• 0

vakantiedagen inleveren ter compensatie van gestolen tijd

Hallo,

 

Een werknemer van mijn bedrijf (3 werknemers) heeft tijdens werktijd betaalde privé-opdrachten uitgevoerd.

Natuur is dit onbehoorlijk is en mijn vertrouwen is ernstig beschadigd.

 

Ik heb besloten haar niet op staande voet te ontslaan, wat volgens mij wel mogelijk is want het is toch stelen. Stelen van tijd, in dit geval 80(!) uur..... of je nu geld steelt van de baas of tijd.

 

Enfin, ik heb haar niet ontslagen, maar haar geconfronteerd met de feiten en als resultaat geen salarisverhoging en de privé gewerkte tijd door middel van vakantiedagen inleveren te compenseren.

 

Het uiteindelijk resultaat is dat ze nu zelf ontslag heeft genomen. Maar ze wil de vakantiedagen (10 stuks) niet inleveren.

 

De vraag is: kan ik het juridisch hard krijgen om de bewuste 10 vakantiedagen in te houden als compensatie van de gestolen werktijd?

 

Ik heb haar de optie geboden om deze gestolen werktijd in eigen tijd te corrigeren door in avonden en/of weekeinden aan projecten voor mij te werken, maar nu ze ontslag heeft genomen is dit geen optie meer.

 

Wie kan mij helpen?

 

Alvast bedankt.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, ze heeft volmondige toegegeven dat ze deze uren heeft gebruikt, ja zelfs, dat ze deze uren heeft "gestolen".

 

Hierover is dan ook geen discussie.

 

Discussie is dat zij vindt dat ik niet "zomaar" vakantiedagen van haar kan gebruiken ter compensatie van de door haar gestolen uren.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo JWK,

 

Staat ergens op papier dat ze dat heeft toegegeven?

 

@ Steven: Of is dat niet noodzakelijk om eventueel juridisch gedoe en bijkomende kosten te voorkomen?

 

Succes ermee.

 

Karen

 

 

 

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Heeft ze daarnaast ook nog bedrijfsmiddelen gebruikt of jou op andere wijze benadeeld? Ik weet niet of je dat ook nog kunt claimen, maar dat helpt vast om haar in te laten binden...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

@Karen: niet letterlijk ondertekend. Wel heb ik verslag gedaan van mijn bevindingen, conclusies en de gesprekken die ik heb gevoerd. En die aan haar verstrekt ter ondertekening, nog niet retour ontvangen..... zucht. Ga ik achteraan!

 

@StevenK: Een geluidsopname is er niet. Wel heb ik getuigen in de vorm van medewerkers die haar hebben horen toegeven. Ook zijn er onderling gesprekken gevoerd. Ze heeft daarin aangegeven dat ze er geen spijt van heeft......

 

De verlofuren, wat bedoel je daarmee? We hebben naast werkdagen, vakantiedagen. Verlofuren kennen we niet.

 

@Highhio: Yep, we zijn zijn een ontwerpbureau en ze heeft mijn computer, mijn software en mijn lettertypes gebruikt om haar producties te maken. Ik zeg heel duidelijk "mijn" omdat ik het echt hoog opneem en zie als stelen.

 

Vraag blijft staan of ik haar vakantiedagen mag gebruiken om de gestolen uren te compenseren....

 

Iemand?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kun je niet de tegenwaarde van de betreffende uren als vordering aan haar omschrijven.

 

Ze heeft tijd van je geleend. Je schrijft haar een brief waarin je melding maakt van het zonder toestemming werken voor een andere opdrachtgever in jouw tijd, met de vermelding dat zij dit zelf heeft toegegeven

 

Om die reden zijn door jou ten onrechte uren uitbetaald aan haar (in de vorm van regulier salaris) die niet gemaakt zijn.

Als gevolg hiervan is een vordering ontstaan op haar ter grootte van x,xx

 

Je verzoekt haar die vordering te voldoen en geeft haar een aantal mogelijkheden.

1) ze betaalt direct terug

2) Het bedrag wordt verrekend met haar vakantiedagen

3) Het bedrag wordt geboekt als personeelslening met een afbetaling van 5% van het bedrag per maand en een rentepercentage eroverheen.

 

In het algemeen kun je natuurlijk melden dat je verwacht binnen 14 dagen antwoord te hebben omdat anders de een rente van x% geheven gaat worden over de vordering met terugwerkende kracht tot het moment dat ze ontstaan zijn.

 

Geef haar de keus en vraag haar dit schriftelijk aan je te bevestigen voordat je iets met uitbetaling van vakantiedagen doet.

 

Indien ze niet bestrijdt dat de uren door haar gestolen zijn in haar antwoord heb je meteen de schriftelijke bevestiging waarmee je wat sterker staat.

 

Succes

Frans

Link naar reactie
  • 0

@Frans

 

Wat een ontzettend goed idee! Ik ga hier zeker mee aan de slag. Gewoonweg briljant! Dank.

 

Ze zal waarschijnlijk door het plafond gaan, want voor haar is geld bijzonder belangrijk. (voor wie niet eigenlijk).....

 

Dank voor de reacties van iedereen.

 

En als iemand nog antwoord weet op de rechtsgeldigheid van het inhouden van de vakantiedagen dan hou ik mij erg graag aanbevolen!

Link naar reactie
  • 0

Hallo JWK,

 

Wellicht is het handig even te wachten tot je die brief verstuurt tot onze 'huisadvocaat' Steven zijn juridische licht heeft laten schijnen op de suggesties van Frans (wiens kennis ik daarmee niet in twijfel trek hoor, want ik ben een groot bewonderaar van deze HL-tijger). Bij arbeidsrechterlijke zaken worden wij ondernemers altijd gezien als de sterke partij en de (ex)werknemer als de zwakke en is het essentieel juridisch de juiste weg te bewandelen.

 

Je schriftelijke verslag is volgens mij een goede eerste stap, maar je moet mensen volgens mij (vanuit juridisch oogpunt) ook termijnen geven om te reageren. Hoe lang geleden heb je dat verslag ter ondertekening gestuurd? En heeft ze daar niet schriftelijk op gereageerd dat ze het er niet mee eens is?

 

Ook voor mij als leek lijkt het erop dat je vrij sterk staat, maar dat betekent nog steeds dat je wel de juiste juridische weg moet bewandelen en een goed dossier moet opbouwen om je recht te krijgen. Voor het juiste advies is het daarbij van belang dat de deskundigen hier een goed en compleet beeld hebben van hetgeen zich tot dusver heeft afgespeeld met daarbij de juiste tijdslijnen. Is het mogelijk dat je hier een opsomming geeft van wanneer dingen zijn gebeurd en wat er toen precies is gebeurd/geschreven? Als het ooit tot een rechtszaak komt zul je dat ongetwijfeld op papier moeten zetten en door dat nu vast te doen en hier (anoniem) te delen, kun je optimaal gebruik maken van de hier aanwezige deskundigheid.

En kunnen andere ondernemers in een vergelijkbare situatie in de toekomst van jou leren.

 

Succes ermee.

Karen (die als ze ooit weer personeel aanneemt bij elk gesprek haar recorder aanzet...)

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Karen en anderen,

 

Ik zal nog even wachten op de reactie van onze huisadvocaat Steven met reageren naar mijn medewerker, dank voor de tip.

 

Met dit bericht stuur ik ik een worddocument mee met de brieven die door mij zijn geschreven aan haar. Zij heeft mij geantwoord in 2 korte briefjes (typje van weinig woorden....) 1e briefje gaf ze aan dat een waarschuwing voldoende was, in het 2e briefje gaf ze aan dat ze ontslag heeft genomen per 29-12-08....

 

Ik heb m'n reactie, zoals Frans heeft voorgesteld in ruwe vorm klaar, die volgt misschien nog later.

 

Dank voor het meedenken en meeleven!!!

 

Jan Willem

Link naar reactie
  • 0

Hoi jwk,

 

Let even op dat je via je voornaam en e-mailadres vrij eenvoudig te achterhalen bent op internet., bijvoorbeeld linkedin.

Tevens als de sodemieter het Word-documentje verwijderen en eerst even onder 'eigenschappen' in Word o.a. je bedrijfsnaam etc. weghalen voor je het plaatst.

 

Normaal zou ik het even via PM doen, maar het is mijn ervaring dat het kleine rode zinnetje dat aangeeft dat je een nieuw bericht hebt vaak over het hoofd gezien wordt.

 

Voor het geval je het niet leest zal ik tevens even een berichtje aan de mod's sturen dat ze de bijlage even voor je verwijderen

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Euh.... oeps!

 

Dank Frans en djluc voor de supersnelle reactie.

Dat ik te achterhalen ben, vind ik niet zo'n probleem, anders moet ik mij beter verhullen op het internet. En dat is hier niet echt nodig vind ik. ;)

 

Als er forumgebruikers geïnteresseerd zijn in mijn schrijfsels dan kunnen ze mij pm-en, ik stuur het dan op.... lijkt mij een betere optie. En ja, ik zal het word document corrigeren.

 

Dank voor het meedenken!!!! ;D

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Kun je niet de tegenwaarde van de betreffende uren als vordering aan haar omschrijven.

 

Ze heeft tijd van je geleend. Je schrijft haar een brief waarin je melding maakt van het zonder toestemming werken voor een andere opdrachtgever in jouw tijd, met de vermelding dat zij dit zelf heeft toegegeven

Of nog een stap verder: de opdrachtgevers hebben onbetaald gebruik gemaakt van de tijd van de onderneming van TS. Ik zou de stelling betrekken dat wanneer zij van mening blijft dat zij deze tijd niet terug hoeft te geven, TS de tijd kan verhalen op de opdrachtgevers.

 

Het formuleren van de feitelijke vordering als een tegenvordering vind ik weinig handig. Om namelijk die vordering hard te maken, moet je eerst erkennen dat je een betalingsverplichting hebt.

 

Ik zou haar de keuze geven dat de betreffende tijd in mindering wordt gebracht op de verlofuren en anders dat deze uren als ongewerkt worden geregistreerd. Die ongewerkte uren leiden tot negatief salaris (en ook negatieve opbouw vrije dagen), die bij de eindafrekening verrekend mag worden, ook met de vakantiedagen.

 

Hoe langer ik over deze kwestie denk, hoe verder mijn hakken in het zand komen te staan.

 

Dus ik sluit me bij Frans aan, maar ik zou daarbij wel meteen aangeven dat haar opdrachtgevers aangesproken zullen worden als zij niet zelf die uren met jou afrekent.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.