• 0

jaarlijkse btw-aangifte: onttrekking voorraad voor privédoeleinden

Eenmaal per jaar doe ik mijn BTW-aangifte, en nu is het weer zover voor het jaar 2008. Alle cijfers staan op een rijtje, er is echter 1 punt waar ik nu niet uit kom:

 

Ik heb voor ongeveer 3000 euro ex btw spullen uit mijn voorraad onttrokken voor privédoeleinden. De btw daarvan (570 euro) vormt, zoals ik het nu heb ingevuld, onderdeel van de voorbelasting. Uiteraard moet ik de BTW voor het deel wat onttrokken is, gewoon dokken. De vraag is hoe dat moet gebeuren:

 

a. de 570 euro onder punt 1 d op de aangifte invullen?: Toelichting op formulier

1d. Privégebruik:

In de laatste aangifte van het jaar vult u deze vraag in. Hier moet u een aantal afrekeningen

opnemen over het afgelopen jaar. Hiermee corrigeert u de omzetbelasting die u hebt afgetrokken

voor diensten en leveringen die u geheel of gedeeltelijk privé gebruikt. Het kan bijvoorbeeld gaan

om het privégebruik van een auto van de zaak (12% van de autokostenfictie voor de

inkomstenbelasting), van gas, water en elektra en/of interne leveringen en diensten. Vermeld de

omzetbelasting die u verschuldigd bent over het privégebruik.

(indien ik elk kwartaal/maand aangifte zou doen, zou dit de methode zijn neem ik aan, maar aangezien ik slechts 1 aangifte in het jaar doe, twijdel ik dus)

 

b. gewoon de voorbelasting verlagen met het btw-bedrag voor het deel dat onttrokken is (570 euro eraf dus)?

 

c. het moet op een andere manier, die mij nog niet bekend is

 

 

alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Misschien dat mijn vraag hier ook wel bij kan:

 

Ik heb over het eerste jaar een BTW saldo van -960, maar wel voor 12.814 in het buitenland ex-BTW gekocht, waarover ik dus nog 2434 aan BTW moet afdragen. Dit maakt een saldo van +1474. Is hierop de KOR nog van toepassing, en zo ja, hoeveel bedraagt die dan?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien dat mijn vraag hier ook wel bij kan:

 

Ik heb over het eerste jaar een BTW saldo van -960, maar wel voor 12.814 in het buitenland ex-BTW gekocht, waarover ik dus nog 2434 aan BTW moet afdragen. Dit maakt een saldo van +1474. Is hierop de KOR nog van toepassing, en zo ja, hoeveel bedraagt die dan?

 

 

 

??? volgens mij draag je -mits op de juiste manier gekocht- over je inkopen in het buitenland geen btw af omdat je dit direct (zelfde aangifte) ook weer aftrekt van je voorbelasting....

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Oke, iets duidelijker misschien:

In buitenland gekocht op juiste manier, dus ex-BTW voor 12.814

 

Ontvangen aan BTW 2214 en Uitgegeven aan BTW 740 (in Nederland)

 

BTW aangifte

1a = 2214

4b = 2434

5a = 4648

5b = 3174

5c = 1474

5d = ????

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

De vraag luidt: ... is hierop de KOR nog van toepassing?

 

Als ik de BTW balans opmaak, noodzakelijk voor de bepaling van de KOR, dan kom ik op een negatief bedrag uit.

Ik heb dus meer ingekocht dan verkocht, voorraad opgebouwd, en dus recht op een BTW teruggaaf van 960 euro.

Echter, over de buitenlandse aankopen heb ik geen BTW betaald. Als ik hiervoor 19% reken, dan is dit 2434 euro.

 

Ik denk, dat de KOR niet van toepassing is, omdat het BTW saldo negatief is. De afdracht zal wel 1474 euro zijn...

Link naar reactie
  • 0

Ik mis nog steeds iets in de berekening:

 

voor verwerking van buitenlandse aankopen zou je 960 terug krijgen.

 

De buitenlandse aankopen leiden tot

1. af te dragen btw 2434

2. te vorderen btw 2434

 

Saldo: nog steeds 960 euro terug te krijgen.

 

Of heb je het 1 al wel meegenomen, en het ander nog niet?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Even voor het gemak met andere cijfers de situatie zoals ik hem begrijp uit dit verhaal..

 

In NL betaalde BTW: 200,-

In NL ontvangen BTW: 100,-

 

In buitenland (wel EU) gekochte producten ter waarde van 119,-

 

Bij je btw opgaaf vermeld je

dat je 100 euro hebt ontvangen aan btw,

dat je voor 119 euro hebt ingevoerd (=19 euro niet betaalde btw)

je voorbelasting is nu 219 euro, tegen 119 euro te betalen btw maakt een teruggaaf van 100 euro.

 

Hierbij doet KOR niet ter zake omdat er een teruggaaf is.

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

@tafkkad / Joost

Natuurlijk kan ik 2,5 x (1883 - af te dragen OB) uitrekenen, maar dan moet ik wel "af te dragen OB" kennen en als ik die uitreken kom ik op -960 dus dan zou ik een negatief getal moeten in vullen, vandaar de vraag.

 

@Karen

In jouw voorbeeld heb ik natuurlijk maar 100 euro betaald aan mijn buitenlandse leverancier, maar die 19 niet betaalde BTW moet ik natuurlijk wel bij mijn ontvangen BTW optellen om hem later weer af te trekken. Bij de berekening van de KOR mag ik hem wel meenemen alsof ik hem betaald had. Logisch natuurlijk, anders zou ik opeens geen kleine ondernemer zijn, terwijl als ik in NL mijn spullen zou kopen dat wel zou zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Jawel, in de btw opgave moet je eerst die 19 euro die je anders in NL had moeten betalen opgeven en vervolgens mag je die ook als voorbelasting aftrekken.

 

Sorry, maar dat klopt niet. Ik weet niet precies hoe je hier aan gekomen bent, maar buitenlanse BTW kun je alleen in het land van herkomst terug vorderen.

Bij intracommunautaire verwervingen betaal je niet de buitenlandse BTW, die is verlegd naar jou. Je geeft de BTW dus aan in Nederland en trekt die ook meteen weer als voorbelasting af. Er is geen sprake van buitenlandse BTW maar BTW op buitenlandse verwervingen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

@tafkkad / Joost

Natuurlijk kan ik 2,5 x (1883 - af te dragen OB) uitrekenen, maar dan moet ik wel "af te dragen OB" kennen en als ik die uitreken kom ik op -960 dus dan zou ik een negatief getal moeten in vullen, vandaar de vraag.

 

 

 

Als de af te dragen OB -/- 960 is, dan resteert er geen KOR meer. De KOR kan namelijk nooit tot een (verdere) teruggave leiden (zie ook elders op HL en site fiscus). Krijg je over jaar X BTW terug, dan dus geen KOR.

 

De KOR vind dus alleen toepassing als er een afdracht is die positief is en lager is dan 1.883.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Dat is het juiste antwoord, was ik inmiddels ook achter. In feite mag ik die 960 aftrekken van de 2434 die ik anders zou hebben moeten betalen - er resteert 1474 euro,

Hartelijk dank voor de moeite!

 

Met vriendelijke groet,

WAZ

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.