

1. als je jezelf loon uitbetaalt uit de bv, dan valt dat bij mij onder het 52%- tarief of valt dat dan in box 2 en het lagere tarief?

2. Heb je een tip voor een goede accountant c.q. fiscalist in Leiden en omgeving?

groet Hendrikus

Link naar reactie
  • 0

graag gedaan.

 

en

1. loon valt altijd in box 1 en wordt progressief belast (33,5% tm 52%). Het brutoloon is voor de BV aftrekbaar (20 tm 25% VPB).

Dividend (restant winst na 20 tm 25% VPB) valt in box 2 en is belast met 25%.

 

2. helaas niet. Is voor mij ook lastig om een concullega aan te bevelen, omdat ik vanuit mijn werk juist weinig met vakbroeders in aanraking kom. Ervaringen van cliënten van accountants zijn vaak veel nuttiger. Vraag dus om je heen aan ondernemers, maar ga niet op de eerste de beste "mijn adviseur is geweldig" af. Veel ondernemers hebben een adviseur die het slechter doet dan zij zelf beseffen omdat veel ondernemers niet of niet goed kunnen controleren of hetgeen de adviseur doet en nalaat wel klopt. Blijf kritisch.

 

Tips van mij uit een ander draadje:

 

De juiste adviseur vinden is erg moeilijk. Ik kan natuurlijk beweren dat ik de beste voor jou ben en dat ik alles doe wat jouw belang dient tegen een redelijk tarief. Daarmee is dat gewoon mijn woord en als ik er een zooitje van maak of ineens veel te veel factureer dan heb je nog niets.

 

Een goede adviseur vind je alleen door te zoeken en door te vragen aan andere ondernemers. Wat tips:

 

1. zoek bij voorkeur een adviseur waar ook de fiscale kennis aanwezig is (fiscalist of een accountant met de opleiding belastingaccountant in zijn zak);

2. Vermijd de grote kantoren. Je bent daar vaak een nummer en niemand die echt in jouw belang meedenkt omdat je niet erg interessant bent voor ze als cliënt. Daarnaast betaal je daar de hoofdprijs.

3. Vermijd ook te kleine kantoren als je twijfelt aan hun fiscale kennis. Een gebrek daaraan kan je onwetend op te veel belastingheffing komen te staan.

4. Zorg dat er een offerte komt waarin alle diensten opgenomen zijn tegen een vast tarief. Kijk goed of er nacalculatie toegepast wordt.

5. Vraag naar het opleidingsniveau van de medewerkers en zorg dat je weet dat die medewerkers periodiek geschoold worden (evt. intern) en dat ze proactief meedenken en niet louter cijfers inkloppen.

 

Bovenal moet het klikken met jouw adviseur. Voelt het niet goed: wegwezen!

 

Hopelijk helpt dit.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.