• 0

Vraag over aangifte IB en vraag over wel/niet ondernemer toekomst

Hallo! Ik heb een vraagje betreffende BTW suppletie.

 

Ik heb in 2006 ong. 500 euro te weinig BTW afgedragen en in 2007 ongeveer 700 te veel, echter heb ik dit netjes via een brief (suppletie-aangifte) vermeld maar nooit iets over vernomen van de BD. Nu kwam ik erachter dat het kennelijk niet goed aangekomen is, dus wil ik het opnieuw insturen. Mag ik nu een boete verwachten over de te weinig betaalde BTW? En zou ik hier in verweer kunnen gaan?

 

Daarnaast heb ik een vraag voor eigenlijk het komend jaar (2009). Ik verwacht dat ik in dit jaar ongeveer 5000 euro winst zal gaan draaien. Daarnaast ben ik vanaf juni 2008 ook weer part-time in loondienst. Moet ik nu gewoon aangifte doen uit overige werkzaamheden ipv aangifte IB voor ondernemers?

 

Alvast bedankt!!

 

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Martini

 

Gewoon opnieuw de suppleties indienen. De fiscus heeft blijkbaar zelf nog niets geconstateerd, dus kans op boete is klein.

 

Of je voor de IB ondernemer bent, is niet zo eenvoudig te beantwoorden. Een ondernemer (ook diegenen zonder urencriterium) heeft bijv. recht op investeringsaftrek. Een ROW genieter niet.

 

Geef het dus maar aan als ondernemingswinst en kijk wat de fiscus ermee doet.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi bedankt voor je snelle antwoord.

 

Het punt betreft ondernemingswinst of niet is eigenlijk voor mij handig als ik het volgend jaar kan opgeven als inkomsten uit overige werkzaamheden. Dit bespaart mij behoorlijk veel in administratieve rompslomp maar ik betaal wel iets meer belasting natuurlijk.

 

Als ik dan toch volgend jaar inkomsten aangeef via resultaat uit overige werkzaamheden, ook omdat ik volgend jaar niet aan het urencriterium zal voldoen is dit dan geen probleem?

 

Even om duidelijker te zijn geef ik mijn voorkeur uit naar inkomsten uit overige werkzaamheden, ipv ondernemer voor de ib.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Rick

 

Nee, voor de willekeurige afschrijving moet je starter zijn en dus voldoen aan de 1.225 uren eis.

 

De versnelde afschrijving voor 2009 en 2010 die onlangs is ingevoerd (max. 50% per jaar) geldt m.i. voor ale ondernemers. Daarbij is geen melding gemaakt van de eis urencriterium. Dus een IB ondernemer (niet resultaat genieter) die niet voldoet aan het urencriterium kan wel in 2009 en 2010 versneld afschrijven.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.