• 0

Handelen in afval, trend 2009

Hallo allen,

 

Wat vinden jullie van bovenstaande stelling?

Ik denk wel degelijk dat dit realistisch is. Je kunt vandaag de dag geld verdienen

aan de handel in "afval".

 

http://www.ad.nl/buitenland/2689905/Front_tegen_illegale_handel_in_afval.html

http://archief.fembusiness.nl/2001/03/24/nummer-12/Handel-in-afval.htm

http://www.indianfeelings.nl/uitvoer-afval-vanuit-nederland-gegroeid.html

 

Graag hoor ik jullie visie!

www.allsexstuff.nl -- de sexshop voor al uw seksuele wensen!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Erg genoeg dat er in gehandeld wordt. >;( Zie de Probo Koala affaire. Er zou dacht ik ook een convenant zijn dat Westerse bedrijven niet meer hun ouwe handel dumpen in Afrika e.d.

 

Na onderstaand commentaar -inderdaad passend- om de mijne deels te wijzigen cq weg te laten. Blijft staan, dat veel afvalstromen richting goedkope landen gaan uit kostenoverwegingen, en niet om er "iets edels" mee te doen... Maar kan dus veranderen...ten goede, klaarblijkelijk. Supervisie blijft noodzakelijk.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Handelen wil niet zeggen illegaal handelen. Ik vind je reactie nogal overtrokken.

Quote uit 1 van de links:

Econoom Pieter van Beukering promoveerde afgelopen vrijdag aan de Vrije Universiteit in Amsterdam op een proefschrift over de handel in afval. Opvallende conclusie: export van recyclebare materialen naar de derde wereld is goed voor de economie én het milieu in zowel het exporterende als het importerende land. Beukering pleit voor afschaffing van de huidige handelsbeperkingen. Westerse landen doen er volgens hem beter aan de recycling-industrie in ontwikkelingslanden met technologische hulp een steuntje in de rug te geven.

 

Afval zal er toch blijven zijn, ook al gaan we allerlei duurzame trajecten in. Maar inderdaad doe het dan wel goed. Laat deze discussie gaan over hoe goed en financieel aantrekkelijk te handelen met afval!

 

Ik zie grote afvalconcerns ontstaan, zoals bijv van Ganzewinkel. Voor kleine partijen, mkb etc zie ik weinig mogelijkheden.

Marvin, hoe zou jij handelen zien?

Link naar reactie
  • 0

Geweldig om hier te zien hoe er met afval wordt omgegaan.

 

Mensen op straat die je plastic waterflesje bijne je hand uit kijken en er direct uit de vuilnisbak vissen als je hem daarin gooit. Afval wat ik in mijn appartement weggooi wortd ook direct gesplitst. Alle flessen eruit (glas + plastic), kartonnen dozen, papier, stukken piepschuim en zo nog wat meer. Op het moment dat het hier de vluisniswagen ingaat is het volume al de helft of minder.

 

En in Nederland wordt het gewoon verbrand, wat nog een beetje energie oplevert...

Link naar reactie
  • 0

Ik woon en werk al een ruime tijd in China.

Er is in China geen statiegeld systeem. Ik zie nog dagelijks dat er o.a. plastic flesjes wordt verzameld en gerecycled hier. Het gaat hier niet om een officiele recyclesysteem. De flesjes worden verzameld door arme mensen die toch nog wat willen verdienen door afval op straat te verzamelen. Er zijn in de stad verschillende locaties waar deze mensen naartoe gaan om hun verzamelde flessen, dozen e.d. te verkopen. Op een of ander manier loont het dus wel om afval te verzamelen en te recyclen, dit vanwege de stijgende grondstofprijzen en hoge grondstoffen verbruik in China.

 

Naar mijn mening zal het zeker lonen om in Europa afval te verzamelen, en wellicht in China te laten sorteren en recyclen. Gezien de lege containers die telkens uit Europa terugkomen naar China en de grote vraag naar grondstoffen.

 

Link naar reactie
  • 0
Er zijn in de stad verschillende locaties waar deze mensen naartoe gaan om hun verzamelde flessen, dozen e.d. te verkopen. Op een of ander manier loont het dus wel om afval te verzamelen en te recyclen, dit vanwege de stijgende grondstofprijzen en hoge grondstoffen verbruik in China.

 

Naar mijn mening zal het zeker lonen om in Europa afval te verzamelen, en wellicht in China te laten sorteren en recyclen. Gezien de lege containers die telkens uit Europa terugkomen naar China en de grote vraag naar grondstoffen.

 

Juist Wesley, zo zie ik het dus ook. Een vriend van mij werkt in de containerhandel en vertelt ook over lege verzendingen. Er wordt veel vanuit China geimporteerd, maar niet veel naar geëxporteerd. Zij zijn daar heel erg bezig met alternatieve energie opwekking bijvoorbeeld. Het is een werelwijde hype.

Kijk naar dit voorbeeld:

http://www.ecovativedesign.com/products.html

 

Als je al ziet wat bedrijven per dag verbruiken. Dit wordt grotendeels verbrand en eigenlijk niet veel mee gedaan. Elders in de wereld kan hier heus iets mee gedaan worden.

Dat denk ik!

 

www.allsexstuff.nl -- de sexshop voor al uw seksuele wensen!

Link naar reactie
  • 0

Een belangrijk nadeel is dat de manier waarop veel afval in derde wereldlanden wordt gerecycled gebeurd op een slechte manier: Er worden vaak niet de juiste voorzorgsmaatregelen genomen om werknemers of milieu te beschermen tegen giftige stoffen en andere risico's. (Opsmelten van nikkel of loodhoudende metalen; scheepssloperijen zijn daar een goed voorbeeld van)

 

Een tijd terug was er een onderzoek naar het gehalte nikkel en lood in drinkwater uit de kraan. Deze metalen komen hierin onder andere terecht doordat deze metalen in een te hoge concentratie aanwezig waren in de kraan zelf. Vooral de in China geproduceerde kranen bleken een te hoge concentratie Ni en Pb te hebben; gerecycled metaal.

 

Wat dat betreft is er denk ik een grote markt in deze landen wat betreft advies en tecnologie om afval op een verantwoordelijke manier te verwerken of te recyclen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Eén van de rijkste self-made vrouwen ter wereld (Zhang Yin) is zo ver gekomen door oud papier uit Europa en Amerika naar China te verschepen en aldaar te recyclen. Vervolgens werd dit weer gebruikt om exportproducten van China in te verpakken en zo was de cirkel rond. Zie het artikel Blazing A Paper Trail In China; A Self-Made Billionaire Wrote Her Ticket On Recycled Cardboard in the New York Times (http://www.piers.com/newsroom/NYTimesBlazingAPaperTrailInChina16Jan07.pdf)

 

Dat neemt helaas niet weg dat de handel in afval vaak een vervelende nasmaak heeft, zoals de stad Guiyu demonstreert: het is het e-waste centrum van de wereld. Afgedankte elektronica wordt daar ontmanteld, waarbij niets verloren mag gaan. Zonder beschermende kleding worden giftige stoffen als tin en koper terug gewonnen. Als ik Bert van Dijk, correspondent bij het Financieel Dagblad mag citeren: "De gevolgen in het dorp zijn desastreus. De lokale rivier is volledig zwart van al het gedumpte restafval en kinderen hebben een veel groter risico kanker te krijgen." Zie http://blogs.fd.nl/shanghai/2008/11/guiyu-s-werelds.html

 

Nu zijn er natuurlijk talloze voorbeelden, zoals de scheepssloperijen in India waar mammoettankers stuk voor stuk met de hand worden gesloopt. Dus ik ben wel benieuwd naar faire methodes om in afval te handelen. Immers, het verwerken van (bedrijfs)afval is in het Westen vooral een kostenpost vanwege de strenge milieu-eisen. De enige manier om daar vervolgens geld mee te verdienen is door de milieurestricties niet zo nauw te nemen in een willekeurig derdewereldland. Of zie ik het nu verkeerd?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.