• 0

Waarom wordt fleece statisch en is hier iets aan te doen?

Fleece is een geweldig materiaal; gemaakt van oude petflessen, draagt comfortabel (bij kleding) en houdt bijzonder goed warm (kleding/dekens). Toch vind ik het een groot nadeel dat het zo statisch wordt.

Wie kan me uitleggen hoe dit komt en wie denkt dat er een manier is om dit tegen te gaan?

Ik dacht zelf aan een soort dompelbad, maar kan niet bedenken wat daar dan in zou moeten zitten- misschien moet je in het fabricageproces iets veranderen, toevoegen of aanpassen om dat te bewerkstelligen. Of misschien is het onmogelijk.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 2

Nog niet zo lang geleden kreeg ik een soortgelijke vraag op een beurs. Niet over fleece maar over kunststof bloemen / planten. ;D Deze man betaalde een vermogen aan antistatisch spul.

 

Ik weet vanuit mijn achtergrond dat wasverzachter prima helpt maar dat bij droog weer de werking grotendeels verloren gaat.

 

Ben toen in de patentliteratuur gedoken en stuitte het volgende patent. http://www.freepatentsonline.com/4129505.html

Hier hoort het volgende zeer succesvolle product bij: http://www.mystaticguard.com/

 

Dan moet je het nog na gaan maken:

 

Kwam toen op de volgende (Kruitvat) receptuur (altijd voor eigen risico maken en gebruiken):

%            

3   Wasverzachter   

4   ammonia   

12   azijn   

81   demiwater   

         

In een goede plantenspuit en vernevelen (niet inademen). Vers maken en meteen gebruiken. Materialen kocht ik bij Kruitvat. Oplossing kost ongeveer 50 ct per liter. 8) De oplossing moet ongeveer pH 7 zijn. Op Ebay koop je voor een paar Euro een pH meter.

Werkt perfect volgens deze man en hij heeft al heel veel liters gemaakt en heel veel geld bespaard.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wow :-)

Ik zie mezelf nog niet zo snel een azijn-ammonia-oplossing op m'n fleece outdoorvestje vernevelen ;D maar voor andere toepassingen inderdaad zeer kostenbesparend en vernuftig!

 

 

Het gaat hier feitelijk om het vrij onschuldige zout ammoniumacetaat. Als je dat liever gebruikt kan je dat ook bij de drogist bestellen. Niemand zal zoutzuur en caustic soda op zijn eitje willen hebben maar we gebruiken vrijwel allemaal zonder enige schroom keukenzout. Terwijl dat gewoon hetzelfde is als je ze tenminste eerst laat reageren. Ik begrijp je terughoudendheid wel hoor. Je moet zeker oppassen met het maken van huismiddeltjes!

 

Waarom stel je de vraag? Gaat je haar overeind staan? Durft niemand je meer een hand te geven? Krijg je schokjes op je oor van de ipod?

 

Alternatief is een droogtrommeldoekje over je "fleece outdoorvestje" wrijven. Weet niet of daar ammoniumacetaat in zit maar in iedergeval wasverzachter.

 

Link naar reactie
  • 0

Het gaat hier feitelijk om het vrij onschuldige zout ammoniumacetaat.

 

Het lijkt me wel zaak zeker te zijn van de juiste verhouding (bijv door ph te stellen, ph-papiertjes werken prima), anders vrees ik dat omstanders minder bang zullen zijn voor een schokje dan voor de resulterende ammonia- of azijnlucht ;)

 

Link naar reactie
  • 0

pH papier? ;D Tik voor de lol maar in in Ebay naast pH meter. Een electronische pH meter is goedkoper en veel makelijker en nauwkeuriger.

 

Prijzen zijn tegenwoordig vaak niet meer in te schatten. Ik kocht gisteren een prima leesbrilletje bij de Action voor € 0,69. 8)

 

Ander voorbeeld deze week was een electrische straalkachel. Eers te eerste link kijken en prijs schatten.

 

http://www.tristar-europe.nl/new/pdf%5CKA-5009.pdf

 

http://www.obelink.nl/ws/assortiment_overzichtpagina3.asp?cat=5&id=32&arid=4265

 

Gisteren gebruikt om de dievries te ontdooien. Inhoud buiten gezet en straalkacheltje ervoor en in een wip klaar. ;)

 

Nu weer On Topic.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.