• 0

uit VOF gestapt / recht op uitkering winst?

dag,

 

het is nu januari 2009.

 

in 2007 zat ik in een VOF (vof contract 50/50 op lusten en lasten voor beiden) met een compagnon. Om redenen die verder niet belangrijk zijn te vermelden, heb ik mijn compagnon 12 maanden na oprichting verteld dat ik wilde stoppen.

 

Het bedrijf had € 150k omzet, maar geen cent op de rekening wegens zeer lage marges en investeringen die we steeds deden.

Ook deden we geen prive opnames uit de onderneming omdat er nauwelijks inkomsten waren. (we leefden dus beiden van spaargeld)

 

Enfin, we hebben samen een ruwe calculatie gemaakt waarbij we er vanuit gingen dat er geen winst zou zijn. Ik heb 7500 euro gekregen. Daarna zijn we naar de kvk zijn gegaan en ik me heb uitgeschreven uit de vof in januari 2008. Verder hebben we niets door ondertekening bekrachtigd.

 

Echter, inmiddels is het januari 2009 en moet ik mijn belastingaangifte 2007 nog doen. Ik heb dus bij de accountant van de vof waarin ik zat een jaarrekening gevraagd voor het jaar 2007. Het blijkt dat deze er niet is, maar dat er alleen een balans is en een winst & verliesrekening. Tot mijn verbazing blijkt er opeens een winst te zijn van € 35.000 euro over 2007.

 

Wat ik mij nu afvraag:

 

- spreekt de belastingdienst mij nu aan op de helft van de vofwinst, dus 50% van € 35.000, of op het aan mij uitgekeerde bedrag van € 7500 ?

 

- heb ik nog recht, nu blijkt dat er toch winst is gemaakt, op uitkering van 50% van ondernemingswinst?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tja, investeringen drukken de winst niet, maar worden geactiveerd. Dat zou dus zomaar kunnen kloppen. Het is niet te zeggen of je recht had op meer, dat moet blijken uit alle feiten en omstandigheden. Je kunt het in ieder geval proberen, misschien kun je een beroep doen op dwaling.

 

Voor wat betreft de belastingdienst zou ik gewoon opgeven wat je hebt geinvesteerd en wat je hebt ontvangen. Het verschil is je winst (verlies). Meer heb je immers ook niet gehad. Het zou wel handig zijn als je de afspraak over die 7500 ook (aantoonbaar) in 2007 hebt gemaakt, want dan klopt het zowieso. Anders zou het kunnen gebeuren dat de belastingdienst er moeilijk over gaat doen, maar zal het in het jaar 2008 dan weer gecorrigeerd moeten worden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

dank voor je reactie.

 

We hebben niets over de uitkoop schriftelijk bevestigd.

 

Het vervelende is dat ik ook niet betrokken ben door mijn voormalig compagnon bij de opmaak van winst en verliesrekening en ik weet dan ook 100% zeker dat deze niet klopt en veel te positief uitvalt.

 

Ik vraag me ook af of ik op dit moment nog verantwoordelijk ben voor een correcte weergave van de winst en verlies rekening 2007 en of ik daar in de toekomst bij eventuele belastinginspectie van (nu) zijn bedrijf nog last mee kan krijgen?

Link naar reactie
  • 1

dank voor je reactie.

 

We hebben niets over de uitkoop schriftelijk bevestigd.

 

Waarom niet? Was er niet een VOF contract, trouwens, waarin staat hoe te handelen als een van de partners uit de VOF wil?

 

 

Het vervelende is dat ik ook niet betrokken ben door mijn voormalig compagnon bij de opmaak van winst en verliesrekening en ik weet dan ook 100% zeker dat deze niet klopt en veel te positief uitvalt.

 

Ik vraag me ook af of ik op dit moment nog verantwoordelijk ben voor een correcte weergave van de winst en verlies rekening 2007 en of ik daar in de toekomst bij eventuele belastinginspectie van (nu) zijn bedrijf nog last mee kan krijgen?

 

Ja. De VOF partners zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor een correcte administratie. Toen jij er uit stapte, hadden jullie samen dus zo'n correcte administratie moeten hebben.

 

Met het advies van Ronaldinho ben ik het niet eens. Je moet opgeven wat jouw deel van de winst is, niet wat je uiteindelijk gekregen hebt. En zorgen dat je jouw deel van de winst alsnog van je partner krijgt.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

dank voor je reactie.

 

We hebben niets over de uitkoop schriftelijk bevestigd.

 

Waarom niet? Was er niet een VOF contract, trouwens, waarin staat hoe te handelen als een van de partners uit de VOF wil?

 

- Ja, in het vof contract staat dat er wanneer we er samen niet uitkomen ieder een onafhankelijk adviseur mag inschakelen.

 

 

Het vervelende is dat ik ook niet betrokken ben door mijn voormalig compagnon bij de opmaak van winst en verliesrekening en ik weet dan ook 100% zeker dat deze niet klopt en veel te positief uitvalt.

 

Ik vraag me ook af of ik op dit moment nog verantwoordelijk ben voor een correcte weergave van de winst en verlies rekening 2007 en of ik daar in de toekomst bij eventuele belastinginspectie van (nu) zijn bedrijf nog last mee kan krijgen?

 

Ja. De VOF partners zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor een correcte administratie. Toen jij er uit stapte, hadden jullie samen dus zo'n correcte administratie moeten hebben.

 

 

 

Met het advies van Ronaldinho ben ik het niet eens. Je moet opgeven wat jouw deel van de winst is, niet wat je uiteindelijk gekregen hebt. En zorgen dat je jouw deel van de winst alsnog van je partner krijgt.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties tot zover. Ik heb inmiddels nog wat extra juridische info ingewonnen.

 

De zaak is simpel:

 

de belastingdienst spreekt mij aan op 50% van de vofwinst. Los van het feit of ik dat uitgekeerd gekregen heb of niet.

 

Ten tweede dient er een jaarrekening te komen volgens het VOF contract, die beiden moeten ondertekenen.

 

 

wat lastiger is: hoe krijg ik mijn compagnon zover dat er een correcte jaarrekening komt en hoe vorder ik mijn deel van de winst. Ik wil er het liefst in goed overleg, dus zonder juridisch getouwtrek uit zien te komen.

 

Link naar reactie
  • 0

...

wat lastiger is: hoe krijg ik mijn compagnon zover dat er een correcte jaarrekening komt en hoe vorder ik mijn deel van de winst. Ik wil er het liefst in goed overleg, dus zonder juridisch getouwtrek uit zien te komen.

 

 

Hoe goed is de verstandhouding tussen jou en je expartner? Als die goed is, gewoon de zaak voorleggen. Het is ook in zijn belang dat alles goed wordt afgehandeld, toch? En ook zijn fiscale plicht (die jaarrekening).

 

Als de verhoudingen verstoord zijn, een door beiden vertrouwd persoon inschakelen. Lukt dat ook niet, dan toch juridische stappen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Met het advies van Ronaldinho ben ik het niet eens. Je moet opgeven wat jouw deel van de winst is, niet wat je uiteindelijk gekregen hebt. En zorgen dat je jouw deel van de winst alsnog van je partner krijgt.

 

Fred, ik ben het met je eens dat Eerder op moet geven wat zijn deel van de winst is. Echter, bij de vaststelling van de hoogte van die winst moet je fiscaal niet uitgaan van de jaarrekening van de VOF, maar zelf een vermogensvergelijking opstellen. Hij krijgt maar 7500, dus dat is voor hem de opbrengst. Je kunt ook uitgaan van 50% van 35.000 en vervolgens een voorziening treffen, vanwege de grote onzekerheid dat je ooit nog wat zal krijgen. Immers, je hebt afgesproken dat je maar 7500 krijgt. Dat je nog een poging doet om meer te krijgen is leuk, maar je hebt geen enkele zekerheid dat je ook wat krijgt. Dus hoef je dat fiscaal ook niet als winst te nemen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Enfin, we hebben samen een ruwe calculatie gemaakt waarbij we er vanuit gingen dat er geen winst zou zijn.

Heb je die calculatie op één of andere manier bewaard?

Ik heb 7500 euro gekregen. Daarna zijn we naar de kvk zijn gegaan en ik me heb uitgeschreven uit de vof in januari 2008. Verder hebben we niets door ondertekening bekrachtigd.

 

Echter, inmiddels is het januari 2009 en moet ik mijn belastingaangifte 2007 nog doen. Ik heb dus bij de accountant van de vof waarin ik zat een jaarrekening gevraagd voor het jaar 2007. Het blijkt dat deze er niet is, maar dat er alleen een balans is en een winst & verliesrekening. Tot mijn verbazing blijkt er opeens een winst te zijn van € 35.000 euro over 2007.

 

Wat ik mij nu afvraag:

 

- spreekt de belastingdienst mij nu aan op de helft van de vofwinst, dus 50% van € 35.000, of op het aan mij uitgekeerde bedrag van € 7500 ?

In mijn beleving zijn er drie mogelijkheden:

1. Jij draait op voor de belasting over de helft, maar hebt geen verdere rechten op de andere vennoot, omdat de 7500 tegen finale kwijting was

2. Die 7500 moet gezien worden een specifieke verdeling van de winst, waardoor jij ook maar voor die 7500 belast wordt.

3. Zoals 1., maar jij hebt ook nog aanspraak op een nadere uitkering.

 

Er is niets vastgelegd, dus moet nu goed bekeken worden wat er wel is, om te bepalen of daaruit eenduidig de bedoeling van partijen bepaald kan worden.

Link naar reactie
  • 0

Dank Steven. Volgens mij is het dus zoals in mogelijkheid 3.

 

Juridische stappen liggen uiteraard voor de hand. De andere vennoot lapt de verplichtingen uit het vof-contract eenvoudigweg aan zijn laars: Hij is zonder mij daarbij uit te nodigen naar een boekhouder gegaan voor opmaak van de cijfers en hij weigert mij nu een jaarrekening te verstrekken.

 

Voor een advocaat een eitje lijkt mij. Echter voor mij de afweging of de kosten opwegen tegen de baten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.