Wij hebben twee jaar geleden ons kantoorpand gekocht en ter financiering een bedrijfshypotheek met variabele rente afgesloten.
Nu heb ik laatst naar variabele rentetarief gekeken die elke maand opnieuw wordt vastgesteld en wij betaalden de laatste maand 6,7% De uitstaande hypotheeksom bedraagt inmiddels door tussentijdse aflossingen minder dan 75% van de executiewaarde van het pand. Verder heb ik de Euribor in december in een vrije val zien geraken. Dus ik dacht:
Tijd om contact op te nemen met onze huisbankier de Rabobank om informatie in te winnen en eventueel te onderhandelen.
Na 4x bellen en 2 mails blijkt onze account manager telkens onbereikbaar (acquisitie gaat tenslotte voor!). Dus heb meerdere keren berichten achtergelaten voor hem. Een week later word ik ineens teruggebeld en de account manager begint direct allerlei rentetarieven door de telefoon op me af te vuren voor 10 jaar vast, 5 jaar vast, 3 jaar vast etc etc etc.....zonder in te informeren naar wat ik nu werkelijk wil ! Ik slik mijn frustratie even door en begin vervolgens mijn vragen te stellen:
Q: Weet u waarom ons variabele tarief zoveel hoger ligt dan het niveau van de Euribor?
A: Nee meneer dat weet ik niet.
Q: Is onze rente uberhaupt gelinkt aan de Euribor?
A: Ehh....ja en nee, het is een mix van diverse rentes, ja, weet u, het is eigenlijk een soort black box voor ons. Het systeem berekent dit voor ons.
Q. Maar die rente wordt toch ergens op gebaseerd? Dat is normaliter of de Euribor of de Libor en dan komen daar vervolgens
toeslagen overheen, toch?
A: Ja inderdaad, divere toeslagen voor risico en natuurlijk een commerciele toeslag.
Q. Ok, wat is dan de hoogte van die risicotoeslag? Want als ik naar de euribor in december kijk, dan zie ik een enorme daling terwijl ons rentetarief is gestegen?
A: De hoogte van de toeslagen hmmm....ja dat wisselt, dat weet ik niet.
Q: Wisselt dat? Hoezo dan? Is dit geen vaste opslag?
A: Nou meneer ik kan zien hoeveel die bedroeg toen u de hypotheek afsloot en u betaalde toen al een lager tarief dan toen gebruikelijk was. Mijn voorganger zal daar tijdens de onderhandelingen met u wel afspraken over gemaakt hebben.
Q. Ja maar we zijn nu twee jaar verder. De huidige omstandigheden zijn anders. Wij hebben in de afgelopen twee jaar veel afgelost waardoor de leensom nu op circa 75% van de executiewaarde zit. Ik wil het met u dus hebben over de risico-opslag in ons rentetarief en ik wil weten hoe het basistarief tot stand komt.
A. Ja daar ga ik niet over. Die tarieven en opslagen worden door een andere afdeling vastgesteld.
Q. Wie moet ik dan spreken?
A. Een van onze financieringsspecialisten.
Q. Kunt u mijn vragen bij een van hun neerleggen dan en mij laten terugbellen. Ik zou wat meer transparantie wel erg op prijs stellen.
Sowieso over de vaststelling van het basistarief maar ook over de hoogte van de risico-opslag.
A. Ja dat kan ik doen, u wordt teruggebeld...
Dat was dus twee weken geleden. Ben niet meer gebeld.
Hoe nu verder? Ik ben geneigd de financiering over te sluiten naar of een ander Rabo filiaal of een andere bank. Dit soort
dienstverlening vind ik ver onder niveau. Heeft iemand suggesties ?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Alex
Alex
Wij hebben twee jaar geleden ons kantoorpand gekocht en ter financiering een bedrijfshypotheek met variabele rente afgesloten.
Nu heb ik laatst naar variabele rentetarief gekeken die elke maand opnieuw wordt vastgesteld en wij betaalden de laatste maand 6,7% De uitstaande hypotheeksom bedraagt inmiddels door tussentijdse aflossingen minder dan 75% van de executiewaarde van het pand. Verder heb ik de Euribor in december in een vrije val zien geraken. Dus ik dacht:
Tijd om contact op te nemen met onze huisbankier de Rabobank om informatie in te winnen en eventueel te onderhandelen.
Na 4x bellen en 2 mails blijkt onze account manager telkens onbereikbaar (acquisitie gaat tenslotte voor!). Dus heb meerdere keren berichten achtergelaten voor hem. Een week later word ik ineens teruggebeld en de account manager begint direct allerlei rentetarieven door de telefoon op me af te vuren voor 10 jaar vast, 5 jaar vast, 3 jaar vast etc etc etc.....zonder in te informeren naar wat ik nu werkelijk wil ! Ik slik mijn frustratie even door en begin vervolgens mijn vragen te stellen:
Q: Weet u waarom ons variabele tarief zoveel hoger ligt dan het niveau van de Euribor?
A: Nee meneer dat weet ik niet.
Q: Is onze rente uberhaupt gelinkt aan de Euribor?
A: Ehh....ja en nee, het is een mix van diverse rentes, ja, weet u, het is eigenlijk een soort black box voor ons. Het systeem berekent dit voor ons.
Q. Maar die rente wordt toch ergens op gebaseerd? Dat is normaliter of de Euribor of de Libor en dan komen daar vervolgens
toeslagen overheen, toch?
A: Ja inderdaad, divere toeslagen voor risico en natuurlijk een commerciele toeslag.
Q. Ok, wat is dan de hoogte van die risicotoeslag? Want als ik naar de euribor in december kijk, dan zie ik een enorme daling terwijl ons rentetarief is gestegen?
A: De hoogte van de toeslagen hmmm....ja dat wisselt, dat weet ik niet.
Q: Wisselt dat? Hoezo dan? Is dit geen vaste opslag?
A: Nou meneer ik kan zien hoeveel die bedroeg toen u de hypotheek afsloot en u betaalde toen al een lager tarief dan toen gebruikelijk was. Mijn voorganger zal daar tijdens de onderhandelingen met u wel afspraken over gemaakt hebben.
Q. Ja maar we zijn nu twee jaar verder. De huidige omstandigheden zijn anders. Wij hebben in de afgelopen twee jaar veel afgelost waardoor de leensom nu op circa 75% van de executiewaarde zit. Ik wil het met u dus hebben over de risico-opslag in ons rentetarief en ik wil weten hoe het basistarief tot stand komt.
A. Ja daar ga ik niet over. Die tarieven en opslagen worden door een andere afdeling vastgesteld.
Q. Wie moet ik dan spreken?
A. Een van onze financieringsspecialisten.
Q. Kunt u mijn vragen bij een van hun neerleggen dan en mij laten terugbellen. Ik zou wat meer transparantie wel erg op prijs stellen.
Sowieso over de vaststelling van het basistarief maar ook over de hoogte van de risico-opslag.
A. Ja dat kan ik doen, u wordt teruggebeld...
Dat was dus twee weken geleden. Ben niet meer gebeld.
Hoe nu verder? Ik ben geneigd de financiering over te sluiten naar of een ander Rabo filiaal of een andere bank. Dit soort
dienstverlening vind ik ver onder niveau. Heeft iemand suggesties ?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/18727-bedrijfshypotheek-herfinancieren/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag