• 0

VAR verklaring (ROW of WUO)

Hoi,

 

Ik wil een ICT bedrijfje gaan opzetten (webdevelopment & webdesign) en mij hiervoor inschrijven bij de KVK als eenmanszaak, vervolgens bij de Belastingdienst inschrijven en een BTW nr aanvragen. Ik heb gelezen dat het tevens handig is om een VAR verklaring aan te vragen bij de Belastingdienst.

 

Alleen nou denk ik dat ik zo goed als zeker niet in aanmerking kom voor een VAR WUO maar juist voor een VAR ROW (resultaat uit overige werkzaamheden). Zorgt dit voor veel problemen als ik opdrachten binnen krijg? :-\

Tenslotte wil ik echt als freelancer (zzp'er) aan de slag en niet in loondienst bij een bedrijf.

 

Graag hoor ik hier reacties over.

 

edit admin - tittel aangepast

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Alleen nou denk ik dat ik zo goed als zeker niet in aanmerking kom voor een VAR WUO maar juist voor een VAR ROW (resultaat uit overige werkzaamheden).

 

Waarom?

 

Zorgt dit voor veel problemen als ik opdrachten binnen krijg?

 

Je zou wakkere opdrachtgevers kunnen treffen die een VAR-WUO als voorwaarde stellen. Je zou dus opdrachten kunnen mislopen (of bij bepaalde opdrachten verloond worden).

Link naar reactie
  • 0

Ik heb gelezen dat je als je in aanmerking wil komen voor een VAR WUO minstens 700 uur of meer aan je bedrijf moet besteden en je ook minstens tussen de E 10.000 - E 25.000 moet gaan verdienen. Ik weet niet of dit mij gaat lukken. Daarnaast moet je de optie resultaat uit overige werkzaamheden aanvinken als je naast je bedrijfje al fulltime ergens anders werkt en ik heb gelezen dat dat eigenlijk altijd inhoudt, dat je dan een VAR ROW krijgt.

 

Of ben ik nou verkeerd ingelicht?

Link naar reactie
  • 0

Er zijn niet zulke simpele regels. De belastingdienst bekijkt het geheel van de antwoorden en de beslisboom is niet bekend. Op Lancelots (zie sig) staat een handleiding met verzamelde indicaties uit de praktijk hoe de antwoorden worden beoordeeld.

 

Maar het zou natuurlijk kunnen dat je in jouw situatie een VAR-ROW krijgt.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie, ik zal deze handleiding eens goed doornemen, ik ga me gewoon inschrijven en ik zie wel wat eruit komt bij mn VAR aanvraag bij de belastingdienst, ik las ook ergens dat je ook met een VAR ROW 'gewoon' opdrachten kunt doen zolang je maar in je algemene voorwaarden en offerte maar opneemt dat er geen 'gezagsverhouding' is tussen mij en de opdrachtgever (zie onderstaand voorbeeld).

 

Opdrachtnemer voert deze werkzaamheden naar eigen inzicht uit, en heeft het recht om tijdstip en tijdsduur ervan naar eigen inzicht vast te stellen en in te delen. Partijen komen uitdrukkelijk overeen dat er tussen hen geen enkele gezagsverhouding bestaat ter zake van deze werkzaamheden."

 

Of willen opdrachtgevers dat risico alsnog niet lopen?

Link naar reactie
  • 0

ik las ook ergens dat je ook met een VAR ROW 'gewoon' opdrachten kunt doen zolang je maar in je algemene voorwaarden en offerte maar opneemt dat er geen 'gezagsverhouding' is tussen mij en de opdrachtgever (zie onderstaand voorbeeld).

 

"Ergens" staat bekend als een slechte bron ;) Het gaat om de werkelijkheid, niet zozeer om wat je op papier zet. Dit soort verklaringen in een contract hebben hooguit de functie dat het de intentie van beide partijen documenteert.

 

Ik vind het zelf juist verdacht als dergelijke teksten in een contract staan. Een echte ondernemer beschrijft daarin zijn dienstverlening en zakelijke voorwaarden, niet de fiscale aard van de relatie. Je ziet dit vooral bij contracten met intermediairs, die mensen doorschuiven zonder iets inhoudelijks over de dienstverlening af te spreken. Modelcontracten met dit soort teksten kun je misschien beter niet als template gebruiken.

Link naar reactie
  • 0

Met 'ergens' bedoelde ik op http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoering/inkomstenbelasting/var/handleiding. Maar wat ik eigenlijk gewoon wil voorkomen is dat een opdrachtgever mij in loondienst moet nemen.

 

Als je een VAR ROW krijgt is het namelijk niet geheel duidelijk in welke vorm je voor een opdrachtgever werkt en dan loop je de kans dat de Belastingdienst achteraf zegt dat je daar in loondienst hebt gewerkt en dan zit ik en de opdrachtgever met een probleem.

 

Is dat dan op een andere manier te voorkomen, of heb je dan echt een VAR WUO nodig?

Link naar reactie
  • 0

Als je een VAR ROW krijgt is het namelijk niet geheel duidelijk in welke vorm je voor een opdrachtgever werkt en dan loop je de kans dat de Belastingdienst achteraf zegt dat je daar in loondienst hebt gewerkt en dan zit ik en de opdrachtgever met een probleem.

 

Ja, dat is het probleem met de VAR-ROW. Een VAR-ROW is eigenlijk geen VAR.

 

Is dat dan op een andere manier te voorkomen, of heb je dan echt een VAR WUO nodig?

 

Een VAR-WUO of VAR-DGA is de enige manier om hierover vooraf zekerheid te krijgen.

 

Maar je moet je hierover ook weer niet al te veel zorgen maken. Als je je als zelfstandige gedraagt en te goeder trouw handelt dan valt het allemaal wel mee. Het grootste probleem is dat een VAR-ROW sommige opdrachtgevers afschrikt, omdat ze bezwaar zien in de extra uitzoekerij en onzekerheid.

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Ik wil een ICT bedrijfje gaan opzetten (webdevelopment & webdesign) en mij hiervoor inschrijven bij de KVK als eenmanszaak, vervolgens bij de Belastingdienst inschrijven en een BTW nr aanvragen. Ik heb gelezen dat het tevens handig is om een VAR verklaring aan te vragen bij de Belastingdienst.

 

Alleen nou denk ik dat ik zo goed als zeker niet in aanmerking kom voor een VAR WUO maar juist voor een VAR ROW (resultaat uit overige werkzaamheden). Zorgt dit voor veel problemen als ik opdrachten binnen krijg? :-\

Tenslotte wil ik echt als freelancer (zzp'er) aan de slag en niet in loondienst bij een bedrijf.

 

Graag hoor ik hier reacties over.

 

Allesbepalend voor de vraag of je uberhaupt wel een VAR nodig hebt is de omvang en het aantal opdrachten op jaarbasis. Bij webdevelopment en design denk ik niet onmiddellijk aan de inhuur voor een langere periode, maar veel eerder aan opdrachten van 10 tot (bijv.) 40 uur in totaal. De kans bestaat natuurlijk dat een opdrachtgever hiervoor vraagt om een VAR, maar heel groot acht ik die kans niet. De aard van de VAR wordt daarmee ook van ondergeschikt belang, nog daargelaten de vraag of je deze uberhaupt nodig hebt. Let wel, ik ga uit van de bovengenoemde aannames. Wanneer je het voornemen hebt om langdurig bij een opdrachtgever in huis werkzaamheden wilt gaan uitvoeren dan wordt het wel zaak om een VAR te in het bezit te hebben.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.