Wat is jullie goede doel?

Aanbevolen berichten

Ik vind dat ieder bedrijf ook iets sociaals/maatschappelijks moet doen of betekenen.

 

Nou zullen (hopelijk) veel bedrijven giften schenken aan iets als KIKA, Ronald McDonald, Leger des Heils of wat ook. Maar er zullen ook zeker bedrijven zijn die iets heel specifieks hebben wat ze steunen. Dit draadje is bedoeld om dergelijke specifieke initiatieven even in het zonnetje te zetten en daardoor wellicht anderen kunnen inspireren om hun maatschappelijke betrokkenheid vorm te geven.

 

Ik zal de aftrap geven. Ik steun het 'charity programma' van een modelautoverzamelaarsclub in de Filippijnen. In de Filippijnen is de tegenstelling tussen arm en rijk enorm en deze groep verzamelaars zitten aan de financieel betere kant. Het sprak mij enorm aan hoe zij meerdere keren per jaar een 'charity program' organiseren waarmee ze geld inzamelen voor lokale weeshuizen, zodat kinderen niet 'op straat' terechtkomen maar een onderdak hebben, medicijnen, voeding en een opleiding krijgen. En natuurlijk liefde en aandacht. Tijdens die charity events wordt er een cheque overhandig aan de leiding van het weeshuis en natuurlijk speelgoed voor de kids.

Dit geld inzamelen gaat via het houden van veilingen van modelauto's en donaties.

Ik weet bij deze club 100% zeker dat iedere Euro (of Peso) bij het door hun uitgezochte goede doel terechtkomen.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie

Ik heb persoonlijk niet zo veel met hele algemene doelen, al zijn die natuurlijk ook zeer goed bezig. Zo'n actie als Henry doet vind ik echter helemaal geweldig.

 

Wij zijn op dit moment bezig met het zoeken van goede doelen die een nieuwe website kunnen gebruiken om bijvoorbeeld sponsoren of leden binnen te halen. We willen graag sponsoren met iets waar we goed in zijn. Puur geld overmaken heeft minder toegevoegde waarde als kleine partij vind ik persoonlijk.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie

Algemene goede doelen daar heb ik ook niet zo heel veel mee, ik denk dat het als (mkb) ondernemer pas echt interessant gaat worden als er een mooie link tussen het goede doel, je eigen bedrijf en klanten is.

 

Zo ondersteun ik healing miles, http://www.checkmein.eu/healing_miles.html een initiatief waar frequent flyers (mijn doelgroep) hun punten kunnen doneren voor kinderen die in het buitenland geholpen kunnen worden voor hun ziekte

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie

Voor mij staat het storten van welk willekeurig bedrag op giro 555 gelijk aan het afkopen van je schuldgevoel, het kopen van een aflaat. Lekker makkelijk. Het offer is veelal klein (enkele tientjes tot een paar honderd euro) en staat meestal niet in verhouding tot de draagkracht van de gever. Ik raak dan ook niet snel onder de indruk van iemand die 500,- euro overmaakt aan de Kikaclinianjerstichtingfondsfoundation. Dan heb ik veel meer respect voor diegene die eens per jaar een week vrije dagen opoffert om met Doelgoepjongeren te gaan boerderijkamperen. Dan doe je wat, en dan heeft het ook betekenis voor jezelf gekregen.

 

Zelf probeer ik daar mijn bijdrage te leveren waar deze het hardste nodig is, en ik werkelijk verschil kan maken. Soms kan dat in hele kleine dingen zitten, en soms vraagt dat een wat groter offer. Maar altijd 1 op 1. Dat ik ook zeker weet dat mijn bijdrage nuttig is geweest. En dan ga je toch met een ander gevoel naar huis dan na het SMS-en van DONATIE AAN naar 5555.

Link naar reactie

Ik zou ook gaan voor specifieke doelen die iets met mijn bedrijf hebben.

Financieel steun ik nog niets omdat ik daar nog te klein voor ben.

 

Wel steun ik een opvangcentrum voor dieren met voeding en voedingssuplementen die richting de houdbaarheidsdatum lopen. Ook dat is niet zo massaal als een groot bedrijf dat zou kunnen doen maar zo draag ik toch ook mijn steentje bij.

 

Karen

Link naar reactie

Vroeger gaf ik altijd erg veel geld aan de dierenbescherming.

Toen ik las dat ze een reservepot hebben van, schrik niet, 11 miljoen euro ben ik daar meteen mee gestopt.

 

Zolang alle instanties nog in grote dure panden aan de prinsengracht zitten krijgen ze van mij niets.

 

Mijn buurvrouw daarintegen heeft een eigen kleine stichting die jaarlijks 2 of meer huizen bouwt op Ometepe ( Venezuela), een geheel transparante stichting waarbij de bouwers zelf hun reis ook nog betalen.

En voor zoiets wil ik de knip wel trekken.

Link naar reactie

Wij steunen met name organisaties waarvan vastgesteld is dat er een hoog percentage van de donaties ook daadwerkelijk bij het ontwikkelingsproject terecht komt. Ik ben persoonlijk nogal gecharmeerd van www.nots.nl . Klein maar fijn!

 

 

Link naar reactie

Zelf steun ik graag www.kiva.org Deze organisatie verleent microkredieten aan kleine ondernemers over de hele wereld. Online kun je zelf kiezen wie je hoeveel dollar schenkt. Bovendien geven de meeste ondernemers aan wat ze met je lening doen. Elke maand betaald de ondernemr je een maanbedrag terug dat je gelijk weer kunt uitlenen aan andere ondernemers. Dit geeft mij veel voldoening.

Link naar reactie

Mooi topic!

 

Ik steun een kleine Nederlandse stichting die zich inzet voor zwerfhonden in Turkije: http://www.actiezwerfhonden.nl.

 

Wat ik zo bijzonder vind aan deze groep mensen, dat ze geen honden naar Nederland halen (ook prima natuurlijk) maar vooral in gesprek gaan met de gemeentes en de lokale autoriteiten om de leefomstandigheden van de straathonden te verbeteren. Ze hebben op dat gebied al veel bereikt en echt een verschil kunnen maken. O.a. gaan ze naar de scholen en doen daar veel aan voorlichting (bij de kinderen begint het tenslotte). Natuurlijk ondersteunen ze ook een aantal particuliere dierenasielen (hier recente foto’s van een gemeentelijk asiel in Istanbul: http://picasaweb.google.com.tr/antalyakillers/IstanbulGungorenBarinagiIstanbulGungorenShelter#) d.m.v. medische hulp, castraties, sturen van Nederlandse dierenartsen enz. enz.

Ik heb een ‘adoptie-op-afstand’ hond en ik doe vertaalwerk voor de website (die trouwens wel wat beter mag – hint hint hint ;D

Twee jaar geleden ben ik voor een (werk)weekje naar een asiel in Turkije geweest, en echte eye-opener. Sindsdien steun ik deze stichting.

 

P.S. Hier wordt trouwens nog een register accountant gezocht voor een opstellingsverklaring ;)

Link naar reactie

Ik vind persoonlijk dat ik altijd wel met een goed doel bezig ben van elke cliënt/ klant; namelijk het bevorderen van de gezondheid en heb daarin een maatschappelijke functie.

 

Daarnaast ben ik sinds een aantal jaar als vrijwilliger actief bij de Martinikerk in Groningen. Hier doe ik tijdens het toeristisch seizoen de baliediensten en sta ik toeristen te woord over de kerk, over de cultuur, de achitectuur en de geschiedenis van de kerk. Daarnaast ben ik in opleiding om bijvoorbeeld ook rondleidingen te gaan geven door de kerk heen.

 

Tevens ben ik donateur van de Hartstichting en tenslotte vind ik het belangrijk om met regelmaat proefpersoon te zijn van nieuwe medicatiesoorten, omdat ik vind dat het belangrijk is om deze medicatie te blijven doorontwikkelen om het aantal bijwerkingen te verlagen of middelen effectiever te laten werken. En dit wissel ik af met het doneren van bloed bij de bloedbank...

Link naar reactie

Investeren in entrepeneurs in Afrika.

In 2008 een rendement van 15% over de inleg ... wat dan weer ingelegd wordt...

 

Je geld uitlenen aan ondernemers in Afrika tegen een woekerrente van meer dan 30 % lijkt mij niet een goed doel, maar meer het tegenovergestelde.

 

Ik ken die organisatie verder niet, maar met dergelijke rendementen krijg ik altijd het gevoel dat er iets niet helemaal klopt.

Link naar reactie

Ik heb nog even verder gekeken hoe dat MyC4 precies in elkaar steekt. Als ik naar een van de leningen van Cor kijk, dan zie je dat Cor een rente ontvangt tot 20 % op de leningen. Als ik daar de eerste van pak, dan zie je dat MyC4 2%, de provider 4 % en de uitlener 2 % van het bedrag in rekening brengen. De uiteindelijke kosten voor degene die dat bedrag moet lenen loopt volgens de eigen opgave van MyC4 op tot 34.13% (APR volgens de site).

 

Ik kan me voorstellen dat je in afrika misschien iets meer rente betaald voor een lening dan hier. Maar ik kan me niet voorstellen dat een afrikaanse ondernemer 34 % rente op een lening zou willen gaan betalen. Als men in Nederland de helft aan rente betaald wordt er al over oplichting gesproken. Ik zie niet in hoe een ondernemer in afrika een dusdaning rendement met het geleende geld kan maken dat een rentepercentage van 34 % op te brengen is. Met een goed doel heeft het volgens mij weinig te maken.

Link naar reactie

Het zou aardig zijn als Cor hierop kan reageren. Ik ben nu ook wel benieuwd hoe het in elkaar zit.

 

Op zich is een rendement van 20% op een investering niet per definitie oplichting, maar het klinkt wel erg (te) mooi.

 

Het zijn volgens mij ook geen leningen, maar je koopt zogenaamd aandelen in zo'n Afrikaanse zzp-er. Wanneer deze failliet gaat ben je je geld dus ook kwijt.

 

Ook kan ik op het internet nergens informatie vinden dat MyC4 mee zou werken aan oplichting:

 

Een blog-post van een ontevreden gebruiker:

http://blog.arendsen.net/index.php/2008/12/22/myc4-an-update/

 

Maar ook United Colors of Benetton dat het initiatief ondersteunt:

http://frankcalberg.blogspot.com/2008/12/united-colors-of-benetton-endorses-myc4.html

Link naar reactie

Dat grote organisaties ook opgelicht worden niets nieuws. Bernard Madoff alleen al heeft via een Ponzi fraude 50 miljard binnen gehaald.

 

Het verbaasd me wel dat er maar weinig informatie over mogelijke fraude te vinden is van MyC4. Het lijkt mij dat een rentepercentage van tegen de 35 % toch op moet vallen als vrij absurd.

 

Alaf is trouwens een HL'er, ik zal hem ook even een berichtje sturen.

Link naar reactie

Hallo HL-ers,

 

Nog de beste wensen voor 2009. Ik ga proberen hier wat actiever te worden. Met veel plezier lees ik al menig draadje mee via de RSS-reader mee.

 

Om even op het draadje in te gaan. Mijn drang om er lekker op uit te trekken in de natuur door te wandelen en te fietsen, heeft mij doen besluiten om 25% van de rente die ik krijg op mijn Triodosspaarrekening af te staan aan Natuurmonumenten.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Ik vind het erg jammer dat het bericht wordt aangepast. Het deed niks af aan het onderwerp. Ik werk dus niet meer voor die organisatie en vertelde vol enthousiasme over een organisatie die vol enthousiasme bouwt aan een platform voor goede doelen.

 

Werkt niet motiverend als een post waar je een kwartier voor uittrekt wordt gemodereerd tot een lullig stukje tekst waaruit eerder borstklopperrij blijkt van mij kant dan. Heet dat dan ook geen spam?

 

Spam is ongewenst gedrag/ uiting, voor een ieder die er niet op zit te wachten. Dat is bijna alles wat je in je mailbox krijgt als je een openbaar mailadres hebt. Dat is ook elk telefoontje van een ondernemer die graag wil leuren met een product. Alle onderwerpen die ik niet interessant vind lees ik niet.

 

Of ik nu wil vertellen over hoe geweldig Play it Forward is en dat ik daar veel geld ga geven aan goede doelen, is een zelfde verhaal als iemand die vertelt dat hij geld geeft aan een leuke stichting en vervolgens verteld dat ze daar nog een register account zoeken.

 

Sorry voor het tonen van niet wenselijk spam gedrag in mijn vorige posting. Wel erg jammer dat een kennisdelend forum gemodereerd wordt op zulke teksten. Een ieder die ze niet lezen wil, leest ze niet of er overheen. Toch? Ik stoor mij daar totaal niet aan.

 

Het kunnen filteren van informatie is iets wat iedere ondernemer zou moeten kunnen. Helemaal als het gaat om het filteren van informatie over welke goede doelen een ander interessant vindt.

 

 

 

Link naar reactie

De kern van je (financiële of fysieke) inzet voor een goed doel is betrokkenheid. Lees het verhaal van Merkava hierboven, dat illustreert het het beste.

 

Zelf heb ik gezocht en zoek ik naar 'kleine' goede doelen die dichtbij me staan. Met de businessbox-site ondersteun ik ondernemers in andere landen via kiva.org, dat wordt hier al vaker genoemd. Met deventercentraal.nl (een lokaal weblog) hebben we vorig jaar voor het eerst de kinderboekenweek ondersteund, omdat ik het persoonlijk heel belangrijk vind dat kinderen leren lezen. En dan bedoel ik echt lezen, niet alleen het opdreunen van woorden. Dit jaar gaan we dat weer doen en willen we via een gedichtenwedstrijd of zoiets ook het lokale Sinterklaas-evenement ondersteunen, vanuit dezelfde gedachte. Officieel heten we dan 'sponsor' te zijn. Feitelijk is dat niet zo, want het kost geld en tijd, maar het levert zakelijk gezien niks op, wat overigens ook niet de bedoeling is.

 

Het is niet zo groot allemaal, maar wel heel tastbaar omdat ik er zelf bij betrokken ben. 'Grote' goede doelen laat ik aan mijn neus voorbij gaan, want dat komt uiteindelijk alleen maar neer op geld doneren. Wat betreft die kinderboekenweek nog even: ik vond het schokkend om te merken dat er -in Deventer- geen bedrijf was dat belangeloos doneerde. Een sponsor was er wel, maar die wilde dan ook meteen het volle pond terug. Maar gewoon uren beschikbaar stellen? Of een ruimte? Nee, het was alleen maar op basis van voor wat hoort wat.

 

Afgelopen jaar hebben we bereikt dat meerdere kleine ondernemers hebben bijgedragen aan de kinderboekenweek. De een in geld, de ander door fysieke arbeid te leveren. Inmiddels zijn we met een twee keer zo grote groep als vorig jaar om deze tijd. Dus het kan wel: als je samen de schouders eronder zet kun je als 'kleintjes' bergen verzetten. Zeker weten!

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie

Even een snel berichtje van mijn kant over MyC4. Ik gebruik MyC4 sinds begin vorig jaar en ben matig tevreden. Ik heb overigens de draad niet gelezen, dus misschien is mijn antwoord niet helemaal gerelateerd aan het voorgaande. Zie het dan maar als een algemene observatie/mening over deze markt...

 

Over de algemene zaak: ik denk dat op het moment dat je het interessant maakt voor iedereen (de lenders, de providers, de bedrijven zelf) om te investeren, dat de potentie dat er veel geld binnenstroomt veel groter is. Dit was voor mij de reden om voor MyC4 te gaan en niet voor Kiva. Destijds (ik weet niet of dat nog zo is), werkte Kiva niet op basis van rente. Essentieel gezien is in mijn ogen een renteloze lening 1) een verkapte gift van de rente die je er normaal mee zou verdienen met 2) een zeer hoog risico je geld niet terug te krijgen. Onacceptabel voor mij... We leven in een kapitalistische wereld waarin geld verdiend moet worden. Het werkt voor alle westerse bedrijven (nu even geen gemiep dat hier de afgelopen tijd even aan getwijfeld wordt graag, dat mag in een ander draadje), dus waarom ook niet voor de bedrijven in Afrika.

 

Sure, een totaal ander risicoprofiel, dus daarom ook een totaal ander rentepercentage. Ik vind zelf 30 - 35% niet verkeerd. In Nederland krijg je voor een risicovollle lening ook geen 6% aangeboden door de bank (nu al helemaal niet meer). Denk eerder aan 10 - 15%. Dat dat dan 2-2.5 keer zoveel is voor MyC4, ach, maakt mij niet uit.

 

Fraude? Nee, ik denk het niet, maar heb daar absoluut geen concrete bewijzen voor. De mannen achter MyC4 lijken een redelijk profiel te hebben en ik heb geen reden om aan te namen dat er frauduleuze praktijken plaatsvinden.

 

De reden waarom ik langzaam aan het afbouwen ben bij MyC4 is dan ook niet dat ik de mannen niet vertrouw. Het gaat mij bij MyC4 meer om een gebrek aan info en transparantie. Waarom ik denk dat micro-financing werkt is omdat het andersoortige manieren van financiering mogelijk maakt die buiten banken om loopt. Transparanter, efficiënter en met (hopelijk) lagere kosten. Natuurlijk zullen de banken hier ook op springen en structured products aanbieden op basis van micro-financing met de nodige fundmanagers, et cetera. Voor mij was MyC4 een goede manier om dit (in ieder geval zelf) te kunnen omzeilen en meer rechtstreeks met de business zelf te dealen. MyC4 komt naar mijn mening niet genoeg in de buurt van een smooth operation die die doelen nastreeft. Meer info op mijn blog (eerder vermeld).

 

Mooier nog zou zijn als je helemaal zelf met de bedrijven dealt, als investeerder. Dit kost echter aanzienlijk meer tijd en kan ook niet met de bedragen waarbij het bij micro-financing omgaat. Daarom denk ik ook dat micro-financing zeker een plaats heeft. Ik wik en weeg af en toe zelf ook om iets directers te doen (via partijen als BiD Network, van Nils, die een goede job doen, voor zover ik dat kan overzien).

 

Micro-financing in het algemeen heeft wel een groot risico vind ik in de zin dat de risicobeheersing van de leningen een vak apart is en het goed bedrijven van de risicobeheersing (nog te veel) over het hoofd gezien wordt (misschien niet door de intermediaries, maar iig wel door mensen als mij) . In principe doe ik hetzelfde wat de bankers de afgelopen tien jaar gedaan hebben: een lening verstrekken op basis van beperkte informatie (neem als voorbeeld een 15 jaar oude auto die als collateral voor een lening wordt opgegeven voor een waarde van €10k en toch investeer ik). Het zou een bubble kunnen zijn. Vandaar dat ik er slechts een paar duizend euro in hebt zitten en als dat geld verdwijnt, ach, dan zie ik maar als een goed doel.

Link naar reactie

Mijn favoriete goede doel is op dit moment de stichting waar ik voor werk, maar waar ik hier geen reclame voor ga maken :)

 

Dan maar mijn 2e goede doel, OLPC, ik vind de techniek en het concept aantrekkelijk. Ze hebben/hadden een leuk initiatief waarbij je als je een laptop kocht ook een laptop schonk aan een kind in een ontwikkelingsland.

 

Ik neem af en toe deel aan de grassroots meetings in Nederland, waar je leert over erg interessante intiatieven in Nederland.

websites, huisstijlen en interieurontwerp: http://www.entwerpen.nl

Link naar reactie

Mijn favoriete goede doel is op dit moment de stichting waar ik voor werk, maar waar ik hier geen reclame voor ga maken :)

 

Dan maar mijn 2e goede doel, OLPC, ik vind de techniek en het concept aantrekkelijk. Ze hebben/hadden een leuk initiatief waarbij je als je een laptop kocht ook een laptop schonk aan een kind in een ontwikkelingsland.

 

Ik neem af en toe deel aan de grassroots meetings in Nederland, waar je leert over erg interessante intiatieven in Nederland.

 

Misschien moet je geen reclame maken maar een beetje propaganda, als mijn google juis werkt werk je voor een mooi initiatief wat hier ook wel thuis hoort en daarbij de discussie van de dag ;)

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=40;action=display;threadid=23006;start=0

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie

Los van alle maandelijkse bijdragen aan grote organisaties ga ik binnenkort een heel concreet initiatief steunen.

Mijn moeder is namelijk bezig met het opzetten van Stichting YuYaYu waarmee ze voor schoolkinderen in Peru (in kleine dorpen) schoolboeken, voedsel en andere schoolgerelateerde dingen wil kopen. Bijvoorbeeld ook regelen dat er eens in de zoveel maanden een arts langskomt.

 

Mijn moeder is al jaren nauw betrokken bij Peru, ook via vrienden en heeft daar al eerder geld voor ingezameld en toen een specifieke school heel blij gemaakt met bepaalde inkopen. Het is zo leuk om te zien hoe blij mensen zijn met bijvoorbeeld bekers voor in de klas.

 

Daarbij is het trouwens ook erg leuk om te zien dat mijn moeder opeens heel erg ondernemend is en zelfs in mijn ondernemersclubje zit nu. Als de site online komt, dan zal ik hier wel een beoordeling vragen.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.