• 0

vof en hypotheekrenteaftrek

Hallo,

 

na enige tijd zoeken op google en hier op higherlevel, ben ik nog niet tot een bevredigend antwoord gekomen.

Ik heb een VOF wat inmiddels 4 jaar bestaat. Alle jaren stijgen onze winsten aanzienlijk.

 

Mijn compagnon heeft twee jaar terug een huis gekocht en hij betaald maandelijks zijn bruto hypotheek.

Sinds kort kijk ik om mij heen om een huis te kopen, echter kijk ik er tegen op om de hypotheek bruto te betalen,

wanneer ik in loondienst was geweest kon ik deze netto betalen.Het scheelt behoorlijk in de maandelijkse vaste hypotheeklasten.

 

Is er een mogelijkheid dat ik m'n hyptoheekrente wel maandelijks terug kan krijgen?

In een topic hier op forum las ik iets dat het mogelijk is dmv. middeling? Maar wat is dat?

Of via een maandelijkse VT ipv. eens per jaar?

 

Ben niet volledig thuis in de belasting-wereld, maar ik hoop toch dat jullie me wijzer kunnen maken over dit issue.

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste W Gojans,

 

Als je al vier jaar een vof hebt, dan ontvang je ook elk jaar een voorlopige aanslag IB. Deze kan verminderd worden door de hypotheekrenteaftrek. De voorlopige aanslag ziet immers op alle onderdelen van de IB aangifte, dus ook de eigen woning.

 

Na de koop van een huis kan je bezwaar maken tegen de voorlopige aanslag en vragen of ze het belastbaar inkomen in box 1 met de jaarrente (minus WOZ-bijtelling) willen verminderen.

 

Zo betaal je minder IB elke maand en heb je het belastingvoordeel op die wijze al op je rekening.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

oke ik geloof dat ik het begrijp maar de maandelijkse voorlopige aanslag betaal ik zakelijk en niet privé..Dus dan zou ik er privé weinig van vernemen zeg maar.

Ik zou het dus op kunnen lossen door het verschil weer bij mn maandelijkse 'loon' over te maken? Is dit wat je bedoeld?

Link naar reactie
  • 0

Als jij vanaf de zakelijke rekening van jouw vof de prive hypotheekrente betaalt dan is dat een prive opname. Maak hier dus niet de

fout om dit als zakelijke kosten te verantwoorden. Je dient het te zien als een voorschot op de uiteindelijke winstverdeling. Dus hoe meer je nu al opneemt des te minder er straks te verdelen valt.

 

Ik zou je adviseren om zakelijk en prive altijd goed te scheiden, te meer als je in een vof zit waar je met partners te maken hebt.

Als jouw medevennoot in een duurdere woning leeft of al langer een koopwoning heeft dan creert dit ongelijkheid, hij eigent zich meer cash flow toe dan jij en vraag is of dit in lijn is met de winstverdeling. Dit zal je uiteindelijk weer moeten verrekenen met elkaar.

Dit is extra rekenwerk en kan in het ergste geval zelfs tot conflicten leiden. Om dit te voorkomen kunnen jullie beter ieder prive de hypotheekrente betalen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.