• 0

Hypotheek, net geen startende ondernemer meer!

Hallo allen,

 

Ik ben nog even nieuw op dit forum, wel was ik afgelopen dec. 2008 inmiddels 4 jaar officieel ingeschreven bij de Kvk met mijn bureau :) dus val al niet meer onder de startersregelingen...

 

De eerste 2 jaar van mijn bureau (2005 en 2006) had ik nog deels dienstverbanden ernaast en ben ik bij de belastingsdienst nog aangemerkt als particulier, maar daarna ben ik het allemaal wat serieuzer gaan nemen en in 2007 en 2008 heb ik zoals het er nu naar uitziet een leuke omzet gedraaid en ook voor 2009 ziet het er goed uit qua opdrachtgevers.

 

Nu is het zo dat het erg lastig is om hypotheek te krijgen als ondernemer, ik kan namelijk nog niet van 3 jaar cijfers overleggen (mijn accountant is nu met 2007 en 2008 bezig), maar ben al wel meer dan 4 jaar ingeschreven en dus ook geen starter meer en ik zorg dus al meer dan 4 jaar dat er voldoende brood op de plank is, dus je zou zeggen..het grootste risico is inmiddels wel verdwenen.

 

Nu wil ik binnenkort een huis gaan kopen, ik huur nu een woning en daarnaast huur ik ook nog werkruimte...als je deze kosten voor de huur bij elkaar telt..kan ik daar prima een aardige hypotheek van betalen, dan heb ik een leuke woning met kantoor aan huis en ik investeer in mijn eigen onroerend goed en onderneming.

 

Wie heeft tips hoe ik toch een hypotheek kan afsluiten, is een bedrijfshypotheek een optie als je je kantoor aan huis hebt?

het geld verdwijnt nu naar de eigenaar van mijn woning en de eigenaar van het bedrijfspand..dat is toch werkelijk zonde..

Ik zou liever investeren om een flinke stap te kunnen maken met mijn bureau en niet dat gerommel in de marge :)

 

Grt Rennie

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoek eens op de kreet 'self-certified hypotheek' - dat houdt in dat je samen met een financieel adviseur een financieel plaatje opstelt dat, doordat die adviseur zijn krabbel eronder zet, voldoende is voor een aantal banken.

 

Mocht je hierbij niet eerlijk zijn over de gegevens, dan snijdt je jezelf daarmee op termijjn natuurlijk flink in de vingers. Ook betaal je ongeveer 1% meer hypotheekrente.

Link naar reactie
  • 0

Starter of niet, van belang is dat je aantoont dat de lasten van de gewenste hypotheek gedragen kunnen worden. Waar die inkomsten uit bestaan is dan niet zo belangrijk wel of er continuïteit in zit.

 

Indien de cijfers 2007 en 2008 aantonen dat er voldoende winsten gegenereerd worden voor rente en aflossing (en levensonderhoud natuurlijk) lijkt me een gang naar een financier verantwoord. Zo nodig kan een exploitatieprognose voor de komende 1, 2 jaar je daarbij helpen.

 

Wat ook nog zal kunnen helpen, is een eigen inbreng. Ik kan op dit moment niet inschatten of de aankoop van een woning (inclusief kosten) voor 100 % gefinancierd worden.

 

Uitgangspunt is volgens mij een woninghypotheek, omdat daarin meerdere financieringsmogelijkheden zijn, en het geheel in privé gehouden wordt.

 

Voor de financiering zal een kantoorgedeelte geen probleem zijn, mits dat gedeelte in verhouding staat met het geheel van de woning. Je accountant zal wellicht e.e.a. (willen) afsplitsen naar het zakelijk gebeuren.

 

Link naar reactie
  • 0

Starter of niet, van belang is dat je aantoont dat de lasten van de gewenste hypotheek gedragen kunnen worden.

 

Dat klopt, maar de manier waarop je dat kunt aantonen wordt door banken nogal vercshillend geinterpreteerd. Bij Fortis, bijvoorbeeld, wordt sec gekekeken naar de belastbare winst uit onderneming.

 

Aangezien daar dan al allerlei zaken als FOR, zelfstandigenaftrek en startersaftrek van de winst afgetrokken zijn lijkt het alsof je een heel laag inkomen hebt, terwijl je netto veel meer te besteden hebt.

 

Ik kon volgens Fortis maximaal een hypotheek 150k krijgen (ABN: 140K, ING: 117K), en heb het afgelopen jaar door de slechte huizenmarkt de hypotheken voor 250K + 150K (half jaar) zo goed als probleemloos betaald van datzelfde inkomen, zelfs met een procent meer rente i.v.m. self-certified.

 

Conclusie - ondanks dat er een 'speciale afdeling voor ondernemers' is hebben de meeste banken werkelijk geen idee hoe ze met ondernemers om moeten gaan als het over hypotheken gaat.

Link naar reactie
  • 0

 

Conclusie - ondanks dat er een 'speciale afdeling voor ondernemers' is hebben de meeste banken werkelijk geen idee hoe ze met ondernemers om moeten gaan als het over hypotheken gaat.

 

Klopt,

voor een woninghypotheek staat meestal een particulier georiënteerde accountmanager/adviseur paraat. Deze is gewend om loonstroken te lezen en is niet altijd bekend met inkomensbestanddelen van ondernemers en de interpretatie daarvan.

 

Daarvoor is het voor ondernemers met woninghypotheekvragen ook zo belangrijk dat bij het beoordelen van zijn of haar ondernemersinkomen altijd iemand van de "zakenafdeling" betrokken is, die weet van de hoed en de rand.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben zelfstandig hypotheekadviseur, en weet dat er ondanks de kredietcrisis e.d. genoeg mogelijkheden zijn om een hypotheek te krijgen, mits er uiteraard normale cijfers zijn.

 

Waar het omgaat is dat je een adviseur hebt die jouw verhaal snapt en er zelf in gelooft en hij kan dan bij de bank wel een financiering regelen.

 

 

Link naar reactie
  • -1

Voor het aanvragen van een hypotheek bij een goede bank, is belangrijk dat je kan aantonen dat je lasten kan dragen.

Of je nu starter ben, ondernemer, freelancer etc maakt geen verschil.

 

Belangrijk is dat je IB en jaarwerk tot 2008 op orde heb en vervolgens een afspraak maakt met een zakelijk en particulier adviseur bij een bank. Zakelijk adviseur bepaald het zakelijk inkomen vervolgens wordt door de particulier adviseur(Hypotheek adviseur) het financieringsplaatje in gekleurd.

 

Daarnaast kan de zakelijk adviseur advies geven of je zakelijke finacieringsstructuur goed is.

 

www.Hoogkamermkbadvies.nl

 

 

 

Mij castle: www.kasteeldever.nl

Link naar reactie
  • 0

Daarvoor is het voor ondernemers met woninghypotheekvragen ook zo belangrijk dat bij het beoordelen van zijn of haar ondernemersinkomen altijd iemand van de "zakenafdeling" betrokken is, die weet van de hoed en de rand.

 

Nou, nee - dat zeg ik juist, die afdeling "zakelijk" heeft mijn aanvraag bekeken en afgekeurd omdat de belastbare winst uit onderneming te laag was voor die hypotheek... Dat ik netto 1200 euro per maand meer te besteden had dan hun tabelletje aangaf konden ze helaas geen rekening mee houden - regels zijn regels.

Link naar reactie
  • 0

Daarvoor is het voor ondernemers met woninghypotheekvragen ook zo belangrijk dat bij het beoordelen van zijn of haar ondernemersinkomen altijd iemand van de "zakenafdeling" betrokken is, die weet van de hoed en de rand.

 

Nou, nee - dat zeg ik juist, die afdeling "zakelijk" heeft mijn aanvraag bekeken en afgekeurd omdat de belastbare winst uit onderneming te laag was voor die hypotheek... Dat ik netto 1200 euro per maand meer te besteden had dan hun tabelletje aangaf konden ze helaas geen rekening mee houden - regels zijn regels.

 

Advies is juis wel de zaken afdeling er bij te betrekken, als men niet verder kijkt dan een tabel. Dan heb je niet de juiste persoon of bank te pakken. Bankieren is mensenwerk

www.Hoogkamermkbadvies.nl

 

 

 

Mij castle: www.kasteeldever.nl

Link naar reactie
  • 0

Ook bij kantoor aan huis mag het allemaal via prive-hypotheek, wel is het qua belasting wat ingewikkelder qua regels. Ik kan het niet zo snel allemaal uitleggen, weet er ook niet het fijne vanaf maar het maakt verschil als je bv huis koopt waarvan je 1 kamer voor je bedrijf gebruikt, of als je een pand koopt met 2 huisnummers, 2 deuren om binnen te komen, 2 sanitaire voorzieningen, etc.

 

Wat ik vooral altijd aanraad is sparen, sparen sparen, laten zien dat je goed met geld om kan gaan en dat je evt ook geld in het huis kan stoppen. Verder zorgen voor duidelijke overzicht van bv je jaarcijfers, hoeveel geld je momenteel heb, of er schulden zijn, of er voorgeschoten bedragen zijn (bv inkomstenbelasting van het komende jaar).

 

Ik hoor weleens dat de bank niet weet wat te doen als je geen standaard loonstrookjes van werkgever kan laten zien maar bij rabobank en de hypotheker was het geen enkele probleem.

Link naar reactie
  • 0
Nou, nee - dat zeg ik juist, die afdeling "zakelijk" heeft mijn aanvraag bekeken en afgekeurd omdat de belastbare winst uit onderneming te laag was voor die hypotheek... Dat ik netto 1200 euro per maand meer te besteden had dan hun tabelletje aangaf konden ze helaas geen rekening mee houden - regels zijn regels.

 

En zo is dit bij mij jaren gegaan ! Na llerlei aftrekjes en dergelijke blijft er op paier veel minder over, dan je daadwerkelijk te besteden hebt. En nee, ook de Rabo bijvoorbeeld kon bij mij niet door dit heenkijken.

Momenteel ben ik blij nog in een huurwoning te wonen....

Link naar reactie
  • 0
Advies is juis wel de zaken afdeling er bij te betrekken, als men niet verder kijkt dan een tabel.

 

Waarschijnlijk spreek ik Chinees zonder het door te hebben, maar ik probeer het gewoon nog een keer: het was de zaken afdeling van Fortis die een tabel hanteerde.

 

...laten zien dat je goed met geld om kan gaan en dat je evt ook geld in het huis kan stoppen...

 

Nope. In 17 jaar tijd niet 1 hypotheektermijn te laat betaald, geen limietoverschrijdingen gehad, en al die tijd mijn complete financiele hebben en houden bij ze ondergebracht, dus ze hebben in al die jaren een prima klant aan me gehad.

 

Mijn oude huis had een getaxeerde overwaarde van 110.000 euro, en ik wilde een hypotheek die 20.000 hoger was dan de oude.

Link naar reactie
  • 0

@Peter: had je toen ook al verder geinformeerd bij andere banken? Deden ze allemaal hetzelfde?

 

Ikzelf hoor vaak dat ze bij ondernemers maximaal executiewaarde van het huis willen lenen, maar dit gaat niet altijd zo. Ikzelf mocht als ik wilde hogere hypotheek dan het huis zelf....Misschien hadden ze meteen vertrouwen in me omdat ik hoge kapiteel had opgebouwd (omdat ik er vanuit ging alleen executiewaarde te mogen lenen), misschien dat ze daarom meteen vertrouwden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.