• 0

Wat mag er absoluut niet ontbreken op het ideale kantoor?

Ons kantoor moet een plek zijn waar iedereen geconcentreerd kan werken, kan samenwerken, klanten en partners kan ontvangen, maar ook een plek waar men plezier moet kunnen hebben (we werken veel uren, dus ik wil graag dat dat in een leuke omgeving gebeurt) en simpelweg zich thuisvoelt. Het moet qua inrichting een zakelijke, maar creatieve en aantrekkelijke sfeer hebben. Dat zal bij jullie niet anders zijn gok ik.

 

Uiteraard hebben we zelf al veel bedacht qua inrichting, voorzieningen enzo, maar ik ben ook wel benieuwd wat jullie hebben gedaan om je kantoor tot dé werkplek te maken. Wat mag er dus niet ontbreken op het ideale kantoor? En wat zijn eventueel ideeën van andere kantoren of werkplekken die je graag zelf had willen hebben?

 

Kortom, ik ben op zoek naar inspiratie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Je hebt ongetwijfeld veel beeldschermwerkers in dienst. Om te voorkomen dat iedereen straks last heeft van zere vingers, polsen etc. zou ik in ieder geval erg goed letten op ergonomie. Sommige ' mooie inrichters' vergeten dat nog wel eens.

 

Wellicht is het volgende wel een cliche maar in ieder geval bevalt het ons er goed:

Het is voor de doorbloeding en voor de sfeer natuurlijk altijd goed als er een mooi spel voor de pauzes aanwezig is. Of dat nou tafelvoetbal, een basketbal net, een WII sport of iets dergelijks dat is eigenlijk van minder belang. Verantwoordelijke medewerkers gebruiken dergelijke spelletjes natuurlijk met mate ;-))

Link naar reactie
  • 0

Wat ik persoonlijk erg prettig vind als ik 's morgens op kantoor kom, is dat ik weet dat ik een goed versgemalen bakkie koffie kan krijgen. Dus niet van dat slappe filtermaling spul maar echte koffie, uit een espresso apparaat. Zo een apparaat is volgens mij altijd een goede investering voor op kantoor, zowel voor personeel als voor klanten die op bezoek komen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ons kantoor moet een plek zijn waar iedereen geconcentreerd kan werken, kan samenwerken, klanten en partners kan ontvangen, maar ook een plek waar men plezier moet kunnen hebben .....

 

 

Dit is een behoorlijke uitdaging, want als dit allemaal in 1 ruimte gebeurd, dan vind ik het niet ideaal, maar het heeft ook zo zijn voordelen. Tot nu toe heb ik eigenlijk altijd gewerkt in dit soort multifuctionele ruimtes. Maar het liefst dus zoveel mogelijk ruimtes met aparte functies.

 

Maar de eerste vereiste is toch voor mij een koffie of thee apparaat, liefst zo opgesteld dat het (eventueel op gezette tijden) een sociale plek wordt.

 

 

Ikzelf zou graag een kantoor willen hebben met een grote whiteboard, voldoende planken, muziek en een mooie grote ramenpartij met een redelijk leeg/stil uitzicht. Ben toch wel jaloers als ik dit tegenkom.

 

 

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Dit is een behoorlijke uitdaging, want als dit allemaal in 1 ruimte gebeurd, dan vind ik het niet ideaal, maar het heeft ook zo zijn voordelen. Tot nu toe heb ik eigenlijk altijd gewerkt in dit soort multifuctionele ruimtes. Maar het liefst dus zoveel mogelijk ruimtes met aparte functies.

 

We hebben verschillende ruimtes: één grote werkruimte voor iedereen die bij elkaar wil/kan zitten, drie kleine werkkamers voor één of twee mensen, en een losse vergaderruimte (daarnaast een badkamer, opbergruimten en een dakterras). Dus verschillende (soorten) ruimtes voor verschillende soorten mensen en functies is geen probleem, daar hebben we heel bewust naar gezocht.

Link naar reactie
  • 0

ABS, 4-wielaandrijving, climate control, setje winterbanden, navigatie, goede radio, handsfree setje, lederen bekleding, automatische versnellingsbak....

 

Mijn auto is mijn kantoor ;)

En volgens m'n vrouw is die auto mijn vriendin :P

 

En het kantoor zelf? Een vertimmerde zolderkamer (met ruwe spaanplaat als wanddeco) en een electrisch kacheltje dat aangeslingerd wordt als het echt koud wordt.

Kortom: back to basic dus, ik zit er alleen en dat zal zeker wel wat uitmaken.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het afgekeken van xs4all maar toen wij gingen verhuizen naar een groter pand kreeg iedereen een bureau en een goede stoel en ze mochten voor 200 euro p.p hun omgeving aankleden, opleuken etc. Dus sommige gooiden hun geld op een hoop en maakte een fijne zithoek in hun ruimte een ander kocht een groot whiteboard en allemaal 'handige' frutsels voor op zijn bureau. Zo had iederee in ieder geval echt een eigen plek, en aangezien alle bureaus hetzelfde zijn kunnen hun spullen steeds meegenomen worden naar een andere plek en/of kamer.

 

We wisselen veel van plek en ruimte dat steeds anderen bij elkaar zitten. Zo krijg je geen groepjes en 'wij vinden' verhalen. Dat vind ik als werkgever sowieso erg fijn.

 

Ik heb een pooltafel, een airhockytafel en tafeltennistafel. Ooit veel gebruikt (airhockey en pooltafel zijn aan vervanging/ opknapbeur toe). Tegenwoordig gaat iedereen voor ontspanning gewoon even bij elkaar hangen of online een spelletje spelen, wisseld per half jaar eens.

 

De koffie is altijd te halen in de kamer waar de meeste mensen werken, of in een kamer waarbij je langs de meeste mensen loopt.

 

Ik heb een vrijwel geluidsdichte kamer met hele fijne zit/chillbanken met grote LCD schermen aangesloten op een PC, Hier kun je brainstormen als je er even echt niet uitkomt, dat werkt namelijk niet als iedereen achter zijn computer blijft zitten. Maar ook om te vergaderen / presenteren goed te gebruiken.

 

Misschien handiger, plaatjes: http://www.imgme.nl/album/9/

 

Omdat we nogal wat schuiven zijn sommige kamers nu anders. De loungebanken staan dus in de kamer met de 2 TV's, die stonden er toen nog niet.

 

Ik heb niet veel personeel maar ze voelen zich er enorm thuis, altijd genoeg plekken om te vergaderen (3 plekken). En we kunnen eigenlijk alle kanten op.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ik persoonlijk erg prettig vind als ik 's morgens op kantoor kom, is dat ik weet dat ik een goed versgemalen bakkie koffie kan krijgen. Dus niet van dat slappe filtermaling spul maar echte koffie, uit een espresso apparaat. Zo een apparaat is volgens mij altijd een goede investering voor op kantoor, zowel voor personeel als voor klanten die op bezoek komen.

 

 

Uit ervaring weet ik dat dit een erg fijn pruttelpotje is. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. Mar als je het echt goed wilt aanpakken kun je niet om een Vibiemme heen.

 

Geef je personeel zo veel mogelijk inspraak. Ik vind het idee van Joost echt top. Een persoonlijk budget om je eigen stempel te drukken op je werkplek.... geniaal.

Link naar reactie
  • 0

Heel basaal, maar gewoon een koelkast, een grote eetkamertafel en een paar goede stoelen.

 

Kom op veel kantoren, en een aantal kom ik bewust rond de middag omdat ik weet dat ze dan toch middagpauze hebben.

Broodjes op tafel, beleg op voorraad en uitermate gezellig en ontspannen je middageten genieten.

Spelletje en de krant erbij en na een halfuurtje weer aan de gang.

 

Klanten of leveranciers (zoals ik) die binnenkomen schuiven gewoon even aan. Werkt prima.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ongeveer 7 maanden kantoor gehouden in Polen, en heb daarbij enkele dingen kunnen toepassen van de onderstaande lijst voor een ideaal kantoor:

 

[*] Grote en brede bureau's plus lekkere stoelen. In veel gevallen, zoals bij programmeurs, zit je het gros van de tijd op die stoel en aan die bureau - better make it good.

 

[*]Grote beeldschermen, en misschien wel twee. Je kijkt er de hele dag naar, dus hetzelfde argument geldt.

 

[*] Als het kan, een beetje branding in je kantoor om je ermee te identificeren, maar gooi niet iedereen dood ermee. Dit kan ook een beetje met design. Ik neem bijvoorbeeld zwarte bureau's omdat het meer past bij ons palette(in combinatie met andere kleuren) dan van die flauw licht bruine bureau's of metalen dingen. Dit is vooral leuk als je bedrijf ook leuk en wat creatief is, en dat is geloof ik zo naar ik begrijp.

 

[*] Een tijdslijn met doelen. Geweldig als dit op een groot scherm of een paar schermen kan, maar dat geld heb je niet zomaar dus dan kan je gewoon papier van een grote flipchart gebruiken. Alles wat gepland wordt komt globaal op deze tijdslijn zodat iedereen weet waar het bedrijf naartoe werkt, en als het bereikt is het gevoel van voldoening ook heel concreet is. Het is dan nooit zo dat ook maar 1 iemand het gevoel heeft dat ie niet weer waarvoor ie het doet(globaal) of waar het bedrijf nou mee bezig is.

 

[*] Dit is persoonlijk, maar ik wil zoveel mogelijk naar een kantoor toe werken dat zo apart mogelijk is. Als je niet meer geprikkeld wordt in je omgeving, dan kan het je tegen gaan zitten al is het werk leuk. Wees niet bang voor kleuren en andere toevoegingen.

 

[*] Ik paste het eerder genoemde systeem voor eigen budget ook toe, maar ook voor de ontspanningsruimte. De een wil een dartbord, de ander een bokszak..weer een ander een Nintendo Wii. Laat werknemers dat zelf bepalen. Nou had ik toevallig bepaalde dingen thuis dus kostte me dat niks. Dit kan je per maand doen, of iedereen 1 iets in het begin. Hangt af van je budget.

 

[*] Planten. Ja, flauw he? Ik merk echter dat sommige kantoren er geen hebben, en een beetje natuur is toch prettig, je voelt je er net iets meer mens door.

 

[*] Een radio. Misschien zijn sommigen hier tegen, het is ook maar net wat je visie hierop is.

 

Tot slot zou ik bij "cadeau's" voor werknemers wel kijken naar verbinding met de prestatie. Het moet niet opeens een prestatiebeloning worden en een strijd, maar ergens moet je er ook voor waken dat het geen speeltuin wordt. Het beste is natuurlijk mensen hebben dit volwassen genoeg zijn om met dit soort "privileges" kunnen omgaan en er geen misbruik van maken. Als je dat niet hebt, dan kunnen dit soort goed bedoelde acties alleen maar uitmonden in meer meer van werknemers terwijl ze maar matig presteren.

Link naar reactie
  • 0

[*] Grote en brede bureau's plus lekkere stoelen. In veel gevallen, zoals bij programmeurs, zit je het gros van de tijd op die stoel en aan die bureau - better make it good.

 

En laat gewoon een zwikkie stoelen als monster komen en een weekje testen. Iedere medewerker wil wat anders en vind iets anders lekker zitten. Ga je zelf bepalen dan heb je, vooral bij een zittend beroep, kans dat er klachten komen.

 

De meeste stoelenleveranciers willen wel een paar proefstoelen neerzetten.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Doe mij maar een gewoon ouderwets koffiezetapparaat, koffie moet; zwart, sterk en heet zijn.

 

Een jaar of 10 geleden heb ik tussen 2 ondernemingen door nog een 1 1/2 jaar gwerkt als hypotheekadviseur op een groot makelaarskantoor waar we allemaal samen aten om 12.00 uur op kosten van het bedrijf.

Dit beviel mij zo goed dat ik deze regel later steeds heb toegepast in me winkels.

 

Dus een grote vergader c.q. eettafel graag

Link naar reactie
  • 0

Een grote toeter voor als er weer een order gescoord is. Ik had een collega die het hele pand rondrende met z'n toeter. Geweldig. Bij voldoende omvang natuurlijk trakteren op gebak.

 

Goede koffie, frisse lucht (raam open, niet via de topkoeling) en goed daglicht, inclusief uitzicht naar buiten. Maar ook goede raam'bedekking' voor als de zon laag staat en net op je monitor schijnt...

 

Kapstok op de kamer.

 

Zelf heb ik een hekel aan radio, ze draaien altijd muziek die ik niet leuk vind. Wellicht een idee om een server ergens neer te zetten die via iTunes een soort van 'arbeidsvitaminen' uitzend/ten gehore brengt, waarbij iedereen z'n eigen favoriete MP3's mag uploaden? Uiteraard staat iTunes op standje 'hussel'.

 

Monitoren aan de muur met: buienradar.nl, traphic.nl, nu.nl en teletekst.nl

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Ik was ook meer van de praktische zaken : Zorgen voor voldoende (smaakjes) thee (....pfff.....), een goede pot koffie, ruime keus, cup-a-soup, koekjes, soms eens de lunch betalen, krantje/tijdschriftje tijdens de pauze en leuke aankleding als fotobord, plantje e.d. Het idee van een eigen budget geven vind ik echt geniaal !

 

En natuurlijk kan een stoot van een secretaresse annex koffiejuf op zo'n kantoor absoluut niet ontbreken...!

(en zeg niet, dat niemand daar nog aan gedacht had ! ;) ;D)

Link naar reactie
  • 0

een paar flessen wijn;

zit in een bedrijfsverzamelgebouw en het is zalig aan t eind van de dag ff bij te kletsen met een van de andere ondernemers met een glas wijn erbij

soms begint dat wat eerder dan gepland ;) maar dat compenseren we wel weer!

 

verder iemand die je telefoon en andere boodschappen kan afvangen als dat nodig mocht blijken te zijn

 

voldoende parkeerplaatsen

 

GJ

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.