Ga naar inhoud

TV-programma Top Verkopers NED 3 20:25

Aanbevolen berichten

Een tv programma misschien wel eens handig om te zien wat verkopers nu echt doen, al dan niet om er zelf van te leren en zeker handig om niet zelf in de sluwe handen te vallen van een verkoper.

 

Jort zoekt gladde verkooptrucs

 

Tv-makers hebben al gezocht naar de beste zangers, dansers, musicalsterren, bruidsparen en paranormaal begaafden, maar deze week brengt de KRO een zoektocht naar het toptalent in een nieuwe beroepsgroep. Jort Kelder gaat op zoek naar de beste verkoper van het land. Diverse al dan niet gladde jongens en meiden strijden tien weken lang om deze eretitel, die ze kunnen verdienen door verschillende aan de verkoopbranche gerelateerde opdrachten tot een goed einde te brengen.

 

Liegen & bedriegen

Bij Pauw & Witteman was afgelopen maandag al een voorproefje van het programma te zien, en daaruit bleek dat sommige van de deelnemers ver gaan om hun doel te bereiken. Liegend en bedriegend probeerden sommige kandidaten de potentiële kopers een behoorlijke bak geld uit de zak te kloppen. Er werden zelfs goede doelen verzonnen om de opbrengst te maximaliseren. Dat was nu ook niet helemaal de bedoeling – de topverkopers in spe kregen te horen dat dat echt niet meer mocht.

 

Hongerig naar omzet

Presentator Jort Kelder legt uit dat niet alle deelnemers aan het programma zo in elkaar zitten. "De kandidaten zijn zeer divers, maar wel allemaal hongerig naar omzet. Toch zal Topverkopers minder over hebberige vertegenwoordigers en rinkelende kassa’s gaan dan over de psychologische dilemma’s. Het gaat om de vraag of je rommel tegen iedere prijs kunt verkopen en of in iedereen een verkoper schuilt. Want ik vraag me af of uiteindelijk niet iedereen permanent bezig is zichzelf op de een of andere manier te verkopen.”

 

Eerlijke verkopers

Ervaringsdeskundige op verkoopgebied is Kelder zelf echter niet. “Ik dien mezelf geen enkele commerciële gave toe. Ik ben nog nooit in staat geweest tot het verkopen van wat dan ook (behalve mezelf), maar vind het wel heerlijk om de kandidaten op te poken, te plagen en waar nodig te fileren. Juist in deze tijden van recessie hebben we niet gebakken lucht nodig, maar eerlijke verkopers die de economie weer aan de praat krijgen”, aldus Jort Kelder. Of hij die in dit programma zal vinden, is gezien de vertoonde beelden in Pauw & Witteman echter nog maar de vraag.

 

Top Verkopers NED 3 20:25

Link naar reactie

Dit topic verdient eigenlijk wel een reactie, want jemig... Wat is dit stelletje mensen een aanfluiting zeg!

 

Het levert tenenkrommende TV op, die met verkopen anno 2009 niets van doen heeft. Daarom zijn er waarschijnlijk tot nu toe geen serieuze reacties op dit topic gekomen, want een serieus programma over verkopers zou toch wel het kijken waard zijn. Dat is dit echter niet.

 

Voor wie toch wil weten waar het programma over ging en een mening wil lezen die helemaal aansluit bij mijn mening, kijk op jongerensite Fok voor een treffende column:

 

Lange termijn visie, after sales, betrouwbaarheid, kwaliteit, ethiek, dat zijn ingrediënten die bijdragen tot een goed verkoopproces.

 

Hierover vind je in de eerste aflevering helaas niets terug. Tijdens de opdrachten worden uitspraken gedaan als “liever een order mét een probleem dan geen order” en “….ik doe alles, ik lieg en bedrieg….”, wat ook tijdens de uitvoering van de eerste opdracht duidelijk werd omdat de topverkopers in spé geen middel schuwen om maar te kunnen dealen. Leugentjes om bestwil als “de opbrengst is volledig voor Unicef” en “met deze aankoop draagt u bij aan de bouw van een zendmast in een ontwikkelingsland” spatten van het scherm

 

Lees verder op Fok: Topverkopers

Link naar reactie

Dit topic verdient eigenlijk wel een reactie, want jemig... Wat is dit stelletje mensen een aanfluiting zeg!

 

Het levert tenenkrommende TV op, die met verkopen anno 2009 niets van doen heeft. Daarom zijn er waarschijnlijk tot nu toe geen serieuze reacties op dit topic gekomen, want een serieus programma over verkopers zou toch wel het kijken waard zijn. Dat is dit echter niet.

 

Voor wie toch wil weten waar het programma over ging en een mening wil lezen die helemaal aansluit bij mijn mening, kijk op jongerensite Fok voor een treffende column:

 

 

Het is inderdaad een aanfluiting, toen ik het had gezien had ik gelijk spijt dat ik dit gepost had op Higherlevel.

 

Het zijn allemaal persoonlijkheden die je niet graag tegen komt als professioneel verkoper, het woord professioneel durf ik er niet voor te zetten.

 

Link naar reactie

Na de eerste aflevering bekeken te hebben, ga ik de verdere afleveringen ook bekijken.

 

Tenenkrommend... zeker

Vooroordeelbevestigend.. zeker

leerzaam... ik denk voor mij persoonlijk misschien nog wel

 

Iedere ondernemer heeft te maken met commercielen. Of je moet het zelf zijn, misschien heb je ze nodig en anders kom je ze wel tegen als je jouw wat proberen te slijten. Ik kom ze veelal in de vorm tegen dat ik ze wat moet verkopen. Aangezien ik in de business ben van het maken van hulpmiddelen voor verkopers. Het grappige vond ik namelijk dat ik verschillende klanten, kennisen, relaties en zelfs vrienden, kon plaatsen bij de verschillende verkopers qua overeenkomsten. De drukke babbelaar, de vrolijke spring in het veld, de gladde, de iedereen is k*t behalve ik.

 

En hoe je het ook wend of keert, iedereen trapt wel eens in het verkeerde commerciele geintje. Wie heeft er niet een lidmaatschap wat je nooit wilde, is opeens bij een andere energiemaatschappij of zit vast aan iets anders.

 

En iedereen heeft zijn truukjes, maniertjes of persoonlijkheid (hoe je het ook wilt noemen) om te verkopen. En dit is een

vermakelijke platform om op de luie bank te bekijken.

 

En dat "echte verkopers" dit een aanfluiting vinden, of beledigend (en ik denk misschien confronterend) vinden kan ik mij wel voorstellen. Verkopers starten ergens en worden beter. Maar in deze vorm kom ik ze vaak genoeg tegen. Maar ik denk altijd maar zo, je kan van iedereen wat leren. Ik hoop alleen wel dat er straks wat betere opdrachten verwerkt gaan worden. En persoonlijk vind ik Jort kelder gewoon erg gezellig in dit soort programma's.

 

Mvg,

 

Micha

 

 

 

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie

Leuke column!

Ik heb er ook naar gekeken en vond het 'wel grappig' (Jort vind ik altijd wel leuk) maar ook echt niet meer dan dat. Als die klootzak (sorry) die zei dat het voor Unicef was dat bij mij geflikt had nou echt... >:( wat mij betreft hadden ze hem er meteen uit mogen zetten.

 

Trouwens die race om de kijkcijfers hebben ze hiermee nou ook niet echt gewonnen, 367.000, ik ben benieuwd wat morgen van dat aantal overblijft...

Makkelijk en snel online boodschappen bestellen? Dat kan bij Thijl!

Twitter | Facebook

Link naar reactie

ik ga vanavond ook eens kijken

 

[edit]

Linkje voor de liefhebber: http://www.uitzendinggemist.nl/index.php/search?serID=4235&md5=66e4b8ad917a8119e8e85e21a4db87e6&sq=top+verkopers

[/edit]

Sebastiaan van der Valk helpt, als adviseur / coach / begeleider, organisaties met vormgeven aan veranderingen.

 

Daarnaast zet ik ideeën voor new business op papier, verken de ideeën en breng ze in de praktijk. Zo is bv www.espressokopjes-online.nl ontstaan en uiteindelijk verkocht per 30-12-2015.

Link naar reactie

Een beetje verkoper zal nooit meedoen aan zo'n programma.

Het zou misschien slecht kunnen uitpakken als mensen je herkennen.

Dan hangt er meteen een vooroordeel aan je broek.

Het enige wat wel standaard klopt aan de verkooptechniek is dat de klant het gevoel heeft of hij je al jaren kent.

Zodat er een klik ontstaat.

Verkoop is tenslotte 90% emotie en meestal doet de prijs er dan niet toe.

artispoetryoncanvas

Link naar reactie

Een beetje verkoper zou hier niet aan meedoen....? Dat zou ik ook denken, ware het niet dat de verhoudingen naar mijn idee dit steeds meer gaan tegenspreken. Echte koks staan in een echte keuken, maar waarom al die kookprogramma's. Echte zangers doen niet mee aan een wedstrijd, maar waarom idols, xfactor etc. Echte modellen melden zich bij een bureau, maar waarom zoveel i wanna be a supermodel, elitecontest etc.

 

Tevens vind ik (en dit is persoonlijk) dat verkopers een bepaald soort mensen zijn waarvan ik juist denk dat zij zich in the spotlicht zich willen profileren, meten of testen. Verkopen = gunnen is 100% waar (noem het emotie, binding relatie). Maar ik heb het idee dat je een bepaalde persoonlijkheid moet hebben om dit voor elkaar te krijgen wanneer je ergens nieuw binnenstapt. Veelal een grote overtuiging van zichzelf, een beetje ADHD karakter en ogenschijnlijk in elke situatie compleet zichzelf. En dat laatste kan niet omdat een mens van nature in een vreemde situatie zich eigenlijk niet 100% op zijn gemak kan voelen. Ik generaliseer het natuurlijk een beetje.

 

Ik moet mijn producten/diensten ook verkopen, maar ik weet dat ik geen echte verkoper ben. Daarvoor haal ik niet het onderste uit de kan, kan ik gesprekken niet strak genoeg houden en verlies ik het zakelijke te snel uit het oog (elke keer in mijn achterhoofd, ze zijn zo vriendelijk, ze hebben niet zo veel te besteden, is mijn product deze prijs nou echt waard etc.) En met cold targeting, pitches kan ik echt helemaal niks. Ik was ook al heel slecht met spreekbeurten ;) Dit is niet erg, want ik ben mij bewust van dit en oefening baart kunst is gewoon waar. Maar als ik echte verkopers zie, herken ik gewoon een bepaald karakter of overeenkomsten. Niet slecht, alleen anders dan ik.

 

Mvg,

 

Micha

 

 

 

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie

De topverkopers is weinig meer dan een gewone soap. Tot nu toe is er in elke aflevering van de "topverkopers" wel een incident. Of kandidaten die over de schreef gaan of ruzie tussen twee kandidaten. De eerste aflevering loog een verkoper dat het product voor het goede doel was. De tweede aflevering jatten andere "top"verkopers het idee en zelfs de badge van een andere verkoper. En deze aflevering werden twee kandidaten, waaronder een behoorlijk gehaaide kandidaat gediskwalificeerd omdat ze gefraudeerd hadden met een kassabon.

 

Zelf heb ik ook zeer slechte ervaringen met verkopers. Bijvoorbeeld eerst een hoge vergoeding vragen voor het eerste informatieve gesprek en daarna niets meer van zich laten horen. En een andere die een duur product achterover drukt en met de noorderzon verdwenen is. Het is gewoon armoe troef in verkoopland. Ik wil niet generaliseren want er zijn ook hele goede verkopers. Maar hoe vind je die in hemelsnaam? Je moet als kleine zelfstandige geluk hebben met een goede verkoper. Punt is dat er een groot tekort is aan verkopers, zelfs in deze economisch barre tijden staan er in de kranten en op internet alleen maar advertenties: "Gezocht verkopers."

 

Zou de oorzaak zijn dat het een ondergewaardeerd beroep is? De meeste verkopers uit het TV programma zijn laaggeschoold. Alle jongeren ,die het maar enigzins kunnen, worden gepushd om door te studeren en zijn voorgoed verloren voor het salesvak. Als jongeren dat niet doen is tegenwoordig de kans groter dat er iets aan de hand is. Dat hoeft natuurlijk niet, wil ik hierbij benadrukken. Maar de tijd dat er van de LTS vaak talentvolle vaklui, ondernemers enz. afkwamen, ligt al ver achter ons. Van mij mag er wel wat meer waardering komen voor salestalenten. Een goede eerlijke verkoper is zijn salaris waard

Link naar reactie

Het gevoel van een soap begint mij nu ook en beetje te bekruipen na een paar afleveringen. In eerste instantie was ik erg enthousiast, maar de groei waar ik in eerste instantie op hoopte blijft een beetje uit. Het blijft amusement en het moet smeuig blijven, maar het blijft allemaal wel heel erg oppervlakkig. Kijk eens hoe deze verkoper op zijn falie krijgt, deze die samenzweren en piepo hier steeds onzekerder wordt.

 

Nergens wordt er een serieuze poging gedaan om te informeren. Waarom zijn bepaalde keuzes slecht en welk alternatief zou beter zijn. De verkopers zullen aan het einde zichzelf en de kijkers niet verbeterd hebben, alleen geleerd hebben hoe ze programma moeten bespelen. En zullen na afloop hetzelfde niveau hebben als wanneer ze erin kwamen.

 

Wat mij vooral tegen de borst stuitte was dat in aflevering 2 (media zaak) er een actief plan was om mensen met koop potentieel in de zaak te krijgen, andere verkopers dit saboteerde en dit uitdraaide op minder verkoop, ruzie en slecht sfeer. Waarschijnlijk leuk voor het entertainment gehalte, maar er werd nergens gesproken over het feit dat een groep verkopers voor zaak werken en als groep verantwoordelijk zijn voor de gehele omzet. En dat de egocentrische acties en/of doelstellingen om de naam op de bon krijgen killing is voor elke ondernemingen met een commercieel team.

 

En de smeekbedes aan het einde zijn helemaal tenenkrommend. Gelukkig zit er een uit knop op de tv, anders had ik ze alle 10 gebroken. Zonde van de zendtijd, welke ze hadden kunnen gebruiken voor een leermoment. Natuurlijk staan de beste stuurlui aan wal, maar het is net zoals dragons den weer in potentie best een leuk plan alleen naar mijn idee "net niet".

 

Mvg,

 

Micha

 

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie

Binnen het programma, ben ik zelf nogwel het meest onder de indruk van Dion.

Vooral omdat hij toch veelal op zoek lijkt te gaan naar de best deal voor beide, dus naar een win/win situatie. En dat kan ik wel respecteren en is in mijn ogen een goede eigenschap voor eenverkoper. Het lijkt erop dat hij niet zijn hele moraal/normen over boort gooit voor een sale, zoals bij sommige anderen wel lijkt. En dat het hem ook niet ontbreekt aan (creatieve) ideeën. Het lukt niet altijd natuurlijk, maar doch wie niets probeert komt er nooit achter wat wel en niet werkt. En dat nog wel voor een (voormalig?) straatverkoper.

Anyways, dat was ff mijn mening over wat een goede Verkoper is.

 

Link naar reactie

@Petra

ben ik geheel met je eens. Alleen daar wordt helemaal niks mee gedaan, behalve afgerekend op zijn omzet. En als er dan aandacht komt, zie je alleen het gesprek met die l*l met die bril die het bloed in ieder geval onder mijn nagels vandaan haalt. En de opmerking "hij is te lief"? Dion had de kandidaat geweest om te begeleiden en er echt wat informatiefs van te maken.

 

En dan die superverkoper "fake it till you make it", welke alleen maar smijt met tegelspreuken en quotes uit "verkopen voor dummies". Niks tegen die dummy boeken, want die zijn best wel goed. Maar leg eens uit mensen waarom bepaalde zaken niet werken, en test dit met praktijk situaties. Dan zie je als leergierige kijker ook de uitwerking.

 

mvg,

 

micha

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie

Het gevoel van een soap begint mij nu ook en beetje te bekruipen na een paar afleveringen. In eerste instantie was ik erg enthousiast, maar de groei waar ik in eerste instantie op hoopte blijft een beetje uit. Het blijft amusement en het moet smeuig blijven, maar het blijft allemaal wel heel erg oppervlakkig. Kijk eens hoe deze verkoper op zijn falie krijgt, deze die samenzweren en piepo hier steeds onzekerder wordt.

 

Nergens wordt er een serieuze poging gedaan om te informeren. Waarom zijn bepaalde keuzes slecht en welk alternatief zou beter zijn. De verkopers zullen aan het einde zichzelf en de kijkers niet verbeterd hebben, alleen geleerd hebben hoe ze programma moeten bespelen. En zullen na afloop hetzelfde niveau hebben als wanneer ze erin kwamen.

 

Wat mij vooral tegen de borst stuitte was dat in aflevering 2 (media zaak) er een actief plan was om mensen met koop potentieel in de zaak te krijgen, andere verkopers dit saboteerde en dit uitdraaide op minder verkoop, ruzie en slecht sfeer. Waarschijnlijk leuk voor het entertainment gehalte, maar er werd nergens gesproken over het feit dat een groep verkopers voor zaak werken en als groep verantwoordelijk zijn voor de gehele omzet. En dat de egocentrische acties en/of doelstellingen om de naam op de bon krijgen killing is voor elke ondernemingen met een commercieel team.

 

En de smeekbedes aan het einde zijn helemaal tenenkrommend. Gelukkig zit er een uit knop op de tv, anders had ik ze alle 10 gebroken. Zonde van de zendtijd, welke ze hadden kunnen gebruiken voor een leermoment. Natuurlijk staan de beste stuurlui aan wal, maar het is net zoals dragons den weer in potentie best een leuk plan alleen naar mijn idee "net niet".

 

Mvg,

 

Micha

 

 

geheel met je eens. In eerste instantie had ik best hoge verwachtingen van het programma

 

 

Grtz

- believe to succeed

Link naar reactie

tv's, appels / peren en maxicosies tot nu toe

 

ps @ status

Ik vind neerbuigendheid over verkopers in winkels t.o.v. b2b verkopers heel erg ongepast. Alsof het maken van een order van bv 20.000 aan hardware inclusief implementatie uren a 130 euro per uur en mooie SLA contracten automatisch beter is als een verkoper welke gewoon een goede dagomzet wil draaien, tevreden klanten heeft die een aankoop gedaan waar ze vele jaren plezier aan beleven en met de instelling elke dag het beste uit jezelf willen halen naar het werk gaat.

 

Generaliserend en elitair gelul, bah.

 

Mvg,

 

Micha

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie

Van die "verkooptrainer" in dit programma ,E. Hennen. Heb ik laatst via zijn website, een online ebook gekocht. Het gaat over verkopen, en qua inhoud is het eigenlijk naar mijn mening erg goed. Qua layout en loop is het wat minder, maar zeer duidelijk. En het koste maar 6 euro ofzo. Maar ik dacht, ik geef dit ff als aanrader voor mensen die geintereerd zijn in dit onderwerp.

 

Link naar reactie

ik heb het niet gezien maar verkopen ze tvtjes of proberen ze grote orders b2b binnen te halen van bijvoorbeeld printers of netwerk apperatuur? dat lijkt mij wel een verschil.. denk dat je iemand in een detailhandelzaak geen topverkoper kunt noemen.

 

Inderdaad.....wat een flauwekul.

Zo vind ik printers of netwerk apperatuur niet de moeite om mijn bed voor uit te komen ;) en zijn er ook wel weer verkopers die mijn werk te kleinschalig vinden.

 

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie

De opzet van het programma vindt ik inderdaad wat zwakjes en tegen het saaie aan! Ook de deelnemers niet echt geschikt in mijn ogen begint het verkopen pas na het leveren!

 

Wat ik wel mooi vindt zijn de tips en ideeén van Egbert Hennen (ooit in 2004/2005 ook hier op het forum)! Is het misschien een idee om een bijeenkomst te organiseren voor HL leden en dat Egbert Hennen hier verkoop tips gaat geven?

Vader | ondernemer | lichtexpert | investeerder | vrijdenker | levensgenieter | reizen

Link naar reactie

 

 

Liegen & bedriegen

Bij Pauw & Witteman was afgelopen maandag al een voorproefje van het programma te zien, en daaruit bleek dat sommige van de deelnemers ver gaan om hun doel te bereiken. Liegend en bedriegend probeerden sommige kandidaten de potentiële kopers een behoorlijke bak geld uit de zak te kloppen. Er werden zelfs goede doelen verzonnen om de opbrengst te maximaliseren. Dat was nu ook niet helemaal de bedoeling – de topverkopers in spe kregen te horen dat dat echt niet meer mocht.

 

 

http://www.jortkelder.nl/2009/02/niemand_kent_de_echte_paul.php ;D

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie

Ik vind het een pulpprogramma, de publieke omroep onwaardig. Je leert er niets van en wat erger is dat de selectie oneerlijk is. Vriendjespolitiek en jouw belangrijkste concurrent op de overwinning wegsturen. Daar komt nog bij dat een goede modeverkoper als Marinelle ( De winnaar van vorige keer) straks als zij auto's moet verkopen waarschijnlijk laag zal eindigen. Dan loopt zij dus het risico om weg gestemd te worden. Kortom de beste hoeft uiteindelijk niet te winnen.

 

Paul

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.