• 0

Hoe belangrijk is de locatie voor een dienstverlener

We willen een nieuwe onderneming in de branche van internet diensten (ontwerp en ontwikkeling van internetconcepten) starten. Nu zijn we ons aan het verdiepen in een goede locatie.

 

We hebben gekeken in welke steden veel soortgelijke bedrijven zitten (en dus al veel concurrentie is).

 

Daarnaast hebben we gekeken welke mentaliteit ons wellicht het meest ligt.

 

Graag zou ik eens wat reacties willen zien in hoeverre een dienstverlener (want dat is toch wat we zijn) uit de omgeving zou moeten komen. En wanneer dat dan het geval is, komt dat door:

 

1. handig, is lekker in de buurt

2. zelfde mentaliteit, werkt makkelijk

3. iemand uit de omgeving kom ik veel vaker tegen in mijn netwerk, en is dus een makkelijkere keuze

4. iets anders...

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 2

Het hangt voor een groot deel samen met je eigen strategie. Die kan je toespitsen op je locatie, dus ervoor kiezen op een "hippe" of "goed bereikbare" plek te gaan zitten als dit samenvalt met je positionering. Als je in Amsterdam aan de Keizersgracht gaat zitten heb je meteen al een andere profilering dan als je in Diemen in een bedrijfsverzamelgebouw gaat zitten, en dat zie je meestal ook meteen terug in het soort klanten dat je ermee aantrekt.

Daarnaast kun je nog los van je locatie een niet-locatiegebonden strategie kiezen en je vooral richten op je netwerk, je relaties. Dan wordt het secundair waar je precies zit, dan ga je in een andere laag van je organisatie energie investeren en wordt je pand en waar die staat secundair.

Het hangt er ook van af welke doelgroep je wil bereiken; een chique pand in een park straalt anders uit dan een kantoortje tussen andere kantoren. Als je banken als klant wil kan een ander soort pand en locatie beter zijn dan als je MKB, industrie of de zorgsector als klant wil.

 

Hierover nadenken kan een leuke katalysator zijn om na te denken over je strategie. Als je strategie en positionering al helder zijn moet je keuze voor een locatie hier eigenlijk logisch uit kunnen volgen- danwel kan het duidelijk worden dat deze factoren eigenlijk niet zo heel relevant zijn voor je strategie.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

Zou je eerder kiezen voor een bedrijf uit de regio, of maakt dat weinig uit?

 

Persoonlijk als leek wel, het lijkt me namelijk handiger als leek iets mondeling toe te lichten dan via mail.

Maar wacht gewoon even de reacties van de experts af, die werken dagelijks in deze branche.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Frank,

 

Wat je gaat verkopen in je toekomstige bedrijf is jullie eigen kennis en kunde.

Bij het kiezen van een vestigingsplaats is er daarom volgens mij een ander aspect veel belangrijker dan de zaken die jij noemt. De reactie van Ate bevestigt dat ook.

 

Dienstverleners (zo heten die bedrijven) komen vooral aan nieuwe klanten via bestaande klanten en kennissen.

Mijn vraag is dus: Waar zitten jouw/jullie kennissen?

Een netwerk opbouwen in een regio waar je niemand kent kost tijd (en dus geld, je eigen geld). Door te beginnen in een regio waar mensen wonen/werken die al bekend zijn met jullie kennis en kunde, geef je jezelf de kans (zonder dure marketinguitingen) veel sneller meerdere klanten te werven en daarmee omzet en winst te realiseren dan bij een start in een voor jullie onbekende regio. Je kunt later altijd nog verhuizen als daartoe aanleiding is.

 

Tot zover mijn 2 centen.

 

Karen

 

PS: Als er in een regio al veel bedrijven in een bepaalde sector zitten hoeft het niet te betekenen dat er veel concurrentie is waar je last van kunt hebben. Het kan ook betekenen dat daar een grote markt is. Persoonlijk zie ik een gebrek aan een markt als een veel grotere bedreiging voor startende ondernemers dan veel concurrenten...

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0
Dienstverleners (zo heten die bedrijven)

Bedankt voor het vinden van het woord dat ik zocht!

 

 

Een netwerk opbouwen in een regio waar je niemand kent kost tijd (en dus geld, je eigen geld). Door te beginnen in een regio waar mensen wonen/werken die al bekend zijn met jullie kennis en kunde, geef je jezelf de kans (zonder dure marketinguitingen) veel sneller meerdere klanten te werven en daarmee omzet en winst te realiseren dan bij een start in een voor jullie onbekende regio. Je kunt later altijd nog verhuizen als daartoe aanleiding is.

 

We zullen waarschijnlijk toch uit een bestaande netwerk verder groeien (ik heb al een onderneming in deze branche). Dit netwerk is eigenlijk heel erg verspreid, ik ga eens een overzicht maken voor mezelf waar deze opdrachtgevers zitten. Ik heb mijn bedrijf altijd vanuit huis gevoerd, dus weet niet of de voordelen van bijvoorbeeld een bedrijvencentrum de moeite waard zijn. Iemand die dat kan bevestigen of ontkrachten?

 

PS: Als er in een regio al veel bedrijven in een bepaalde sector zitten hoeft het niet te betekenen dat er veel concurrentie is waar je last van kunt hebben. Het kan ook betekenen dat daar een grote markt is. Persoonlijk zie ik een gebrek aan een markt als een veel grotere bedreiging voor startende ondernemers dan veel concurrenten...

Dat is natuurlijk iets wat we zeker niet over het hoofd moeten zien. Zijn er specieke regio's die geen internet dienstverleners nodig hebben? De regio's die we bespreken liggen allemaal in de Randstad.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de vestigingsplaats weinig uitmaakt in deze tak van sport. Het gaat meer om de kwaliteit die je kunt leveren.

 

Potentiële klanten zoeken via het internet en bekijken jouw website. De portfolio (c.q. referenties) en succesverhalen zijn bepalend in hun keuze.

 

En voor die één of twee klantgesprekken stap ik graag een half uurtje in de auto.

 

- Gr. Matthijs.

 

Redfibre. Internetbureau.

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Los van de plek waar je ergens in Nederland neerstrijkt, voor mij werkt het prima dat ik in een goed bereikbaar pand zit, waar gasten gratis kunnen parkeren. Veel opdrachtgevers vinden het dan prima om voor een eerste afspraak langs te komen.

Daarnaast kunnen ze zo zien hoe je er bij zit, ben je wel serieus....en ze worden niet gestoord zoals op hun eigen werkplek, het praat rustiger.

Verder heb ik natuurlijk goeie koffie ;D

Geloof het of niet, maar zo komt 3/4 van mijn klanten voor een eerste x bij mij en dat scheelt aardig in tijd en reiskosten.

Verder kun je natuurlijk prima vlakbij een flinke stad gaan zitten waardoor je wel het verzorgingsgebied hebt maar niet de kosten, zoek in randgemeenten enzo.

 

Mocht je geld over hebben is een plek in de binnenstad ook wel aardig vanwege de uitstraling en alle faciliteiten (lees horeca....) die daarbij horen.

 

Succes,

GJ

 

Link naar reactie
  • 0

Potentiële klanten zoeken via het internet en bekijken jouw website. De portfolio (c.q. referenties) en succesverhalen zijn bepalend in hun keuze.

 

En voor die één of twee klantgesprekken stap ik graag een half uurtje in de auto.

 

Dat idee heb ik er ook bij, al maakt locatie dan nog steeds wel -iets- uit natuurlijk. Er is echter steeds meer dat 100% online geregeld wordt, daarbij is er weinig invloed, maar als je 1 of 2 persoonlijke gesprekken wilt voeren is 2 uur reistijd natuurlijk weer niet handig. Wat dat betreft is om de hoek nergens voor nodig, maar binnen een km of 100 wel weer praktisch.

 

Mocht je geld over hebben is een plek in de binnenstad ook wel aardig vanwege de uitstraling en alle faciliteiten (lees horeca....) die daarbij horen.

 

Binnenstad is een lastige afweging... uitstraling en horeca zal het hebben, maar afgezien van de hogere kosten is er meestal ook het nadeel van parkeer-problematiek. De meeste potentiele klanten zullen niet met een goed gevoel vertrekken als ze na een gesprek een parkeerbon onder de wisser aantreffen.

Link naar reactie
  • 0

Profilering is tot daar aan toe. Gemak is een groot gemeengoed of je nu de 'betere' cliënt zoekt of niet.

 

Wij hebben kantoren in Utrecht (bij de A2), Amersfoort (bij de A1) en Beuningen GLD (bij de A73). Allemaal op industrieterreinen, gratis parkeren en binnen 4 minuten van de snelweg. Voor onze branche is een statig pand leuk, maar duur, ver van de snelweg en veelal betaald parkeren. Hoewel dat in Beuningen niet snel zal gebeuren ;)

 

De omgeving is wat saai en grijs, veel metalen buitenkanten van andere panden, maar dat kun je door een frisse kantooraankleding ook weer in balans brengen. Onze kantoren zijn allemaal fleurig aangekleed met een mediterrane sfeer, zonder duur te zijn of design.

 

Als je cliënten verwacht op kantoor met enige regelmaat dan zijn zaken als:

- bereikbaarheid via een nabij gelegen snelweg

- gratis parkeren

- geen overdreven dure uitstraling (reactie cliënt: 'dus daar betaal ik voor ')

 

essentieel.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Een mooi pand tussen allemaal eentonige blikkendozen op een bedrijventerrein is natuurlijk ook een manier om op te vallen en uitstraling te verwerven. Met het gemak van nabijgelegen uitvalswegen en goede parkeergelegenheid zul je veel klanten plezieren.

 

De vraag is natuurlijk voor welk deel van de klanten het uberhaupt wat uitmaakt: als je met een verder goede propositie en staat van dienst in de markt zit denk ik niet dat er veel klanten zijn die zullen afhaken omdat je in een binnenstad of juist aan een stadsrand zit.

 

Voor zakelijke dienstverlening moet je het sowieso niet van passanten hebben natuurlijk, dus een locatie in een binnenstad moet je qua kosten sowieso maar zien te justificeren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.