• 0

prive auto op de zaak zetten; hoe te werk gaan?

Met ingang van 1 januari jl. ben ik gestart met mijn onderneming en ik wil m'n prive auto (VW Touran) puur zakelijk gaan rijden (dus geen prive kilometers meer).

 

De uitgangssituatie is dat de auto op naam van mijn vrouw staat en prive is verzekerd. Ik verwacht 5000 zakelijke kilometers te gaan rijden.

 

Mijn vraag is: hoe te werk gaan met betrekking tot op naam zetten, verzekeren en administratie?

 

Alvast hartelijk dank voor de reacties.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi..

ik kwam toevallig hier terecht.. en wilde wel even reageren..

je moet inderdaad de auto op naam van de zaak zetten..

en dus ook de tenaamstelling bij de verzekering aan laten passen;

zodat het aftrekken van deze kosten mogelijk wordt.

 

Verder is het ook belangrijk dat je een kilometeradministratie bijhoudt. En bij de Belastingdienst een 'verklaring geen privé gebruik' indient, zodat je geen bijtelling hoeft af te dragen.

 

vergeet niet dat eventuele boetes die gemaakt worden door deze auto;

wel betaald mogen worden door de zaak;

maar vervolgens niet afgetrokken mogen worden.

 

succes..

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet op ik hier moet reageren, maar vooruit :-\:

Ik overweeg om mijn auto zakelijk in te brengen in mijn eenmanszaak. Zijn er vereisten om dit te doen, dus moet ik bijvoorbeeld voordoen aan het urencriterium of moet ik een bepaalde omzet/winst behalen, omdat mijn inziens de belastingdienst er niet in zal trappen wanneer de kosten van de auto (brandstof, MRB, verzekering) groter zijn dan de winst zonder autokosten, waardoor je elk jaar verlies zou draaien.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet op ik hier moet reageren, maar vooruit :-\:

Ik overweeg om mijn auto zakelijk in te brengen in mijn eenmanszaak. Zijn er vereisten om dit te doen, dus moet ik bijvoorbeeld voordoen aan het urencriterium of moet ik een bepaalde omzet/winst behalen, omdat mijn inziens de belastingdienst er niet in zal trappen wanneer de kosten van de auto (brandstof, MRB, verzekering) groter zijn dan de winst zonder autokosten, waardoor je elk jaar verlies zou draaien.

 

Hoi Ronald

 

De keuze tussen de auto zakelijk of privé houden, kun je alleen maken op het moment dat je de onderneming start of een nieuwe auto koopt. Is een van de 2 van toepassing bij jou? Lees dan vooral alle informatie over auto en de onderneming op HL via de zoekfunctie (zoek bijv. op auto zakelijk).

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.