• 0

Fiscale eenheid bij een overname 50%

Ik heb een vraag over de fiscale eenheid. Ik zal kort de situ even schetsen

WerkBV met daarboven twee holdings ieder 50% aandeel in de werkbv. De dga van elke holding ontvangt een manfee.

De aard van werkzaamheden is van dien aard dat er geen btw plicht is. destijds is afgesproken met de fiscus dat over het manfee naar de holding ook geen btw plicht is. er is sprake van een fiscale eenheid tussen de werkbv en holdings.

 

Nu wil ik van een van de heren de volledige aandelen overnemen, 50% dus. we trekken hier ongeveer 3jaar voor uit ( dit ivm pensioen gerechtigde leeftijd) het idee is om een derde holding te stichten( die van mij) en gelijk 10 % nu over te nemen. dit maakt dat ik manfee kan ontvangen en kapitaal kan gaan opbouwen om over 3jaar de overgebleven 40% te kopen. belangrijk is wel dat ik ook deel uit ga maken van de fiscale eenheid. Is dit een probleem? alle tips zijn welkom

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Met "geen btw-plicht" bedoel je neem ik aan dat de werkmaatschappij vrijgestelde prestaties verricht (zorg, bancair, verzekeringen, etc.)?

 

Managementactiviteiten zijn belaste prestaties voor de btw. Vinden deze buiten fiscale eenheid (btw) plaats, moet er dus btw in rekening worden gebracht. Als de werkmij geen met btw belaste prestaties heeft, kan zij de in rekening gebrachte btw niet in aftrek brengen. Dus is een fiscale eenheid (btw) dan wel zo prettig, want dan zie je die belaste managementactiviteiten niet meer.

 

In het algemeen heb je voor een fiscale eenheid btw 51% van de aandelen nodig. Een oplossing kan zijn om tussen de holdings en de werkmij een maatschap te schuiven. De management activiteiten kunnen vanuit de maatschap worden verricht en die kan wel een fiscale eenheid btw aan gaan met de werkmij. Voor de vennootschapsbelasting is de maatschap transparant, zodat de managementvergoeding daarvoor wel gewoon bij de juiste holding valt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Het klopt idd wat je zegt en er zit ook nu een beheer mij tussen. nu is het echter zo dat er ( weliswaar tijdelijk namelijk de komende 3 jaar) 3 holdings komen die van de blijvende vennoot (50%), van de over 3 jaar vertrekkende vennoot (40%) en van mij 10%. afgesproken is dat we alle drie hetzelfde manfee krijgen waarbij ik vanuit mijn manfee de komende 3jaar wil gaan gebruiken om kapitaal op te bouwen de resterende 40% over 3jaar te kopen. voor de huidige bestaande holdings is er een fiscale eenheid waardoor idd de druk van btw plicht op manfee niet betaald hoeft te worden. maar nu schijnt het zo te zijn dat het wel eens een probleem zou zijn om dit ook voor de 3e holding te regelen. aangezien de manfee niet gering id zou dit best een probleem kunnen worden. Zelf snap ik het niet omdat naar mijn idee dezelde contructie is en dezelfde aard van werkzaamheden. bovendien is het van tijdelijke aard omdat na 3jaar er gewoon weer 2 holdings verder gaan. Maar ik ben benieuwd naar je reactie of je ook idd denkt dat dit moeilijk gaat worden of juist niet. vriendelijke groet, Wijnand

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.