• 0

ZZP-er Nederland - woonachtig in Duitsland

Beste ondernemers,

 

Zelf ben ik van plan om op korte termijn te vestigen in Duitsland (privé). Als webdesigner wil ik graag de locatie in NL houden, en zodoende ook vanuit daar werkzaam blijven. Momenteel ben ik in het bezit van BTW-nummer (wat voldoende is) en zonder KVK-inschrijving. Werkzaamheden zullen worden uitgevoerd vanuit ouderlijk huis in NL. Probleem is hoe te regelen.

 

Zelf zat ik te denken aan het volgende:

Aanvraag kvk nummer en vervolgens postbus adres aanvragen in NL op ouderlijk adres

vervolgens uitschrijven uit Nederlandse gemeente --> inschrijven in Dtsl.

Is dit juridisch/belastingtechnisch allemaal juist/mogelijk?

 

Zijn er wellicht andere manieren om dit op te lossen (m.u.v. in Dtsl registreren)?

Alvast bedankt voor jullie reacties

m.vr.gr.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als het urgent is, zal het wel niet belangrijk zijn. Want anders had je het wel uitgezocht voor het urgent werd, toch?

 

Je kunt als vestigingsadres van je onderneming je ouderlijk huis aanhouden. Dat is niet een post- of postbusadres, maar feitelijk adres, want daar werk je immers.

 

Wat de Duitse regels zijn met betrekking tot registratie, zou ik niet weten. Wel zul je zowel in Duitsland als in Nederland belastingplichtig zijn, waarbij, afhankelijk van de feitelijke situatie, Duitsland voor voorkoming van dubbele belasting zal zorgen.

 

Op zich is het dus wel op te lossen zoals je het aangeeft, maar zorg wel dat je je goed laat voorlichten door een adviseur die thuis is in dit soort situaties. In de grensstreek zijn die niet zo moeilijk te vinden. Het is namelijk nogal specifiek, zodat je aan algemeenheden verder vrij weinig hebt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt ronaldinho,

 

Helaas moet ik zeggen dat het weldegelijk urgent is. dit heeft te maken dat ik sinds enkele tijd een duits kenteken al rijd, omdat ik nu dubbel sta ingeschreven in zowel Dtl, als Nl. Echter bij een grenscontrole enkele dagen terug wees men mij hierop. Vandaar dat ik al het papierwerk zo spoedig mogelijk in orde wil maken. Echter niet weet waar te beginnen.

 

het huis waar ik ga wonen in Dtsl staat geregistreerd op naam van mijn vriendin. wat inhoudt dat ik slechts sta ingeschreven als inwonende bij haar. omdat ik daar spoedig volledig intrek, dien ik alles snel te regelen ivm belasting. Omdat er hierbij slechts sprake is van een zzp (en als persoon geregistreerd sta, neem ik aan dat je dan toch praat over een postadres? wat dan gekoppeld kan worden aan kvknummer) want als persoon heb ik verder geen vaste werkplek nodig (tenslotte kan ik overal terwereld werken m.b.v een Internetverbinding.

Hierbij onstaat dan ook onduidelijheid hoe dit precies aan te pakken. Omdat je met name praat over een persoon en niet over een fysieke locatie. (en ook ngo geen kvk nummer voor handen is (wat nodig is om een postbus nummer te openen)

 

Link naar reactie
  • 0

Nee, je hebt het over het feitelijke vestigingsadres van je onderneming. Daar waar je werkt, je administratie ligt, etc. Dat adres schrijf je ook in bij de kvk. Een postadres is slechts een adres waar je post heen gaat.

 

Emigreren is iets complexer dan alleen je bed en tandenborstel oppakken, zoals je al hebt gemerkt. Dat is wel iets waar je de nodige tijd en aandacht aan moet besteden. Er zullen namelijk nog meer dingen spelen dan alleen het kenteken van je auto.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.