• 0

Kredietbeperking door debiteur zelf in mindering gebracht

Hallo,

 

Ik had even een vraag.

 

Bij controle van de betalingen stuite ik op een verschil met het betaalde bedrag en het door ons gefactureerde bedrag, bij navraag bij de debiteur bleek DAT ZIJ ZELF een kredietbeperking handteeren wanneer zij een factuur binnen 14 dagen voldoen (onze betaal voorwaarden zijn 14 dagen)

 

De krediet beperking staat dus niet op de factuur vermeld, mag dit zomaar en hoe boek ik nu zoiets.

 

Al vast bedankt voor de reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

Ik had even een vraag.

 

Bij controle van de betalingen stuite ik op een verschil met het betaalde bedrag en het door ons gefactureerde bedrag, bij navraag bij de debiteur bleek DAT ZIJ ZELF een kredietbeperking handteeren wanneer zij een factuur binnen 14 dagen voldoen (onze betaal voorwaarden zijn 14 dagen)

 

De krediet beperking staat dus niet op de factuur vermeld, mag dit zomaar en hoe boek ik nu zoiets.

 

Al vast bedankt voor de reacties.

 

Wil je dit wel zo boeken, wil je niet dat de debiteur gewoon 100% betaald?

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Er zijn ondernemingen die standaard op hun factuur een kredietbeperkingspercentage opnemen. Als het goed is staat er dan ook standaard op de factuur dat deze kredietbeperking mag worden afgetrokken van het factuurbedrag indien binnen de gestelde termijn wordt betaald.

 

Als ik het goed heb mag dan niet aan de btw worden gesleuteld. Dat is op zich niet erg indien er sprake is van levering tussen ondernemers; alleen een particulier heeft niet de mogelijkheid die btw te verrekenen.

 

Eigenlijk vind ik het onding. Het geeft ook allerlei mogelijkheden tot misverstanden. Als de kredietbeperking derhalve is afgetrokken van het factuurbedrag zal je dit in de administratie moeten corrigeren. Indien alles netjes is geboekt zal de gefactureerde/ontvangen kredietbeperking geboekt zijn in het krediet van een rekening Kredietbeperkingen oid. De niet ontvangen kredietbreperking kan vervolgens in het debet van deze rekening kunnen worden geboekt waartegenover de vordering van de debiteur wordt verminderd.

 

Dus:

 

Bank/Giro voor het ontvangen bedrag

Kredietbeperkingen voor de niet ontvangen kredietbeperking

Aan Debiteuren voor het oorspronkelijke notabedrag

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Er zijn ondernemingen die standaard op hun factuur een kredietbeperkingspercentage opnemen.

 

Je hebt het niet helemaal goed gelezen, vrees ik... ;)

 

In dit geval heeft dekkerav zelf een factuur gestuurd, zonder kredietbeperking, en heeft de ontvanger daarvan eigenhandig die beperking afgetrokken van het totaalbedrag.

 

Volgens mij mag dit domweg niet, en moeten ze het resterende bedrag alsnog zo snel mogelijk voldoen. Als je wel een kredietbeperking willen zal dat in overleg met jou moeten gebeuren.

Link naar reactie
  • 0

Peter,

 

Je hebt volkomen gelijk. Ik las het verkeerd. Met dank voor de aanvulling.

Zomaar zelf kredietbeperking aftrekken van een nota die er niet op staat is natuurlijk niet accoord. Dus maar snel rappeleren dat het restant ook moet worden betaald.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Peter,

 

Je hebt volkomen gelijk. Ik las het verkeerd. Met dank voor de aanvulling.

Zomaar zelf kredietbeperking aftrekken van een nota die er niet op staat is natuurlijk niet accoord. Dus maar snel rappeleren dat het restant ook moet worden betaald.

 

John

 

Tenzij verkoper/leverancier akkoord is gegaan met inkoopvoorwaarden van de afnemer die dit bepalen..... (dan zou TS een andere factuur moeten sturen...)

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 1

Hallo Dekker,

 

Als het mij zou overkomen bij een eenmalige klant (waarbij zij mij niet vooraf op hun inkoopvoorwaarden hadden gewezen waarin dit stond, want dan zou in de offerte 2% krediettoeslag staan) zou ik een betalingsherinnering sturen voor het resterende bedrag met daarop 15 euro administratiekosten voor de herinnering en meteen melden dat de wettelijke rente erbij komt indien het bedrag niet binnen 30 dagen na factuurdatum is betaald.

Zij mij zonder overleg minder betalen = ik hen zonder overleg meer rekenen. Kom op zeg.

Dat zij hun klanten eerst afzetten en dan 2% korting bieden als ze snel betalen moeten zij weten, maar ik vind het ronduit onfatsoenlijk dat zij beslissen dat jij je klanten ook (te) hoge marges rekent.

 

Een klant die ik vaker terugverwacht zou ik een wat vriendelijkere aanmaning sturen, maar wel dat ze die 2 procent ook moeten betalen. Als wij een prijs zijn overeengekomen dien ik een goed product of dienst te leveren en de klant de door mij gestuurde rekening helemaal te betalen. Zo simpel is zakendoen wat mij betreft.

En als ie snel betaalt krijgt ie wellicht volgende keer wat extra's of zal ik zijn naam sneller ergens noemen, maar da's aan mij en niet aan hem.

 

Klant is koning, maar dat betekent niet dat ie zich als keizer mag gedragen.

 

Tot zover mijn 2 keizerlijke centen, succes ermee.

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.