• 0

Particuliere aangifte 2008 & IB aangifte 2008 ?!

Beste mensen,

 

Tot 2008 deed ik in m'n particuliere aangifte als inkomsten uit overige werkzaamheden. Maar voor 2008 en ook 2009 heb ik de WUO VAR's gekregen. Ik heb voor alle zekerheid ook een brief geschreven aan de belastingdienst of het nu betekent dat ik in het vervolg als WUO aangifte moet doen; het antwoord is ja, ze gaan af op de VAR beoordeling. Dus dat is duidelijk gemaakt.

 

Vraag 1:

 

Mijn vraag is of ik nog steeds de particuliere aangifte moet doen naast de IB aangifte voor de zaak ? Ik denk van wel, maar wil even kijken wat jullie zeggen. Dus even een simpel voorbeeld zaken als een nieuwe bril in 2008 die kun je toch niet in de IB aangifte meenemen maar moet in de particuliere aangifte ?

 

Vraag 2:

 

Nog een vraag; wanneer staat de IB aangifte 2008 digitaal klaar ? Of misschien voor download ? Deze maand ? Of februari ?

 

Vraag 3:

 

En nog een vraag :) Ik lees dat men over 2009 al IB kan betalen terwijl er nog niet exacte cijfers bekent zijn ? Wachten jullie tot de definitieve aanslag voor 2009 of moet je echt een schatting geven ALS de belastingdienst je hiervoor uitnodigt ?

 

Vraag 4:

 

Ik ben eind 2006 begonnen als ondernemer en tot 2008 altijd inkomsten uit overige werkzaamheden ingevuld in m'n particuliere aangifte. Nu ik eindelijk als WUO kan werken kom ik toch in aanmerking voor startersaftrek die ik binnen 5 jaar mag gebruiken ?

 

 

Alvast bedankt, alle advies is op prijs gesteld !

 

Ticky

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Ticky

 

Dat zijn nogal wat 'basic' vragen. Heb je al gelezen op de site van de fiscus en via de zoekfunctie van HL. Een beetje zelfredzaamheid wordt wel verwacht van je (zie site voorwaarden).

 

Een paar dingen:

1. de aangifte IB bestaat voor jou uit 2 delen, privé en zakelijk, maar is dus beslist 1 aangifte. Deze staat nu al klaar op belastingdienst.nl. Inloggen ondernemers.

 

2. De VAR geeft absoluut geen oordeel over zelfstandigenaftrek. De VAR spreekt immers over 700 uur of meer. Het urencriterium is 1.225.

 

3. een VA aanvragen kan elektronisch via progje voorlopige aanslag 2009.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ticky

 

Dat zijn nogal wat 'basic' vragen. Heb je al gelezen op de site van de fiscus en via de zoekfunctie van HL. Een beetje zelfredzaamheid wordt wel verwacht van je (zie site voorwaarden).

 

Een paar dingen:

1. de aangifte IB bestaat voor jou uit 2 delen, privé en zakelijk, maar is dus beslist 1 aangifte. Deze staat nu al klaar op belastingdienst.nl. Inloggen ondernemers.

 

2. De VAR geeft absoluut geen oordeel over zelfstandigenaftrek. De VAR spreekt immers over 700 uur of meer. Het urencriterium is 1.225.

 

3. een VA aanvragen kan elektronisch via progje voorlopige aanslag 2009.

 

groet

Joost

 

Bedankt voor de antwoorden !

 

Er is enorm veel informatie en soms zie je even niet de bekende bomen door het bos (of omgekeerd ?! ;)

Heb voor alle zekerheid de BD telefoon aan de lijn gehad, deze zeggen dat de IB aangifte in februari klaar staat, niet in januari.

Ben even nog bezig met informatie "innemen"

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.