• 0

Onbewust bekwaam imago

Jij als autoriteit in je vakgebied bent koning Eenoog in het land der blinden. Jij kent je materie als geen ander en daardoor kun je soms onbewust bekwaam zijn. Dat maakt het vooral in de beginfase wel eens moeilijk om te benoemen wat je eigenlijk kan. Truukjes kunnen we allemaal leren, in elk vakgebied. Maar jouw truukje, dat voor jou al zo eigen is, kan voor je klant volslagen nieuw en onbekend zijn. Ze zijn hulpeloos en hebben jou nodig om ze aan de hand mee te nemen jouw koninkrijk in.

 

Dit kan ook betekenen dat je te veel in vakjargon gaat praten. Dat lijkt heel cool en alsof je er veel verstand van hebt, maar begrijpt je klant je? Dit heeft ook met imago te maken. Je klant kijkt nl. op een totaal andere manier naar jouw dienst of product dan jij. Ben jij in staat om die brug te slaan? Om te zorgen dat de klant geen afstand blijft voelen tussen dat wat jij aanbiedt en hij nodig heeft? Persoonlijke zorg en je taal aanpassen naar het begripsniveau van de klant is onderdeel van je imago, om te zorgen dat je voldoende vertrouwen wekt waardoor je de deal binnenhaalt.

 

Wat we op de markt ook steeds meer tegenkomen is dat de klant zelf de touwtjes in handen wil houden en vaak meer kennis van zaken heeft dan we denken. Afstand blijven bewaren door heel interessant en geheimzinnig te doen heeft dus geen enkele zin meer.

 

Warme broodjes

Deze mindset vraagt je om je kennis te delen met je klant, deze wegwijs te maken zonder de angst dat hij jouw product zelf gaat uitvoeren. Een klant die bij je komt voor een nieuw logo weet steeds beter wie hij is, wat het moet worden en wat de uitstraling moet zijn. Dit belemmert misschien een deel van je creativiteit, maar het kan je ook meer werk opleveren. Exact uitvoeren wat er gevraagd wordt, maakt dat ze daarna voor meer terugkomen. Zelf aan de slag gaan en vasthouden aan het idee dat jij het wel beter weet, maakt dat je uren in iets steekt waarbij de klant later zegt; ‘dit wilde ik niet, ik ga naar iemand anders en ik betaal niet’. Je imago is daarmee volledig aan flarden. Of wellicht exact opgebouwd zoals jij ‘m wilde: je luistert niet naar je klant.

 

Als je naar de bakker gaat en je vraagt om een wit brood, dan denkt die ook niet; “oh maar die ziet er uit als iemand die liever een diepbruin meergranenbrood wil, dus die lever ik dan maar”. Kan best waar zijn, maar soms wil je vers wit brood om daar dik boter en hagelslag op te plakken. Wat moet je dan met een diepbruin meergranenbrood, dat smaakt helemaal niet.

 

Wees je dus bewust van je kwaliteiten en pas die op de juiste wijze toe bij je klant. En denk niet dat jij alles beter weet en dat het daarom anders moet, ook al ben je koning. Het maakt je pas echt koning als je klant met het gevoel wegloopt in jouw huid te zijn gekropen en met een waardevol product en nieuwe kennis de deur uitloopt, en dat imago doorgeeft aan iedereen die hij kent.

 

Groet,

Rebecca Kanne

 

Met zonnige groet,

 

Rebecca Kanne

Image Builder

www.Dare2be.eu

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Ik begrijp de bedoeling van deze column, maar ben het niet eens met het advies dat gegeven wordt. "Toevallig" gebruik je een voorbeeld waarmee ik veel ervaring heb als logo-ontwerper. Het gaat bovendien mank op het idee dat je, als je opdrachtgever het niet met je uitvoering eens is, je naar je geld kan fluiten want daarover maak je vantevoren (als het goed is) duidelijke afspraken en is een zogenaamde 'kill fee' heel normaal; een bedrag dat je krijgt als, om wat voor reden dan ook, de opdracht wordt afgeblazen. Iemand kan zich op basis van je portfolio een idee vormen van de te verwachten kwaliteit, dus als je iemand aan het werk zet, tijd in beslag neemt en begrijpt dat je met een creatief proces moeilijk garanties kan bedingen, mag je daarvoor ook mede de verantwoordelijkheid dragen en iemands tijd en creatieve energie vergoeden als het niet blijkt te werken in de praktijk.

 

Een ondernemer die naar je toekomt om een logo te laten ontwerpen kan iets niét dat jij wél kan- anders zou hij het ook wel zelf doen. Het altijd gladde ijs van dit vak (en dat geldt voor meer 'uitvoerende ontwerp-beroepen') is dat mensen altijd een mening over iets kunnen hebben, maar vaak het inzicht missen dat nodig is om een degelijke mening te vormen over een ontwerp. Daarin heb je als vormgever de verantwoordelijkheid je opdrachtgever hierin te helpen, te horen wat hij probeert te zeggen en vanuit je expertise je ontwerpkeuzes uitleggen terwijl je de kwaliteit van het resultaat bewaakt dat bovendien in lijn is met het soort werk dat je wil afleveren, bij het merk past dat je als ontwerper hebt of wilt hebben.

 

Ik heb al honderden logo's ontworpen dus ik neem ontwerpbeslissingen in een fractie van een seconde omdat ik weet dat iets niet werkt; een opdrachtgever komt vaak (vanuit gebrek aan ervaring en onvermogen het resultaat voor zich te zien, danwel te begrijpen wat het netto effect is van een ontwerpkeuze) met ideëen die voor jou allang een gepasseerd station zijn. Geduld en uitleggen waarom iets niet werkt (en soms zelfs laten zien hoe iets dat *niet* werkt uitpakt door een voorbeeld te maken) is dan je taak als ontwerper.

Dat is iets heel anders dan heel dienstbaar doen wat diegene wil, want het resultaat daarvan zal zo goed zijn als de logo-ontwerpvaardigheden van de opdrachtgever en dat was nou juist het punt. Nog los van het resultaat; hoe voelt het als je als ontwerper (of expert in welk gebied dan ook - ook weer los van 'the fallacy of expertise') als een soort "(grafisch) notulist" wordt ingezet? De meeste mensen zijn ontwerper geworden omdat ze creatief zijn. Precies doen wat een opdrachtgever verzint staat daar haaks op.

 

Door mijn ervaring als adviseur (waarbij je op een ander niveau wordt ingeschakeld vaak) weet ik dat je als ontwerper ook gebaat bent bij vaardigheden als adviseur; je moet weerstanden weten te managen, soms op je strepen gaan staan, soms meewerkend en inschikkelijk zijn. Je moet zelfbewust zijn over je vakgebied, want voor je het weet zit je iets te doen waar je niet achter staat. Je imago (personal brand) heeft daarin ook veel te maken met je houding en ambities op lange termijn. Ik vind het ontzettend leuk om in opdracht creatief te zijn (ik zat ooit op de kunstacademie, richting 'vrije kunst', en dit was me veel te obscuur ;-) maar heb er wel van geleerd als een kunstenaar te denken over mijn ontwerpen, niet in 'uurtjes' te denken maar in resultaat, reputatie en waardecreatie), om een doel te hebben waar je naartoe werkt en denk dat een deel frustratie daar bijhoort ('creatieve wrijving'), aan beide kanten van de opdracht. Daarnaast ligt een hoop aan het soort interactie dat je hebt met diegene, ik heb daarin hele "bijzondere" dingen meegemaakt waarvan ik veel geleerd heb.

Daarnaast weet ik ook dat er bij mezelf weerstand kan zitten terwijl iemand een echt goede suggestie doet en dan is het de kunst het te integreren in je ontwerpproces op een manier die het resultaat recht doet. Het als een groepsproces beschouwen in plaats van een solistische oefening kan het veel goeds doen! Jezelf als instrument beschouwen, terwijl je de verantwoordelijkheid neemt een zo goed mogelijke output te leveren is magisch. Leren wat voor soorten opdrachtgevers er zijn en hoe je daar zelf het beste mee om kan gaan ook. Altijd dezelfde houding aannemen werkt vaak niet.

 

Ik ben met je eens dat je elitair opstellen of teveel jargon gebruiken afschrikt- hoewel ik met allerlei aanpakken heb geëxperimenteerd en ook daar is een markt voor ;-)

Je duiding waarin je stelt dat Eenoog koning is in het land der blinden impliceert dat aan beide partijen iets mankeert en dat je met een beetje voorsprong op een ander al heel wat voorstelt. Als je het daarop moet 'winnen' sta je inderdaad erg zwak. Als je gewoon een kei bent in je vakgebied, of je nou heel inschikkelijk bent of eigenwijs en lastig om mee te werken, dan kom je er wel en kan je er nog een heel fatsoenlijke boterham mee verdienen ook.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.