• 0

KvK ligt dwars...

Hoi Iedereen!

 

Een paar maanden geleden ben ik met een vriendin van mij een bedrijf gestart. We zijn toen naar de KvK gegaan en zij hadden ons een v.o.f. als rechtsvorm geadviseerd.

 

Later hebben wij ons gebogen over de financiering van het bedrijf.

Zij wil niet lenen bij de bank en leent daarom van familie en vrienden.

Ik heb geen familie en vrienden die mij kunnen financieren en dus ben ik aangewezen op een financiering van de bank. Dus ben ik naar de bank gegaan met een goed ondernemingsplan en een goed financieringsplan. Ik ben daarbij bijgestaan door mijn boekhouder. Daar werd mij duidelijk gemaakt dat er voor een bedrijfsfinanciering er door beide vennoten getekend zou moeten worden. Logisch eigenlijk, maar had er niet bij stil gestaan. Ook zijn toen de mogelijkheden aan me voorgelegd. Al met al werd het duidelijk dat de bank eerst wilde zien dat de v.o.f. omgezet zou worden tot 2 eenmanszaken aangezien mijn medevennoot geen lening wil en niet wil tekenen. Daarna zou de bank wel een aantal offertes voor me willen opstellen. Daaruit haal ik dus dat de bank op zich wel geinteresseerd was in het verstrekken van een lening.

 

Ik heb de situatie toen met mijn medevenoot besproken en we waren het er beide over eens om de v.o.f. om te zetten tot 2 eenmanszaken maar dat we wel gewoon nog samen zouden gaan werken.

 

Toen kwamen de feestdagen met de drukte eromheen. Dus hadden we besloten om pas na de feestdagen een afspraak bij de KvK te maken om het een en ander te bespreken en de v.o.f te laten omzetten in 2 eenmanszaken.

Nu heeft mijn medevennoot gebeld naar de KvK. In plaats van een afspraak te maken heeft ze eigenlijk haar verhaal al gedaan aan de telefoon. Daarbij heeft ze, zoals ze zegt, de hele situatie met de KvK besproken.

 

Maar de KvK zegt nu dat het omzetten niet mogelijk is om de volgende redenen:

- Volgens de KvK zou de bank mij bij een eenmanszaak geen lening meer willen verstrekken omdat ik dan helemaal bij nul zou moeten beginnen terwijl er nu een website is. Vreemd eigenlijk, want bij de bank lijkt me een goed onderbouwd ondernemings- en financieringsplan toch meer doorslaggevend te zijn dan het al dan niet aanwezig zijn van een website....

- Volgens de KvK zou een eenmanszaak enkel in aanmerking komen voor een persoonlijke lening bij de bank. Wat dus in mijn financiële situatie niet mogelijk zou zijn.

- Het zou geen zin hebben om een afspraak met de KvK te gaan maken.

 

Klopt het wat de KvK verteld heeft? Mijn medevennoot zegt dat ze de beste man die er op dat moment bij de KvK was gesproken had aan de telefoon. Ik kan het moeilijk geloven...

 

Wat zouden jullie gaan doen in deze situatie? Welke stappen zou ik nu het best kunnen nemen?

 

Groetjes Sarah

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het zal ongetwijfeld een goed bedoeld advies zijn, maar blijft een vreemd verhaal. Praktisch. Ga naar de KvK, vertel dat je hebt besloten om de samenwerking in de VOF te beëindigen en dat de bedrijfsactiviteiten en de handelsnaam door één vennoten worden voortgezet en vertaal dat naar de inschrijving van de desbetreffende eenmanszaak. Vertel er verder niet te veel om heen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de KvK zelf maar eens gebeld voor een afspraak zodat ik in bijzijn van mijn medevennoot hun verhaal kan horen. Zo weet iedereen wat er precies gezegd is.

Een kort gesprek van 20 minuten is gratis en zonder afspraak mogelijk, dus ik probeer het eerst op die manier (geld neerleggen voor een afspraak kan immers altijd nog)

 

Ik vroeg me idd af hoeveel informatie ik daarbij zou gaan geven. Niet meer dan nodig is eigenlijk. Ik hoop wel dat ik tijdens een dergelijk gesprek een bekwaam persoon tegenover me heb zitten ;D Maar eigenlijk heb ik mezelf al genoeg verdiept en ben ik al sinds een aantal weken tot de conclusie gekomen dat om praktische en financiële redenen de vof dient omgezet te worden. Dus......

 

Hebben er nog meer mensen hier op het forum slechte ervaringen met de KvK gehad?

 

Groetjes Sarah

Link naar reactie
  • 0

 

 

Hebben er nog meer mensen hier op het forum slechte ervaringen met de KvK gehad?

 

Groetjes Sarah

 

Ik denk dat als je de zoek functie gebruikt je heel veel te zien krijjgt, de KvK is niet zo heel geliefd..... (maar ze doen ook wel eens goede dingen hoor ;D )

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Die argumenten die ze geven doen er totaal niet toe.

 

Jij wilt twee eenmanszaken. Die website is totale maar dan ook echte totale onzin. En boeiend dat ze je alleen een persoonlijke lening willen geven. Het gaat er juist om dat je geen lening kunt krijgen als je nog een vof hebt ivm medetekenen.

 

Dus: persoonlijk heen gaan en er op staan. Je hoeft geen redenen te geven. Gewoon zeggen dat dat beter uitkomt.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Ik adviseer om de v.o.f. gewoon uit te schrijven en de beide eenmanszaken in te schrijven. Vervolgens kan bij de bank om een bedrijfsfinanciering/-lening worden gevraagd. Helaas komt het weleens vaker voor dat de KvK uitspraken doet die niet echt passend zijn.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.