• 0

Beste oplossing aandelen bezit bij emigratie en nieuwe HK holding ltd.

Mijn eerste vraag op dit fantastische forum. Ik heb een hele berg onderwerpen gelezen maar zoals vaak is je eigen positie toch net weer even anders. Ik ben dan ook op zoek naar de beste oplossing voor mijn situatie.

 

de huidige situatie is:

Ik bezit 19% van een Nederlandse BV.

Ik kan dit binnenkort verhogen met nog eens 5.5%.

De bedoeling is dat in ongeveer 2 jaar de BV verkocht gaat worden. De andere aandelen zijn in bezit van 3 andere personen.

1 persoon met 49%, 1 persoon met 24,5% en 1 persoon met 2%.

 

Nu de komende veranderingen:

Ik emigreer binnenkort naar Hong Kong, ik werk voor een Hong Kongs bedrijf en die wil graag dat ik functies ga vervullen die mijn aanwezigheid vereist. Tevens zal ik bij aankomst zelf in Hong Kong een bedrijf oprichten die gaat fungeren als een holding voor aandelen die ik verkrijg van het Hong Kongse bedrijf en de bedoeling is dat de aandelen van de BV die ik nu prive bezit ook in deze holding terecht komen.

 

De vraag is dan of het voor mij fiscaal aantrekkelijk is om mijn 19% belang in de Nederlandse BV over te dragen (verkopen) aan deze holding en dat de holding de extra 5.5% koopt, of dat ik het beter prive kan houden.

Welke belastingen in Nederland zijn daarvoor verschuldigd?

 

Bij verkoop in de toekomst van de aandelen van de BV is er dan ook belasting verschuldigd in Nederland?

(Ik heb begrepen dat bij prive bezit van de aandelen dat er dan 25% belasting betaalt moet worden, is dat ook zo als de aandelen in bezit zijn van een HK holding?)

 

Veel dank voor het lezen en eventuele antwoorden.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik durf niet te zeggen wat voordeliger is (hoewel ik HK vermoed), maar als jouw HK holding de aandelen overneemt en de feitelijke leiding en werkzaamheden liggen in HK, dan valt de winst uit de NL BV (althans jouw deel) onder de deelnemingsvrijstelling in de HK holding. Lijkt me geen slecht idee.

 

Iemand anders nog aanvullingen? Buitenlandse VPB gevolgen zijn niet mijn sterkste punt.

 

Salut Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dat is in ieder geval vanuit Nederland bezien. Hoe dit in Honk Kong belast is, zou ik niet weten. Overigens is het - zonder belastingheffing - overdragen van je huidige aandelen aan de HK Holding niet zo makkelijk. Bij emigratie zul je een conserverende aanslag opgelegd krijgen, die in beginsel wordt ingevorderd als je binnen 10 jaar je aandelen verkoopt.

 

Emigratie is altijd een onderwerp waarbij op diverse vlakken, waaronder fiscaal, begeleiding nodig is. Het bedrijf wil je heel graag daar hebben, dus zullen ze ook best wel willen helpen bij dit soort dingen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 196 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.