• 0

loondienst, eigen bedrijf en belastingteruggaaf

Ik heb een fulltime dienstverband (blijf ik houden in de toekomst) en wil daarnaast binnenkort een eenmanszaak opzetten. De initiële investering bedraagt 64.000 euro. Ik heb de afgelopen 3 jaar zo'n 55.000 euro loonbelasting betaald. Is belastingteruggaaf in deze situatie mogelijk ?

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik heb een fulltime dienstverband (blijf ik houden in de toekomst) en wil daarnaast binnenkort een eenmanszaak opzetten. De initiële investering bedraagt 64.000 euro. Ik heb de afgelopen 3 jaar zo'n 55.000 euro loonbelasting betaald. Is belastingteruggaaf in deze situatie mogelijk ?

Yulia,

(ik ben niet de deskundige die Zrski bedoelt...)

Ik kan me bijna niet indenken dat de fiscus het accepteert om je investering in het eerste jaar voor 80% af te schrijven...

Het VERLIES van het eerste jaar kan volgens mij WEL met 'carry back' leiden tot een belastingteruggave.

Waar ik wel op zou letten als ik jou was, is dat je niet te veel verlies neemt via carry back, aangezien je dit mogelijk tegen lagere schijven-tarieven van de IB terug gaat vragen terwijl je later de hogere tarieven gaat betalen (ten minste... die kans lijkt me aannemelijk bij een baan gecombineerd met een eigen bedrijf...).

Om te kijken of carry back interessant is voor je, zou je moeten nagaan hoe de bespaarde rente (of de extra rente opbrengst) opweegt tegen het belastingverlies (verschil tussen nu teruggekregen belasting tegen laag tarief en de later tegen hoger tarief af te dragen belasting)

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

• 0

Yulia,

in de situatie zoals jij die schets lijkt het me niet mogelijk om belastingteruggave te krijgen. Loonheffing mbt winst uit onderneming wordt niet verrekend met loon uit arbeid. Belasting teruggave mbt tot winst (lees verlies) uit onderneming wordt alleen verrekend als er reeds eerder winst is gemaakt. Als de onderneming in het eerste jaar verlies maakt wordt het belastingbedrag verrekend met winsten in de komende jaren.

Maar aangezien jij daarnaast ook nog een vast dienstverband blijft houden, zal het zo zijn dat de verliezen uit jou onderneming verrekend worden met jou loon uit arbeid uit hetzelfde jaar. Daarvoor bestond jou onderneming nog niet dus kunnen de verliezen ook niet verrekend worden. Dat zou wel heel interessant zijn voor sommige ondernemers!

Verder zullen jou investeringen ook niet gelijk allemaal in het eerste jaar als kosten worden genomen. Aankopen die duurder zijn dan €450 en die je langer dan een jaar gaat gebruiken zul je in een aantal jaren af moeten schrijven.

Maar al met al. Belastingteruggave zit er in jou geval niet in. Het is helaas niet anders. :-\

Gr Iceman

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar