Jij als autoriteit in je vakgebied bent koning Eenoog in het land der blinden. Jij kent je materie als geen ander en daardoor kun je soms onbewust bekwaam zijn. Dat maakt het vooral in de beginfase wel eens moeilijk om te benoemen wat je eigenlijk kan. Truukjes kunnen we allemaal leren, in elk vakgebied. Maar jouw truukje, dat voor jou al zo eigen is, kan voor je klant volslagen nieuw en onbekend zijn. Ze zijn hulpeloos en hebben jou nodig om ze aan de hand mee te nemen jouw koninkrijk in.
Dit kan ook betekenen dat je te veel in vakjargon gaat praten. Dat lijkt heel cool en alsof je er veel verstand van hebt, maar begrijpt je klant je? Dit heeft ook met imago te maken. Je klant kijkt nl. op een totaal andere manier naar jouw dienst of product dan jij. Ben jij in staat om die brug te slaan? Om te zorgen dat de klant geen afstand blijft voelen tussen dat wat jij aanbiedt en hij nodig heeft? Persoonlijke zorg en je taal aanpassen naar het begripsniveau van de klant is onderdeel van je imago, om te zorgen dat je voldoende vertrouwen wekt waardoor je de deal binnenhaalt.
Wat we op de markt ook steeds meer tegenkomen is dat de klant zelf de touwtjes in handen wil houden en vaak meer kennis van zaken heeft dan we denken. Afstand blijven bewaren door heel interessant en geheimzinnig te doen heeft dus geen enkele zin meer.
Warme broodjes
Deze mindset vraagt je om je kennis te delen met je klant, deze wegwijs te maken zonder de angst dat hij jouw product zelf gaat uitvoeren. Een klant die bij je komt voor een nieuw logo weet steeds beter wie hij is, wat het moet worden en wat de uitstraling moet zijn. Dit belemmert misschien een deel van je creativiteit, maar het kan je ook meer werk opleveren. Exact uitvoeren wat er gevraagd wordt, maakt dat ze daarna voor meer terugkomen. Zelf aan de slag gaan en vasthouden aan het idee dat jij het wel beter weet, maakt dat je uren in iets steekt waarbij de klant later zegt; ‘dit wilde ik niet, ik ga naar iemand anders en ik betaal niet’. Je imago is daarmee volledig aan flarden. Of wellicht exact opgebouwd zoals jij ‘m wilde: je luistert niet naar je klant.
Als je naar de bakker gaat en je vraagt om een wit brood, dan denkt die ook niet; “oh maar die ziet er uit als iemand die liever een diepbruin meergranenbrood wil, dus die lever ik dan maar”. Kan best waar zijn, maar soms wil je vers wit brood om daar dik boter en hagelslag op te plakken. Wat moet je dan met een diepbruin meergranenbrood, dat smaakt helemaal niet.
Wees je dus bewust van je kwaliteiten en pas die op de juiste wijze toe bij je klant. En denk niet dat jij alles beter weet en dat het daarom anders moet, ook al ben je koning. Het maakt je pas echt koning als je klant met het gevoel wegloopt in jouw huid te zijn gekropen en met een waardevol product en nieuwe kennis de deur uitloopt, en dat imago doorgeeft aan iedereen die hij kent.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Rkanne
Rkanne
Jij als autoriteit in je vakgebied bent koning Eenoog in het land der blinden. Jij kent je materie als geen ander en daardoor kun je soms onbewust bekwaam zijn. Dat maakt het vooral in de beginfase wel eens moeilijk om te benoemen wat je eigenlijk kan. Truukjes kunnen we allemaal leren, in elk vakgebied. Maar jouw truukje, dat voor jou al zo eigen is, kan voor je klant volslagen nieuw en onbekend zijn. Ze zijn hulpeloos en hebben jou nodig om ze aan de hand mee te nemen jouw koninkrijk in.
Dit kan ook betekenen dat je te veel in vakjargon gaat praten. Dat lijkt heel cool en alsof je er veel verstand van hebt, maar begrijpt je klant je? Dit heeft ook met imago te maken. Je klant kijkt nl. op een totaal andere manier naar jouw dienst of product dan jij. Ben jij in staat om die brug te slaan? Om te zorgen dat de klant geen afstand blijft voelen tussen dat wat jij aanbiedt en hij nodig heeft? Persoonlijke zorg en je taal aanpassen naar het begripsniveau van de klant is onderdeel van je imago, om te zorgen dat je voldoende vertrouwen wekt waardoor je de deal binnenhaalt.
Wat we op de markt ook steeds meer tegenkomen is dat de klant zelf de touwtjes in handen wil houden en vaak meer kennis van zaken heeft dan we denken. Afstand blijven bewaren door heel interessant en geheimzinnig te doen heeft dus geen enkele zin meer.
Warme broodjes
Deze mindset vraagt je om je kennis te delen met je klant, deze wegwijs te maken zonder de angst dat hij jouw product zelf gaat uitvoeren. Een klant die bij je komt voor een nieuw logo weet steeds beter wie hij is, wat het moet worden en wat de uitstraling moet zijn. Dit belemmert misschien een deel van je creativiteit, maar het kan je ook meer werk opleveren. Exact uitvoeren wat er gevraagd wordt, maakt dat ze daarna voor meer terugkomen. Zelf aan de slag gaan en vasthouden aan het idee dat jij het wel beter weet, maakt dat je uren in iets steekt waarbij de klant later zegt; ‘dit wilde ik niet, ik ga naar iemand anders en ik betaal niet’. Je imago is daarmee volledig aan flarden. Of wellicht exact opgebouwd zoals jij ‘m wilde: je luistert niet naar je klant.
Als je naar de bakker gaat en je vraagt om een wit brood, dan denkt die ook niet; “oh maar die ziet er uit als iemand die liever een diepbruin meergranenbrood wil, dus die lever ik dan maar”. Kan best waar zijn, maar soms wil je vers wit brood om daar dik boter en hagelslag op te plakken. Wat moet je dan met een diepbruin meergranenbrood, dat smaakt helemaal niet.
Wees je dus bewust van je kwaliteiten en pas die op de juiste wijze toe bij je klant. En denk niet dat jij alles beter weet en dat het daarom anders moet, ook al ben je koning. Het maakt je pas echt koning als je klant met het gevoel wegloopt in jouw huid te zijn gekropen en met een waardevol product en nieuwe kennis de deur uitloopt, en dat imago doorgeeft aan iedereen die hij kent.
Groet,
Rebecca Kanne
Met zonnige groet,
Rebecca Kanne
Image Builder
www.Dare2be.eu
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/18726-onbewust-bekwaam-imago/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
1 antwoord op deze vraag